«Anii '90 s-au caracterizat prin lipsa de produse şi servicii comparativ cu cererea. Oamenii şi firmele aveau bani şi voiau să îi cheltuie», povesteşte inginerul Cristian Varban despre anii lui de început ca antreprenor. Cum a ajuns la ideea că e mai bine fără şef? Şi de voie, şi de nevoie: absolvent de Politehnică, a fost angajat în mod automat la companiile de stat de profil, însă nu pentru mult timp. Cinci ani mai târziu, s-a trezit fără loc de muncă: „În 1991 profesam ca inginer de service video şi TV. Conducerea firmei de stat la care eram angajat s-a supărat că după program lucram în cont propriu şi mi-a desfăcut contractul de muncă. Un şut în fund, un pas înainte“, povesteşte Cristian Varban.
A doua oară e cu noroc
Descumpănirea nu a durat mult, pentru că deja avea toate cunoştinţele necesare pentru înfiinţarea unui mic service. Acesta a evoluat ulterior într-o firmă ce comercializa aparatură video şi TV, după care s-a extins la aparatura de birou şi la întreaga gamă de papetărie şi consumabile pentru birou.
Nu a păstrat mult această afacere: în opoziţie cu euforia anilor ‘90, între 2000 si 2008 cererea s-a echilibrat cu oferta şi clienţii au început să-şi selecteze furnizorii în funcţie de raportul calitate/preţ. Astfel, în domeniul biroticii s-au impus firmele foarte mari, care puteau obţine preţuri de achiziție mici, motiv pentru care a vândut această afacere înainte să îi producă pagube. O hotărâre fericită, care i-a permis să se concentreze mai mult pe cea mai prolifică afacere din grupul său de firme REAL: tipografia cu acelaşi nume. La început a produs aici formularistică, apoi tipar comercial, role pentru case de marcat, mailing, billing, şi cel mai recent, cărţi şi manuale. În 2013, tipografia a avut o cifră de afaceri de 7 milioane de euro, pe care Cristian Varban speră să o menţină sau să o depăşească anul acesta, având în vedere perioada dificilă e care o traversează această piaţă. „Piaţa tipografiilor a scăzut permanent în ultimii 5 ani, în opinia noastră cam cu 7-10% pe an. O evoluție ascendentă este exclusă de realităţile economice în care trăim“, spune inginerul.
Ce vrea un IMM-ist de la Guvern
Tocmai pentru că după 2009 cererea a scăzut sub ofertă în mai toate domeniile, din cauza scăderii puterii de cumpărare, majoritatea IMM-urilor din România „luptă pentru supravieţuire“, spune Cristian Varban. Nu este şi cazul tipografiei, însă puţinăprecauţie nu strică: „Mi-am propus să consolidez aceste afaceri, printr-o mai bună organizare și prin reducerea cheltuielilor“, spune inginerul.
Ca orice afacerist care depinde de capriciile legislative, crede că, în primul rând, Guvernul şi Parlamentul trebuie să asigure un cadru legislativ stabil şi favorabil dezvoltării afacerilor. „Rezultatele acestei abordări se vor transforma în venituri suplimentare la bugetul de stat după câţiva ani“. Mai mult, pentru că domeniul tiparului se restrânge, majoritatea utilajelor tipografice cumpărate prin proiecte finanțate de stat se vor transforma în … fier vechi.
Astfel, în loc să arunce banii, statul trebuie să sprijine dezvoltarea acelor IMM-uri care vor genera plusvaloare pe termen mediu şi lung, crede Varban.