Iată că se poate. La începutul acestei luni un tren de călători a circulat cu 160 km/h, viteza maximă pentru șinele din România. Distanța de la București la Constanța a putut fi parcursă în doar două ore. Este prima etapă dintr-un proiect mai amplu al CFR, care vizează „unirea centrelor de business cu servicii de mare viteză“. Cel puțin așa spun reprezentanții companiei. Și, continuă ei, „urmează București – Brașov, atât ca centru de business, cât și turistic“.
„Constanța și Brașov sunt printre cele mai aglomerate destinații din țară. Aceste rute preiau 20 – 30% din traficul total. În plus, au atât potențial pentru mediul de afaceri, cât și pentru turiști. Mai departe, se lucrează la București – Craiova, o prioritate pentru 2014 – 2020“, spune Ștefan Roșeanu, fost director al CFR Călători și consultant pe segmentul de transport feroviar la Bruxelles.
Cu o mențiune: anul trecut, CFR Călători a înregistrat 57 de milioane de călătorii, de șapte ori mai puțin față de acum 20 de ani, când trenul reprezenta principalul mijloc de transport pentru navetiștii care se deplasau între orașe le industrializate.
Investiții de jumătate mld. euro anual
Este demult știut că infrastructura feroviară din România are nevoie de investiții masive timp de mai mulți ani de acum înainte, pentru a ajunge să se compare cu media europeană și pentru a putea realiza interconectări cu coridoarele de transport europene.
Un calcul al reprezentanților din industria feroviară scoate la iveală suma de jumătate de miliard de euro anual, în următorii zece ani, pentru reparații, modernizări și construcții.
Aceștia spun că dezvoltarea unor mari proiecte ar oferi un avantaj României, mai ales privind din ughiul celor care vor să investească aici. Iar un exemplu de „mare proiect“ este coridorul european în cadrul TEN-T, pe axa Vest-Est, Budapesta-Odessa. Doar că lucrurile nu sunt așa de simple și multe dintre aceste proiecte rămân pe hârtie sau sunt anulate.
În acest context, CFR SA a anulat recent două licitații pentru realizarea lucrărilor pe Coridorul IV, cauza fiind legată de faptul că „abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului“.
În primul rând, este vorba despre licitaţia privind reabilitarea liniei de cale ferată km 614 – Gurasada, subtronsonul 2a (km 614 – Cap Y Barzava – lot 1). Practic, lucrările de reabilitare şi modernizare a subtronsonului geografic (km 614-Ilteu) vizează
realizarea de lucrări civile în cinci staţii, lucrări de terasamente şi consolidări pe o lungime de 44,706 km, pentru lotul 1. De cealaltă parte, pentru lotul 2 sunt vizate lucrări în șase staţii, pe o distanţă de 36,123 km. Valoarea totală fără TVA este estimată la 845 milioane de euro.
Cea de-a doua licitaţie anulată se referă la reabilitarea liniei de cale ferata km 614 – Gurasada, subtronsonul 2c, cu o valoare a contractului de peste 600 milioane de euro.
„Respectați termenele“
În cazul proiectelor mari aflate în lucru, și aici sunt situații în care oficialii Ministerului Transporturilor au cerut „să nu existe întârzieri“.
Chiar zilele trecute, ministrul de resort Ioan Rus, a vizitat şantierele feroviare de pe Coridorul IV paneuropean, pentru a verifica stadiul lucrărilor de reabilitare a căii ferate pe segmentul Vințu de Jos – Coșlariu.
Acesta s-a întâlnit cu reprezentanţii firmelor de proiectare și consultanță, cât și cu reprezentanții constructorului Impresa Pizzarotti, pentru a discuta şi analiza problemele care au generat întârzieri faţă de planificarea iniţială în execuţia lucrărilor de reabilitare pe acest tronson.Ioan Rus le-a cerut constructorilor să respecte termenele stabilite împreună cu reprezentanţii CFR SA în graficele de execuţie. Impresa Pizzaroti și-a luat angajamentul de a reabilita tronsonul de cale ferată Vințu de Jos – Coșlariu, termenul fiind noiembrie 2015. Până în prezent s-a realizat doar în proporție de 40% din lucrarea estimată inițial.
500 milioane de euro este suma care ar trebui investită anual, în următorii 10 ani, în infrastructura feroviară
1,5 miliarde de euro este valoarea a două mari proiecte ale căror licitații au fost recent anulate
57 milioane de călătorii a vândut CFR anul trecut, mult mai puțin comparativ cu acum 20 de ani
160 km/h este viteza maximă pe ruta București-Constanța, care poate fi parcursă în cel mult două ore