Din cauza liniilor de cale ferată de proastă calitate, în care Ministerul Transporturilor a investit, în ultimii 10 ani, sute de milioane de euro, trenurile sunt nevoite să ruleze cu o viteză medie de 5 km/oră, în caz contrar, pe anumite porțiuni ale traseului, existând riscul deraierii din cauza lipsei totale a capacității de circulație. Mai mult, trenurile de marfă sunt blocate zeci de ore în mai multe puncte între Constanța și Giurgiu.
Potrivit informațiilor obținute de Evenimentul Zilei, luna trecută, trenurile de marfă au reușit o „performanță istorică” pentru industria feroviară la nivel mondial. Mai exact, garniturile de marfă au parcurs 332 km, între Constanța și Giurgiu, în aproximativ trei zile. Cel mai concludent caz este o garnitură de marfă care a reușit performanța de 65 de ore între Palas și Giurgiu, adică pe o distanță de 322 de kilometri, de unde rezultă o medie a vitezei de sub 5 km/ oră. Din păcate, exemplul de mai sus nu este unul singular, în luna august fiind înregistrate mai multe garnituri de marfă care au parcurs acest traseu CF Palas (Constanța) și Giurgiu cu o viteză medie cuprinsă între 5 și 7 km/oră.
Membrii Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România ne-au explicat că principalele probleme întâmpinate de transportatorii feroviari sunt generate de gestionarea ineficientă de către CFR SA a traficului feroviar de marfă, pe secțiile sau în stațiile CF cu capacitate saturată (Culoarul IV, stația Curtici, Constanța Port etc) și secțiunile de rețea unde se desfășoară diverse lucrări, care nu au un termen previzibil de finalizare. Principalele „puncte negre” care falimentează transportul feroviar de marfă sunt în zona Chiajna-Videle, Fetești- Medgidia, Vințu de Jos- Simeria, Micasa- Coșlariu, Curtici- Giroc, Vințu de Jos- Coșlariu și Sighișoara- Curtici. Timpii mari de așteptare se înregistrează între Chiajna-Videle, Fetești-Medgidia și Curtici- Giroc.
„Timpul de aşteptare a ajuns în medie la 7-8 ore, la fiecare punct feroviar unde sunt restricții de viteză sau se lucrează. În zona Chiajna-Videle, garniturile de tren stau pe loc și 20 de ore. O altă problemă majoră sunt podurile dunărene, unde trenurile de marfă așteaptă ore în șir să treacă. Un fir este închis pentru că se lucrează, iar pe al doilea se circulă cu 30 km/oră. La fel se întâmplă pe Culoarul IV, unde sunt lucrări întârziate de ani de zile”, neau precizat oficialii OPSFPR.