Ca să alimenteze nevoia de achiziții a consumatorilor, zeci de magazine care vând exclusiv online au afișat prețuri la jumătate încă din decembrie, cu câteva zile înainte de sărbători. Nici magazinele tradiționale nu s-au lăsat mai prejos și au anunțat ”promoții” în aceeași perioadă.
Fie că și-au dorit, fie că nu, companiile care, în ultimii ani, au investit doar în magazine fizice, au fost obligate de piață să pună la punct strategii pentru dezvoltarea din online. Mai pe înțelesul tuturor, fenomenul este explicat de Bogdan Voiculescu, fondator Madam Mitza: ”Reprezentanții magazinelor tradiționale sunt mai atenți în relația cu clientul final. Dacă înainte aceste magazine mizau pe faptul că potențialul cumpărător merge fizic la shopping, acum lucrurile s-au schimbat radical. Acel potențial cumpărător poate face shopping de la birou sau de acasă, ceea ce înseamnă că magazinele tradiționale sunt nevoite să lupte cot la cot cu cele din online, tot în online, pentru a pune mâna pe o felie din piață”. Mai mult, adaugă el, pe online lucrurile par a fi mai simple în ceea ce privește educația consumatorului, care are acces la orice fel de informație, poate compara ușor prețurile. Așadar, reducerile nu înseamnă doar un preț scăzut, ci și un mod în care vânzătorul atrage noi clienți pentru viitor.
Cu alte cuvinte, în timp ce magazinele online au propria politică de reduceri și promoții, după care funcționează pe tot parcursul anului, cele din offline le prind din urmă. Împreună, comercianții au găsit portițe care să preceadă datele stabilite oficial pentru soldări: 15 ianuarie – 15 aprilie (pentru articolele de iarnă) și 1 august – 31 octombrie (pentru cele de vară), după ce, în prealabil, primăria de sector sau municipiu a fost notificată în acest sens.
Notificări la Primării
În general, sunt câteva zeci de magazine care depun astfel de notificări, pentru fiecare sector, în cazul Capitalei, de exemplu. ”Începând cu 15 ianuarie anul acesta, 39 de firme care dețin magazine în marile centre comerciale (AFI Cotroceni, Plaza România, Carrefour Orhideea, Militari Shopping Center sau Auchan România) vor aplica reduceri. Printre acestea menționăm: LC Waikiki Retail, Miniprix,Bershka, Massimo Dutti, Zara, Pull & Bear. Firmele au depus la sediul Primăriei notificări care le permit vânzările produselor anunţate sub denumirea soldare/solduri”, potrivit datelor Primăriei Sectorului 6.
”Piața de fashion din România este dominată de marile branduri internaționale, însă a început să crească și numărul brandurilor locale. Cu ajutorul online-ului, au devenit mai vizibile pe piață, iar unele dintre ele sunt foarte apreciate și la nivel internațional. În ceea ce privește campaniile de reduceri, pe lângă cele clasice de final de sezon sau Black Friday, tendința este ca magazinele de fashion, în special e-shop-urile, să dezvolte campanii creative de sales de-a lungul întregului an, astfel încât să atragă atenția publicului și creșterea vânzărilor”, spune Mara Eliza Barza, antreprenoare pe segmenul de comunicare.
Diana Nedea, fondator Diane Marie Studio, vine cu o completare: ”Noi aplicăm aceleași promoții și procente de reduceri atât în magazinul online, cât și în cel offline. Este adevărat că magazinul online are un ritm accelerat și poate că și impulsul de a cumpăra este mai mare. În plus, reducerile sunt mult mai atractive pentru magazinul online. Informația este foarte vizibilă, se pot compara oferte”. Grosso modo, fie că vorbim de marile companii (cum este exemplul Inditex, cu brandurile sale celebre răspândite peste tot în lume), fie că ne oprim la antreprenori locali (mai puțin cunoscuți la nivel internațional), soldările aduc volume mult mai mari mari decât o perioadă obișnuită. ”Vânzările cresc cu aproximativ 300%”, face o scurtă precizare Bogdan Voiculescu.
Lucru ușor de ghicit după o simplă vizită prin magazine. Cel puțin în weekend, magazinele din marile centre comerciale sunt luate cu asalt și vând într-o zi cât pentru o lună. ”Am avut recent o clientă care a cumpărat în valoare de aproape 15.000 de lei, inclusiv produse din colecția nouă”, a punctat reprezentantul unui magazin din București.
Experiențe complexe pentru consumatori
Calculele arată că, deși online-ul a luat avânt, sunt foarte mulți cumpărători care preferă în continuare magazinele fizice. Gigantul Amazon, de exemplu, a cumpărat un lanț de magazine și a deschis pop-up stores în toată lumea. Acest lucru nu înseamnă, însă, că avem de-a face și cu o renaștere a shopping-ului offline. Dimpotrivă, aceste magazine se bazează pe aceleași tehnici de personalizare și colectare de date cu care marketerii din e-commerce sunt deja familiarizați. Consumatorii se așteaptă la experiențe complexe, așa că discounturile și posibilitatea de a interacționa fizic cu produsul nu sunt suficiente. Pentru a ține pasul cu competiția, brandurile din e-commerce care activează în offline vor fi nevoite să își conecteze eficient spațiile fizice cu infrastructura din digital, reiese din datele analizate de specialiștii RTB House, care citează inclusiv studiul „Retail Dive Consumer Survey”.
Astfel, showroom-urile și magazinele pop-up fără marketing digital și client support puse la punct ar putea avea de pierdut. Mesajele personalizate și recomandările de produse sunt cruciale în experiența clientului modern, iar campaniile de retargeting sunt utile tocmai din aceste motive.
”În 2017, inteligența artificială a câștigat mult teren, iar potențialii clienți au așteptări din ce în ce mai mari. Viitorul aparține brandurilor care folosesc servicii digitale pentru a răspunde așteptărilor clienților cât mai eficient. Nevoile acestora și istoricul de căutări reprezintă cheia personalizării eficiente, pe baza soluțiilor inteligenței artificiale”, conform specialiștilor RTB House. Potrivit Google, 85% din cumpărătorii online încep o achiziție pe un dispozitiv și o finalizează pe altul. Folosim smartphone-uri, tablete și desktopuri, iar în viitor vom migra la ecranele televizoarelor și la căștile VR. Marketerii sunt conștienți că trebuie să fie prezenți pe toate canalele, dar distribuirea bugetului pentru fiecare tip de dispozitiv este o provocare imensă. Așadar, din datele RTB House mai reiese că brandurile trebuie să gândească eficient investițiile, în funcție de o serie de factori. De exemplu, prezența în social media poate genera o vizibilitate mai bună. Performanța reclamelor analizată în funcție de conversie sau clickuri ajută la distribuirea bugetului.
Mai mult, previziunile menționate în Juniper Research arată că mai mult de 12 miliarde de dolari cheltuiți anual în publicitatea globală vor fi direcționați către asistenții digitali până în 2021. În concluzie, în e-marketing observăm schimbări rapide și adoptarea de tehnologii care depășesc restricțiile ecranelor digitale. Pe măsură ce industria e-commerce devine din ce în ce mai legată de retail, este de așteptat să apară tehnologii care permit exploatarea optimă a multiplatformelor.
Cum e legal: Conform prevederilor O.G. nr. 99/2000 și ale H.G. nr. 333/2003, anexele 3 și 4, nu este obligatorie anunțarea procentului de reducere în notificarea care se depune la primărie de către comercianți. La punctul de lucru, agentul economic are însă obligația ca orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent să fie realizat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice. Aceasta se face fie prin menționarea noului preţ lângă preţul anterior, barat, fie prin specificarea „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare, fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.