Specialiștii Ministerului Transporturilor au verificat și avizat facturi de eligibiltate pentru proiecte finanţate din fonduri europene în valoare de peste 375 milioane euro. Mai mult, sunt în verificare alte facturi de peste 110 milioane euro. „În acest an se estimează o valoare a absorbţiei de circa 5,4 miliarde lei. Valoarea solicitată de Ministerul Transporturilor în cererile de rambursare va fi afectată de aplicarea procentelor de corecţii financiare. Se estimează o valoare a absorbției, după corecție, de circa 4,3 miliarde lei. Se verifică certificatele intermediare de plată din punct de vedere al eligibilității. La sfârșitul acestei lunii, Ministerul Transporturilor va avea facturi, în valoare de aproximativ 500 milioane euro, ce poti fi trimise spre decontare la Bruxelles“, ne-au declarat oficiali din Ministerului Transporturilor.
Chiar dacă avem facturi de aproape 500 milioane euro din proiectele de autostrăzi, cale ferată și metrou, fonduri ce pot fi rambursate de Bruxelles, Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020 din Ministerul Dezvoltării, Administrației și Fondurilor Europene este deocamdată în procedură de acreditare.
Starea proiectelor din 2012 pe bani europeni
În prezent, Ministerul Transporturilor, prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, CFR SA și Metrorex, este obligat să grăbească finalizarea unor lucrări de autostradă, cale ferată și metrou. Vorbim despre proiecte din bani europeni începute încă din 2012. Cele mai multe sunt implementate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Astfel, după loturile 1 și 2 din autostrada Lugoj-Deva, oficialii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere urmează să deschidă traficului la sfârșitul acestui an și secțiunile 3 și 4.
Data planificată în POIM pentru acestea este trimestrul I 2018, dar ministerul și-a propus să urgenteze lucrările și să finalizeze cele două secțiuni până la sfârșitul anului în curs. Și loturile 1, 2, 3 și 4 din autostrada Sebeș-Turda, semnate în 2015, au termen de finalizare tot primul trimestru din anul 2018, dar Ministerul pune presiune ca termenul să fie vara acestui an. Tot în prima parte a anului 2018 au termen de finalizare și loturile de autostradă dintre Câmpia Turzii-Târgu Mureș, proiecte care au fost demarate în vara anului trecut.
Cele mai mai mari întârzieri se înregistrează pe calea ferată, la lucrările de reabilitare și modenizare a secțiunilor CF, între Sighișoara și Simeria. Contractele pentru reabilitarea și modenizarea acestor cinci secțiuni de cale ferată au demarat încă din 2012, iar după cinci ani lucrările se află în diverse stadii. Termenul pentru finalizarea lucrărilor este trimestrul I 2018, iar oficialii CFR SA se așteaptă ca pe trei din cele cinci secțiuni trenurile să poată circulă cu viteza medie de 160 km/h.
Metroul Drumul Taberei, încă un termen
Cel mai mare proiect de infrastructură finanțat din fonduri europene și gestionat de Ministerul Trannsporturilor este linia de metrou Eroilor-Drumul Taberei. Proiectul demarat în urmă cu șase ani ar fi trebuit finalizat în trei ani, dar lipsa banilor a dus la blocaje repetate. Dacă oficialii Metrorex ne-au precizat anul trecut că linia de metrou Eroilor-Drumul Taberei va fi funcțională din 2017, directorul general al Metrorex, Marin Aldea, a anunțat luna trecută că Magistrala 5 de va fi deschisă la finele semestrului I din 2018 pentru că sunt de executat diverse lucrări de finisaje și siguranță a traficului. Chiar dacă stațiile de metrou Parc Bazilescu și Străulești din magistrala 4 s-au deschis traficului în primăvara acestui an, racordul Park&Ride va fi finalizat în trimestrul I al anului 2020.
Autostrada Sibiu-Pitești, proiect prioritar
Odată cu lucrările la proiectele de autostrăzile, căile ferate și metrou care au fost fazate, Ministerul Transporturilor are planuri mari pentru POIM 2014-2020. Astfel, Autostrada Sibiu-Pitești este cap de afiș. Oficialii guvernamentali dau asigurări că autostrada Sibiu-Pitești ar putea fi finalizată la sfârșitul anului 2021, un termen extrem de optimist dacă ne gândim la modul în care se construiește în România. Pe lista noilor proiecte din cadrul POIM figurează autostrada Bacău-Pașcani, modenizarea Centurii sud București, drumul expres Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău, autostrada Tg. Mureș-Iași-Ungheni, reabilitarea liniei de cale ferată Radna-Gurasada-Simeria, reabilitarea liniei de cale ferată Focșani-Roman și reabilitarea liniei de cale ferată București-Aeroportul Otopeni.