Brokerii din Republica Moldova vor fi obligați să își majoreze capitalul social la un minim de 400 de mii de lei moldovenești(aproximativ 20.000 de euro) și să constituie garanții bancare de un milion de lei, dacă un proiect postat pe site-ul autorității de reglementare va deveni lege, relatează Xprimm.md.  

În plus, arată actul, firmele de asigurare nu vor mai putea plăti comisioane pentru vânzarea de RCA și Carte Verde, ceea ce înseamnă că cea mai mare parte a veniturilor brokerilor vor fi eliminate. 

Propunerile sunt aproape similare cu cele pe care fostul președintele ASF, Mișu Negrițoiu, a intenționat să le aplice în România. Imediat după venirea la conducerea Autorității, confruntându-se cu o creștere accelerată a tarifelor RCA ca urmarea a falimentelor Astra și apoi Carpatica, Negrițoiu a identificat o soluție pentru rezolvarea crizei prin mai stricta reglementare a brokerilor. 

Atunci, Negrițoiu a propus stabilirea unui capital social minim de 450.000 de lei precum și plafonarea sau reducerea la zero a comisioanelor pentru brokeri. La ASF s-a mai discutat și posibilitatea ca brokerii să fie obligații să constituie rezerve. 

Până la urmă, având în vedere dependența pieței locale de intermediari(peste 60% din prime vin prin bokeri) dar și faptul că RCA înseamnă circa jumătate din întreaga piață, ASF a renunțat la proiect. 

A fost   implementată doar o normă care impunea brokerilor să își majoreze capitalul la 250.000 de lei, însă și această normă a fost contestată recent în instanță, iar judecătorii au decis că trebuie eliminată. 

Acest tip de propuneri fac parte din filosofia Directivei GDPR, care va fi implementată și în România anul acesta și care își propune să crească nivelul de siguranță din zona asigurărilor. Directiva este obligatorie doar pentru țările membre ale Uniunii Europene. 

Asociatia Brokerilor de Asigurare – Reasigurare din Moldova (ABAR) a trimis tuturor organismelor competente o scrisoare semnată de către 42 de brokeri din cei 60 activi, prin care subliniaza că „prin excluderea intermediarilor din comercializarea produselor obligatorii auto (RCA si Carte Verde) se va crea o concentrare economică a acestor produse doar în mâinile asigurătorilor”, mai notează Xprimm.md. 

 

ABAR face trimitere și la directivele europene, unde se precizează ca „este important să se promoveze condiții de concurență echitabilă în termeni de egalitate între intermediari, aceștia din urmă fiind remunerați în schimbul activității lor de distribuție în asigurare (comision, onorariu, plata etc.)”. Astfel, brokerii solicită eliminarea acestei prevederi din proiectul de lege, precizând că „există un risc mare ca brokerii să iasă de pe aceasta piata, urmand sa fie afectate si unele companii de asigurare, care vand in prezent circa 70-80% din produsele obligatorii auto prin intermediul brokerilor”.
În Republica Moldova, componenta Carte Verde (care garantează plata daunelor transfrontaliere) nu este inclusă în polița RCA, fiind vândută separat, cum se întâmpla și în România, înainte de intrarea în UE. 

Moldova a avut probleme serioase cu sistemul Carte Verde fiind, la un moment dat și exclusă din structura care îl adiminstrează. Această sancțiune a venit ca urmare a unor întârzieri majore la plata unor daune făcute de șoferi asigurați în Moldova, în afara granițelor. 

Ca și în România, piața asigurărilor din Moldova este dominată de RCA. 

În 2017, în Moldova s-au subscris prime totale de aproximativ 1,4 de milioane de lei moldovenești, adică sub 70 de milioane de euro. Principalele companii sunt Galas, Donaris VIG, și Grawe, dar 2018 este posibil să schimbe clasamentul după ce General a achiziționat alte două societăți.