“Centura Capitalei este o umilință pentru noi. Este o mare, mare problemă. Ieri (marți – n.r.) de la aeroportul Otopeni, pe centură, până în zona Militari cred că am făcut 45 de minute într-un trafic incredibil”, a declarat, ieri, Rareș Măcinică, directorul general al Lagermax AED România, în cadrul conferinței “Transporturi și Infrastructură”, eveniment organizat de revista Capital.
Compania pe care o conduce Rareș Măcinică este unul dintre principalii jucători ai transportului de automotive, adică automobile și piese auto, Lagermax AED fiind prezentă pe piața locală cu mai multe birouri în zone principale precum portul Constanța, aeroportul Henri Coandă și un sediu la Curtici, care se întinde pe o suprafață de 40 de hectare, unde face storage pentru mașini de diverse branduri, iar de acolo transporturi în toată țara, inclusiv la dealeri auto.
Compania este specializată și pe formalitățile vamale, fiind pe locul 2 sau 3 în clasament ca număr de angajați care se ocupă de formalități vamale. “Avem birouri inclusiv în portul Constanța și la aeroportul Otopeni, suntem specialiști în formalități vamale, avem 4 birouri în momentul acesta, cred că suntem pe locul 2 sau 3 în România ca număr de angajați care se ocupă de formalități vamale”, a precizat directorul general al Lagermax AED România.
“Avem probleme serioase pe partea de infrastructură, întrucât noi suntem legați de ea”, a spus Măcinică. Potrivit acestuia, transportatorii și logisticienii lucrează cu indicatori de performanță, fiind monitorizați în permanență, iar dacă unui camion îi ia peste 4 ore să parcurgă Bucureștiul de la nord la sud pe Centura Capitalei, toți acești indicatori sunt dați peste cap.“Nouă ne este foarte greu să le dăm dealerilor timp de tranzit, poate să dureze și patru ore să traversezi Bucureștiul de la nord la sud pe Centura Capitalei. Acolo unde s-au făcut 2 benzi pe sens s-a văzut imediat un timp mai bun la viteză. Noi lucrăm cu indicatori de performanță, iar unul chiar așa se numește on time delivery și suntem monitorizați dacă întârziem”, a spus Măcinică.
El a estimat piața de transport și logistică la aproximativ 6 miliarde de euro. “Sunt peste 30.000 de firme cu domeniul acesta de activitate înregistrate în România. Sunt mulți antreprenori care an de an cumpără camioane noi, își imbunătățesc flotele, întrucât cerințele sunt tot mai mari, mai ales în zona de automotive trebuie să ai foarte multe standarde: să ai camionul curat la interior, dacă este poluant, dacă nu este conform ne refuză la încărcare etc. Dar noi circulăm pe aceleași străzi, în aceeași aglomerație”, a spus managerul Lagermax AED România.
80% din firmele de transport, la un pas de faliment
Rareș Măcinică a prezentat și celelalte probleme cu care se confruntă firmele din acest domeniu. “Avem probleme ce vin din zona guvernamentală. Un exemplu este acel proiect al ANAF care dorea să considere diurnele ca venituri salariale. Acest lucru ar fi băgat în insolvență 80% din transportatori”, a spus Măcinică.
El a menționat și perioada în care acciza la carburant a fost majorată. “Din punctul meu de vedere a fost un împrumut fără dobândă acordat statului român. Când a venit vorba de returnare a fost o întreagă aventură. Mai recent, am avut scandalul asigurărilor, iar mai nou creșterea salariului minim pe economie care brusc a dus la creșterea costurilor salariale cu aproape 100 de euro/șofer, întrucât majoritatea șoferilor sunt plătiți cu salariul minim pe economie”, a spus Măcinică.
La nivel european, directorul Lagermax AED România a enumerate măsurile protecționiste din Germania, Austria sau altele care implementează tot felul de legi precum garantarea salariului minim la șofer. “În Benelux, șoferii nu mai au voie să doarmă în cabina camionului, ceea ce duce la costuri destul de ridicate, că trebuie să se ducă la hotel”, a spus el.
Problema forței de muncă este una acută
“Sunt companii de transport care își țin camioanele pe dreapta sau o parte dintre ele pentru că nu găsesc șoferi. Foarte mulți pleacă în străinătate, iar cei care rămân sunt ori neserioși, ori pun o foarte mare presiune pe noi”, a explicat Rareș Măcinică.
Potrivit managerului Lagermax AED România, problema forței de muncă este una foarte acută. “Noi ne chinuim să implementăm fel de fel de concepte și să ne optimizăm, și vine un șofer care merge la încărcare în bustul gol și în șlapi și ne distruge toate imaginea pe care încercăm să o construim”, a declarant Rareș Măcinică.
El a mai spus că se așteaptă în perioada următoare la o creștere a costurilor cu forța de muncă cu aproximativ 20%. “Din păcate asta nu are nicio legătură cu creșterea productivității, întrucât noi avem o medie de șase ori mai mica decât cea europeană”, a menționat managerul Lagermax AED România.
Citiți și: Cum îi umilește cel mai mare aeroport internațional din România pe oamenii de afaceri