Iniţiativa vizează informarea corectă a consumatorului asupra celor mai mici preţuri la produsele alimentare de bază şi a magazinelor de unde acestea pot fi cumpărate.

Faza-pilot se desfăşoară în perioada 1 martie – 31 decembrie 2015, finanţarea fiind asigurată de la bugetul de stat. După încheierea primei faze a proiectului, susţinerea financiară ar urma să se realizeze din fonduri europene.

Potrivit ANPC, lansarea acestui proiect are loc în contextul negocierilor de la nivelul Comisiei Europene privind crearea unui instrument similar care să asigure transparenţa pe lanţul comercializării produselor de la producător până la raftul magazinelor. Un proiect similar a fost realizat de către Guvernul Greciei, prin Ministerul Comerţului, şi a avut ca rezultat, după trei luni de la implementare, o scădere a preţurilor cu 7%.

'Monitorul preţurilor bunurilor de consum' este contestat, însă, de Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR), care a anunţat, recent, că nu va susţine proiectul.

AMRCR preciza, într-un comunicat de presă, transmis AGERPRES, că 'Monitorul preţurilor' copiază un model din Grecia şi că reprezintă o alegere total neinspirată, având în vedere că este o piaţă unde nu sunt prezente mari lanţuri comerciale internaţionale, lucru comunicat atât Consiliului Concurenţei, cât şi ANPC.

'Nu înţelegem nici viteza uimitoare cu care Guvernul a avizat Memorandumul privind înfiinţarea 'Monitorului Preţurilor', într-o lipsă totală de transparenţă şi fără consultarea prealabilă a părţilor vizate de acest proiect. Executivul pare să nu se fi gândit nici la resursele umane suplimentare necesare din partea retailerilor pentru operarea acestui sistem, efort care nu le-ar mai permite acestora să rămână competitivi pe o piaţă extrem de sensibilă la costuri', a declarat directorul executiv al AMRCR, Delia Nica.

Potrivit AMRCR, un astfel de sistem va fi foarte greu de utilizat de o gospodină din Titan, care nu navighează permanent pe internet şi are la dispoziţie doar mijloacele de transport în comun pentru a se deplasa la un magazin din Chitila în timp util pentru a 'prinde' reducerea la mălai.

În acest fel, consideră reprezentanţii AMRCR, costul transportului ar putea depăşi avantajul preţului redus.

AGERPRES