Contractele de modernizare a căii ferate, secțiunile Km 614 – Bârzava și Bârzava – Ilteu, semnate la sfârșitul lunii mai, sunt în etapa de organizare de șantier. Ministerul Transporturilor, prin oficialii companiei CFR SA, estimează că, cel târziu în luna august, se eliberează autorizația de contrucție pentru modenizarea celor 78 km de cale ferată. „Lucrările de modernizare a infrastructurii și suprastructurii feroviare între Km 614 și Ilteu estimăm să înceapă în maximum o lună. Sunt două contracte complexe care vizează modernizarea liniei pentru viteza maximă de 160 km/h, construcția a dăuă poduri peste râul Mureș și un tunel nou, în lungime de 600 m), lucrări de îmbunătățire a condițiilor oferite călătorilor în 11 stații de cale ferată de pe traseu și implementarea sistemului de siguranţă a traficului la ultimele standarde europene“, ne-a declarat Marius Chiper, director general al CFR SA.
Oficialul CFR SA a precizat că cele două contracte de modernizare a infrastructurii feroviare asigură derularea programului de absorbție a fondurilor europene. „Aceste două contracte de lucrări, pentru secțiunile de cale ferată Km 614 – Bârzava și Bârzava – Ilteu, reprezintă o țintă îndeplinită de compania CFR SA. Acestea asigură absorbția fondurilor europene în proporție de 50% din planul nostru pentru exercițiul 2014-2020“, a mai precizat Marius Chiper.
Când încep lucrările pentru cele două tronsoane de cale ferată
La sfârșitul lunii mai, compania naţională de căi Ferate CFR SA şi asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL au semnat două contracte în valoare de 3,45 miliarde lei pentru reabilitarea secţiunilor feroviare km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y)(2b), situate pe Axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul IV Pan-European) Nürnberg-Praga-Viena-Budapesta-Curtici-Simeria-Braşov-Bucureşti-Constanţa.
Cristian Becheru, reprezentantul antreprenorului italian Astaldi SPA, liderul asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL ne-a declarat că vor exista mai multe porțiuni de cale ferată construită pe traseul nou. „Pe infrastructura existentă nu se poate circula cu o viteză medie de 160 km/h, trebuie retrasate curbele de cale ferată pentru ca trenurile să circule cu o viteză sporită. Un kilometru de cale ferată construit costă mai mult decât un kilometru de cale ferată modernizat. Așteptăm ordinul de începere a lucrărilor“, ne-a precizat Cristian Becheru.
Contractele au ca obiectiv reabilitarea a aproape 78 de kilometri de infrastructură şi suprastructură feroviară pentru circulatia trenurilor de călători lucrări de terasamente şi consolidări pe întreaga distanţă, construirea/modernizarea a 28 poduri şi a 64 de podeţe, construirea unui tunel de 603 metri lungime, lucrări civile în 11 staţii de cale ferată (inclusiv halte şi puncte de oprire), lucrări de electrificare şi energoalimentare, precum şi lucrări de implementare a sistemului de siguranţă a traficului ERTMS (ETCS nivel 2 + GSMR).
Sursa de finanţare pentru execuţia lucrărilor de reabilitare este asigurată din fonduri nerambursabile şi de la bugetul de stat, iar valoarea totală estimată este de 3,4 miliadre de lei, fără TVA.
Prin reabilitarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare CFR SA „asigură condiţii tehnice pentru circulaţia trenurilor de călători şi marfă cu viteze superioare de până la 160 km/h pentru trenurile de călători şi până la 120 km/h pentru trenurile de marfă, creşterea gradului de confort şi a siguranţei traficului feroviar.“
Reabilitarea podurile dunărene și un lot din Coridorul IV, aproape de final
În perioada decembrie 2011 – decembrie 2014, CFR SA a semnat nouă contracte pentru reabilitarea şi modenizarea subtronsoanelor aflate între Sighişoara şi Curtici. Totodată, în 2014, oficialii CFR SA au semnat contractul pentru lucrările de reabilitare a podurilor dunărene, linia de cale ferată București – Constanța. Aceste lucrări sunt aproape terminate, CFR SA urmând să anunțe și finalizarea lucrărilor de reabilitare a tronsonului aflat între localitățile Micăsa și Coșlariu, secțiune aflată pe Coridorul IV feroviar.