Cele mai recente propuneri de acte normative întâmpină contestaţii vehemente de la aproape toată lumea, cu excepţia, desigur, a iniţiatorilor. Un proiect de lege aflat la Senat (cu aviz consultativ de la comisia economică) este contestat nu numai de jucătorii din piaţă, ci şi de autoritatea de stat în domeniu. Organizaţiile profesionale ale companiilor de asigurare şi brokerilor, UNSAR şi UNSICAR, au reclamat proiectul la Comisia Europeană. Motivele? Îi discriminează pe români faţă de ceilalţi cetăţeni UE, complică soluţionarea daunelor şi duce la majorarea primelor de asigurare.
Proiectul prevede ca verificările tehnice la maşinile accidentate să fie făcute de specialişi certificaţi de Corpul Evaluatorilor şi Experţilor Tehnici din România (CEETAR). Nu numai asigurătorii şi brokerii resping iniţiativa de la Senat, ci şi Autoritatea de Supraveghere Financiară. Mişu Negriţoiu, preşedintele ASF, a declarat că la evaluarea pagubelor suferite de vehicule nu e nevoie de instituţii administrative, ci de instituţii de piaţă, argumentând că „nu vrem să distorsionăm piaţa printr-o intervenţie administrativă“.
ASF dă vina pe comisioane
Pe de altă parte, în opinia lui Negriţoiu, comisioanele de intermediere la asigurările auto exagerate şi daunele nu pot fi acoperite din cauza raportului mare dintre costuri (în special, cele de distribuţie) şi primele brute încasate de companii. ASF a elaborat o propunere legislativă care obligă firmele de asigurare să menţioneze comisionul de intermediere pe poliţele RCA şi limitează, totodată, acest comision la 10%. În practica europeană, nivelul mediu este de 3%-5%, pe când la noi se ridică pe la 20%, conform estimărilor UNSICAR, organizaţia brokerilor. Aceştia critică însă propunerea ASF, pe motiv că ar lăsa fără joburi 25.000 de angajaţi ai companiilor de intermediere. Mişu Negriţoiu a replicat însă, la o conferinţă de presă: „cum sunt subvenţionate aceste locuri de muncă, prin distorsiune de preţ?“.
Când service-urile sunt de acord cu asigurătorii
Dacă reparatorii auto şi cei din piaţa asigurărilor au reuşit vreodată să fie de acord asupra unui punct, aceasta s-a întâmplat datorită propunerii ASF, contestată de ambele părţi.
Asociaţia service-urilor, ASSAI, semnalează că vara a fost perioada concediilor şi solicită „timpul necesar pentru formularea unor propuneri bine fundamentate“. Reprezentanţii Asociaţiei au spus că proiectul de normă nu aduce modificări majore pentru protejarea păgubiţilor RCA şi au elaborat o propunere proprie. Aceasta prevede pedepse cu amendă până la 70.000 de euro sau retragerea licenţei pe 30 de zile pentru asigurătorii care nu respectă regulile. Autoritatea nu s-a lăsat înduplecată. Mişu Negriţoiu, şeful ASF, a anunţat că perioada de consultări a fost închisă, menţionând că „noi nu ne băgăm în reparaţiile auto, să nu se bage nici ei în supravegherea pieţelor financiare“.
O piaţă polarizată
Pe piaţa RCA, există diferențe uriașe între prețuri. Unele companii – Astra, Euroins, Carpatica – practică preţuri pe jumătate sau chiar şi mai mici faţă de competitoarele lor. Ca urmare, au fost acuzate de „dumping“, riscul fiind ca, în caz de daună, să nu mai poată fi acoperită despăgubirea. Şoferii aleg, de obicei, cele mai ieftine variante, pentru că acest tip de poliţă obligatorie îl despăgubeşte pe terţ, astfel că asiguratul are interesul să plătească o sumă cât mai redusă, unicul său scop fiind să intre în legalitate. La rândul lor, firmele de asigurări se declară nemulţumite de tarifele aplicate de service-uri, care le „taxează“ cu mult mai mult decât pe persoanele fizice. „Fără a generaliza, sunt destul de frecvente situațiile în care prețul orei de manoperă afișat în service-uri este facturat și de până la 5 ori mai mult atunci când urmează ca reparația să fie suportată de o companie de asigurări“, a spus recent, pentru Capital, Sorin Greceanu, directorul general al Fondului pentru Protecţia Victimelor Străzii (FPVS).
Auto ia partea leului
Poliţele auto deţin o pondere importantă în piaţa asigurărilor. Aceasta şi din cauză că există doar două asigurări obligatorii – RCA şi pentru locuinţă, dar aceasta din urmă este contractată de foarte puţini clienţi, sub 15% din proprietari. Pe segmentul asigurărilor generale, în 2013, cea mai mare parte a primelor brute subscrise s-a înregistrat la clasa răspundere civilă auto, cu o pondere de 37,18% din total. A doua clasă de asigurare ca pondere pe acest segment (27,05%), a fost cea de asigurări de mijloace de transport terestru, altele decât cele feroviare – Casco.