Uniunea Europeană a lansat iniţiativa Cerul Unic European ca urmare a aglomerării spaţiului aerian, cu 27.000 de zboruri zilnice pe întregul continent. În prezent, spaţiul aerian european este neunitar, cu 28 de sisteme de control al traficului aerian şi 60 de centre de trafic aerian, fapt ce-l face ineficient, ducând la costuri suplimentare de 5 miliarde de euro anual, suportate de pasageri, potrivit unui comunicat al PE.
Prin crearea Spaţiului Unic European, UE îşi propune reducerea zborurilor cu escală şi a duratei curselor aeriene, scăderea consumului de combustibil şi a emisiilor de carbon.
Primul pachet de măsuri (SES1) a fost adoptat în 2004, dar nu a dat rezultate, iar SES2 a fost lansat în 2009, SES2+ având scopul de a accelera reforma serviciilor în domeniul aviaţiei.
SES2+ are două elemente principale: înlăturarea barierelor naţionale pentru crearea unor rute mai scurte, care înseamnă şi un consum mai mic de combustibil, şi înfiinţarea a nouă "blocuri de spaţiu aerian" regionale, în locul celor 28 de sisteme de control al traficului aerian, pentru îmbunătăţirea performanţelor.
"Autorităţile naţionale de aviaţie au un rol cheie în punerea în aplicare a Cerului Unic European. Prin urmare, Comisia şi Agenţia Europeană pentru Aviaţie (EEA) ar trebui să înlesnească colaborarea dintre acestea, pentru a permite schimbul de bune practici şi a dezvolta o abordare comună, inclusiv prin intensificarea cooperării la nivel regional, furnizându-le o platformă pentru aceste schimburi", se arată în proiectul de rezoluţie al cărui raportor este europarlamentarul PPE Marian-Jean Marinescu.
Autorităţile europene doresc asigurarea "transparenţei bazei de calcul a tarifelor în funcţie de costuri". În plus, tarifele stabilite trebuie să încurajeze "furnizarea în condiţii de siguranţă, eficienţă, eficacitate şi durabilitate a serviciilor de navigaţie aeriană în vederea realizării unui înalt nivel de siguranţă şi rentabilitate".
Proiectul de rezoluţie urmează să fie votat în plen, în cadrul sesiunii din martie.