„Dacă ne uităm la socităţile care au intrat în insolvenţă, observăm că au ajuns la acest proces voluntar. Au credite la bancă, datorii la stat şi la furnizori şi primesc un suflu pentru trei ani. Pe unii îi ajută, iar alţii pierd încrederea pieţei. Nu înţeleg de ce o societate care la început de an îşi construieşte un buget îşi cuprinde în acesta pierderi de 20 mil. euro. Decât aşa mai bine nu mai faci nimic. Din acest motiv avem o piaţă agitată. Chiar dacă compania-mamă are foarte mulţi bani, dacă aici pierzi bani an de an, mai bine închizi. De aceea cred că încă doi jucători de pe piaţa de bricolaj vor părăsi România în următorii 2-3 ani“, spune Omer Susli.
Potrivit acestuia, clienţii sunt singurii care se bucură când un jucător din bricolaj ajunge într-o asemenea situaţie, pentru că apar reduceri de 60-80% din preţuri.
Reaşezarea pieţei româneşti de bricolaj a început în 2013 când britanicii de la Kingfisher au cumpărat reţeaua Bricostore şi a culminat în 2014 cu achiziţia Praktiker de către Omer Susli şi, ulterior, a bauMax de către Leroy Merlin. Recent, Ambient Sibiu şi-a cerut insolvenţa.
Încă două magazine în Bucureşti
După ce în 2014 a trecut din nou pe profit, proprietarul Praktiker este pregătit pentru continuarea extinderii reţelei de bricolaj.
„Vrem să mai facem cel puţin două magazine Praktiker în Bucureşti. Pentru unul dintre ele suntem aproape de final cu achiziţia terenului, însă nu vă pot spune unde va fi localizat. Pe 1 martie anul viitor sperăm să fie deschis. Mai avem programată încă de anul trecut o unitate la Giurgiu, însă s-a prelungi procesul de autorizare. Poate vom termina cu acesta în 2015“, a menţionat omul de afaceri turc.
În Bucureşti, reţeaua are două unităţi în cadrul centrelor comerciale Militari Shopping şi Vitantis, la care se adaugă încă un magazin în Voluntari. Întreaga reţea Praktiker numără 28 de unităţi.
În 2014, valoarea pieţei locale de bricolaj (retail, fără distribuţie) a fost estimată la 2,2 mld. euro, în creştere cu 2,9% faţă de anul anterior, iar pentru acest an se preconizează un avans de 6,2%, conform companiei poloneze de cercetare PMR.
Cerere în creştere
Omer Susli spune că una dintre strategiile care a condus la revitalizarea afacerilor Praktiker a fost deschiderea unei divizii „Business to Business“, în contextul în care distribuitorul a funcţionat până în semestrul întâi al anului trecut doar pe relaţia cu clienţii finali.
„Au trecut şapte ani de la criză şi oamenii par că au uitat ce s-a întâmplat. Aud tot mai mulţi investitori în jurul meu care caută terenuri pentru proiecte de birouri sau de locuinţe. Mulţi au şi început. Din relaţia pe care o avem cu ei din calitatea de furnizor de materiale de construcţii, ştim că vând 60-70% din apartamente încă dinainte de a le finaliza, mai ales cele care sunt în oraş. Preţurile sunt până în 1.000 euro/mp“, spune omul de afaceri.
În ceea ce priveşte sectorul birourilor, cel mai efervescent segment al pieţei imobiliare, el pune gradul mare de neocupare cu care se confruntă unii proprietari pe seama costurilor mari de dezvoltare din trecut.
„Multe clădiri de birouri din Bucureşti sunt neocupate pentru că în 2006-2008, când metrul pătrat de teren în anumite zone era între 1.000 şi 2.500 euro, se dezvoltau la un cost de 800-1.000 euro/mp. Preţul ridicat al terenului şi al construcţiei obliga dezvoltatorii să ceară o chirie mai mare. Dar acum, preţul terenurilor este între 100 şi 500 euro/mp, deci din start avem 25% reducere faţă de perioada de vârf, iar costul de dezvoltare a scăzut la 500-600 euro/mp. Prin urmare, se pot oferi chirii la jumătate faţă de cele percepute în trecut“, argumentează Omer Susli.