Guvernul nu vrea să renunțe la creșterea suplimentară a accizelor la benzină și motorină, amânată pentru aprilie. Bugetul trebuie să se „închidă“, după cum a anunțat și premierul Victor Ponta, cu cheltuieli mult în creștere față de 2013. Potrivit unor surse din Ministerul de Finanțe, oficialii de la Palatul Victoria nu au propus, în negocierile cu Fondul Monetar Internațional (FMI), reluate în ianuarie, nicio tăiere serioasă de cheltuieli. Deciziile direcțiilor în care merg banii publici și găsirea surselor de finanțare aparțin, exclusiv, autorităților române.
Delegația FMI analizează impactul acestora și le agreează în măsura în care echilibrul bugetar, însemnând menținerea deficitului în parametri anunțați anul trecut, nu este afectat. Iar guvernul de la București este ferm pe poziții când se pune problema diminuării unor cheltuieli. Spre exemplu, cheltuielile totale ale bugetului general consolidat sunt mai mari, în acest an, față de 2013 cu 9,4 miliarde lei. Din această sumă, 1,6 miliarde lei suplimentează cheltuielile cu salariile, iar 2,7 miliarde lei pe cele cu asistența socială, adică pensii și ajutoare.
Mai mult de jumătate, peste cinci miliarde lei sunt pentru investiții. Cifrele sunt impresionante. În 2014, bugetul de stat virează o sumă record pentru ultimii ani, cinci miliarde lei, autorităților locale. Sunt bani mai mulți pentru serviciile cu învățământul, sănătatea și asistența socială aflate în în sarcina primăriilor și consiliilor județene.
Investițiile autoritățile locale, cele mai profitabile
Însă cea mai mare parte a banilor, circa 3,8 miliarde lei, are ca destinație creșterea investițiilor pentru programe de dezvoltare locală, planuri urbanistice, reabilitare termică, centrale termice, alimentare cu apă, canal etc. Iar dărnicia bugetului de stat față de autoritățile locale nu se oprește aici: 368 milioane de lei sunt date, la capitolul transport rutier, pentru drumuri județene și comunale. Circa 560 milioane lei sunt prevăzute pentru obiective de investiții ale autorităților locale din bugetul Ministerului Dezvoltării. Din bugetul aceluiași minister, la alt capitol de cheltuieli, sunt rezervate încă 1,5 miliarde lei pentru programe naționale de dezvoltare locală: modernizarea satului românesc, regenerare urbană și infrastructură județeană. Generozitatea guvernului trebuie să aibă și o bază de finanțare.
Sume de ordinul zecilor sau sutelor de milioane de lei, luate din majorarea unor impozite cu impact mai mic sau prin anularea unor facilități, cârpesc bugetul pe ici pe colo, dar neîndestulător. Suma cea mai consistentă, 4 miliarde lei, provine din majorarea suplimentară a accizelor la carburanți și din schimbarea cursului de schimb la care acestea sunt calculate. Potrivit cifrelor Ministerului de Finanțe, accizele mai mari ar fi trebuit să aducă în jur de 2,7 miliarde lei în 2014. Diferența ar urma să fie dată de stabilirea cursului de schimb pentru plata accizelor la nivelul de la 1 octombrie 2012 actualizat cu rata inflației. Potrivit legislației anterioare, cursul ar fi trebuit să fie cel anunțat de Banca Centrală Europeană la 1 octombrie 2013.
Finanțele au modificat legislația ca să nu aibă pierderi la buget întrucât rata de schimb de anul trecut a fost inferioară celei din 2012. Mai mult, au adăugat actualizarea cu inflația, obținând venituri în plus. Pe măsură ce colectarea veniturilor stagnează în jurul a 30% din PIB de ani de zile, iar evaziunea rămâne netulburată, bani mai mulți nu pot veni decât din majorări de taxe. Justificarea guvernului este nevoia de investiții, o nevoie reală, ce-i drept. Problema apare în modul de cheltuire, a eficienței cheltuirii. Bugetul de stat, de exemplu, sprijină cu 5,5 miliarde lei investițiile cu finanțare europeană. Suma este notabilă, dar, potrivit unor surse din Finanțe, ascunde o stratagemă. De regulă, acești bani nu sunt cheltuiți în întregime pentru scopul inițial și ajung să fie realocați pentru alte proiecte de investiții alese de guvern.
Opțiuni pentru reformularea bugetului prin tăierea unor cheltuieli există, doar că decizia depinde de politicile pe care guvernul dorește să le pună în practică. În 2014, liderii politici au hotărât că investițiile locale vor fi cele mai profitabile.
4 miliarde lei estimează guvernul că va colecta din creșterea suplimentară a accizelor și schimbarea cursului de schimb la care se vor calcula acestea în 2014.
5 miliarde lei este suma alocată în plus bugetelor locale în 2014 de la bugetul de stat pentru programe de dezvoltare și investiții.