Capital: Care a fost primul job?
Andrei Hareţ: Primul meu job a fost unul temporar, în primăvara lui 1990, având ca principal scop strângerea de bani pentru a merge într-o vacanţă la mare. Terminasem liceul în 1989 şi mă întorsesem din armată. Primul meu job permanent a survenit în 1993 ca şi contabil primar pentru mici firme private. Nu mai ştiu cât câştigam, dar era suficient să mă întreţin în aceea perioadă. Să nu uităm că aveam bursă de merit ca student şi mai dădeam şi meditaţii la matematică.
Capital: Cum aţi ajuns să lucraţi la compania pe care o conduceţi acum?
Andrei Hareţ: Visul meu de când eram contabil primar pentru firme mici era sa devin Director Financiar pentru companiile mari, pentru multinaţionale. Cum se spune: „fiecare soldat poartă în raniţă bastonul de mareşal”. În 2003 eram în Dubai îndeplinind un rol de Area Finance Manager pentru Orientul Mijlociu pentru o altă mare corporaţie multinaţională: BAT. Dar nu eram Finance Director. Am fost contactat acolo de către o firmă de head hunting spre a-mi oferi oportunitatea unui post de Finance Director pentru Romania in cadrul SABMiller. Am trecut prin toate fazele de interviu şi am obţinut poziţia, aceea de Finance Director la Ursus Breweries, subsidiara română a SABMiller. Aveam 32 de ani si a fost unul dintre cele mai înălţătoare momente ale carierei mele.
Datorită performanţei ca Finance Director la Ursus Breweries, mi s-a creat cadrul de a promova. După un stagiu de dezvoltare şi testare de 4 ani ca Director de Vânzări şi Distribuţie la Ursus Breweries, mi s-a oferit şansa să promovez ca Managing Director pentru subsidiara SABMiller din Ungaria, pozitie pe care activez şi acum.
Capital: Cum era programul din România în comparaţie cu cel pe care îl aveţi acum?
Andrei Hareţ: Nu ştiu dacă lucram mai multe sau mai puţine ore, căci eu nu îmi măsor timpul de muncă în ore. La mine ceea ce alţii numesc „muncă” este de fapt pasiunea mistuitoare şi permanenţa de a învinge, a crea valoare şi a creşte reputaţia corporaţiei pe care o conduc. Nu mă pot niciodata deconecta complet de la pasiunea de a face ca business-ul pe care îl conduc să progreseze zi de zi, lună de lună şi an de an. De aceea, nu mă consider niciodată în concediu, ci, câteodata, e drept, nu sunt la birou. Este parte a modului meu de a exista şi sunt perfect obişnuit cu asta, atât eu cât şi familia mea.
Capital: Care sunt cele mai mari povocări pe care le-aţi întâlnit în România?
Andrei Hareţ: Nu am avut nici un impediment când am lucrat în România, aşa cum nu am avut nici un impediment când am lucrat în Orientul Mijlociu şi aşa cum nu am nici un impediment când lucrez acum în Ungaria. Cred că nici dacă aş lucra pe Lună nu aş avea vreun impediment (poate doar forţa gravitaţională). Mi-am cultivat mentalitatea de a nu mă lăsa distras de impedimente, ci de a exploata oportunităţile locale legate de cultură, dezvoltare a mediului de afaceri, etc. Asta mi-a creat până acum numai satisfacţii, atât profesionale cât şi personale. Oriunde am activat am reuşit să rezonez foarte bine cu colegii mei şi cred că acesta este un motiv de satisfacţie pentru fiecare lider de organizaţie.
Capital: Ce calităţi v-au ajutat pe parcursul carierei?
Andrei Hareţ: În România am fost ajutat foarte mult de faptul că aveam cunoştinţe solide despre mediul în care activam. Fiecare decizie pe care trebuia să o iau sau să o validez se baza pe o cunoaştere iniţială destul de profundă, care determina un anumit tip de leadership. În străinătate m-am bazat foarte mult pe capacitatea mea de ascultare şi pe acel „bun simţ” în afaceri pe care fiecare lider de organizaţie ar trebui să-l aibă.
Capital: V-aţi schimbat părerea despre România, după ce v-aţi mutat în ţara adoptivă? În ce fel?
Andrei Hareţ: Mi-am schimbat părerea foarte mult, în bine. Numai trăind departe de ţara ta ajungi să îi preţuieşti cu adevărat valoarea sentimentală pentru tine. Din fericire, locaţia mea actuală nu e foarte departe de ţară, deci pot sa vin acasă în mod regulat. Când lucram în Dubai, era mult mai greu. Cred că România are un potenţial foarte bun de creştere, în special datorită mentalităţii noastre: românul este mult mai optimist şi mai pozitiv decât multe naţiuni din Europa.
Capital: Ce provocări v-a adus jobul din ţara adoptivă?
Andrei Hareţ: Toţi cei care lucrează în domeniul FMCG ştiu că Ungaria este poate cea mai dificilă şi competitivă piaţă din Europa. Avem de-a face cu un consumator în general neloial brandurilor, care a fost învăţat să cumpere sub impulsul reducerilor de preţ. Asta evident reprezintă o mare provocare pentru orice conducător de business, căci brand-urile pe care le comercializezi trebuie să fie disproporţional mai puternice pentru a fi preferate de către consumator într-un mediu în care discount-urile acordate guvernează
Capital: Dacă ar fi să daţi un sfat românilor, i-aţi îndemna să aleagă calea străinătăţii? De ce?
Andrei Hareţ: Nu îmi pot permite să dau vreun sfat pe tema aceasta. Eu cred că este bine să lucrezi acolo unde ai oportunitatea şi unde te simţi bine. Atât timp cât rămâi în sufletul tău român şi îţi iubeşti şi apreciezi ţara de unde provii, poţi să trăieşti şi să munceşti în oricare colţ al lumii. În acest caz „dragostea la distanţă” funcţionează atunci când ne dorim asta.
Capital: Este mai uşor să conduci un business în străinătate?
Andrei Hareţ: Nu se poate da un răspuns generic, căci depinde de business şi de ţară. Dar vreau sa punctez doar un lucru: activând într-o mare companie multinaţională am ocazia să fiu familiarizat nu numai cu mediul de afaceri din ţară unde acum activez ci şi din alte ţări, cel puţin din Europa. I-aş invita pe cei care sunt de părere că în România mediul fiscal este cel mai volatile, iar fiscalitatea este excesivă, să faca un „stagiu de documentare” în alte ţări din Europa, membre UE. Ar descoperi imediat că nu în puţine cazuri Romania este un caz fericit. Iar după aceea pot merge la TV sau în presă să emita judecăţi de valoare.
Capital: Dacă România ar fi o companie, iar dumnevoastră aţi fi managerul ei, ce decizii aţi lua pentru companie?
Andrei Hareţ: În mod cert aş fi mai agresiv în a dezvolta baza fiscală prin stimularea mediului de afaceri, chiar cu riscul supra-încălzirii economiei. Agricultura şi turismul reprezintă clar un potenţial încă insuficient exploatat. Aş da facilităţi de nerefuzat pentru investitorii străini care vor să dezvolte afaceri mari şi sustenabile în România. Şi nu în ultimul rând aş crea transparenţă în recrutarea candidaţilor pentru ocuparea poziţiilor de specialişti din aparatul de stat.
Capital: Un mesaj pentru guvernul României?
Andrei Hareţ: În afară de cele de mai sus, cred că ar trebui sa aibă o abordare mai strategică asupra lucrurilor, înainte de a recurge la măsuri operative. Cred ca ar fi benefic dacă ar contextualiza mai des măsurile luate şi ar explica opiniei publice acel „greater good” în numele căruia anumite măsuri (unele chiar nepopulare) sunt luate.