De la câteva mii până la zeci de mii de euro. Un program de MBA este foarte scump, iar în decizia de a-l urma sunt luate în calcul și ”rațiuni financiare”. Cel puțin în România, unde varietatea de programe este restrânsă și nici veniturile nu se pot compara cu cele din Europa de Vest, cei care aplică studiază în amănunt piața și își fac serios calcule pentru amortizarea investiției.
”Dar merită”, răspunde fiecare absolvent de MBA. Fie că îți dorești să devii antreprenor, fie că vrei să avansezi într-o poziție de manager, ”merită să investești atât timp, cât și bani”. Pentru cine nu își permite să se înscrie la un MBA în străinătate, în România au fost aduse, de mai mulți ani, programe mai puțin costisitoare, dar la fel de valoroase.
”Prima afacere antreprenorială în care am intrat a fost buticul de consultanță SVP Consult, pe care l-am constituit în anul 2000. Ca orice afacere de consultanță, nu a presupus o investiție semnificativă, dar mi-a permis să-mi folosesc cunoștintele și să câștig destul de mulți bani astfel încât din economiile făcute să-mi pot plăti un MBA la INSEAD. Era o investiție deloc mică pentru un tânăr de sub 30 de ani, la salariile de acum 14 ani în România”, spunea Sergiu Neguț, business angel şi decan asociat la şcoala de afaceri Maastricht School of Management. După acest MBA, Neguț a revenit în postura de salariat pentru o multinațională, având oportunitatea de a conduce din Austria și Elveția un proiect antraprenorial de extindere a unei companii în Europa Centrală. Așa a ajuns să lucreze cu oameni de vârf în coordonarea unor proiecte foarte complexe.
2.300 de euro pentru un seminar
De altfel, în această toamnă (11-13 octombrie), renumitul Kevin Kaiser, profesor de Practici manageriale la INSEAD, va susține la București seminarul ”Advanced Valuation Programme”, adresat celor care ocupă poziții de middle și top management. Cursurile se vor desfășura în limba engleză, iar prețul programului este de 2.300 de euro. ”Advanced Valuation Programme reprezintă o oportunitate de a intra în contact cu cele mai noi tendințe în domeniu la nivel global, a discuta și a genera idei economice cu un impact real asupra mediului de afaceri internațional sau local alături de unul dintre cei mai apreciați profesori finanțe din lume. Un program de acest gen reprezintă biletul de acces către o comunitate de leadership puternică, cu o gândire strategică și cu dorință de dezvoltare”, spune Cristian Ionescu, președinte al Asociației INSEAD Alumni Association Romania și Country Manager al Expense Reduction Analysts (ERA).
Și antreprenoarea Cori Grămescu (proprietara LadyFit) a declarat, într-un interviu anterior pentru Capital, că MBA-ul pe antreprenoriat (la Maastricht School of Management, filiala din România) a fost cel mai bun lucru pe care l-a făcut în cariera de antreprenor. ”Am aplicat în afacerea mea exact ce am învăţat la MBA. Iar rezultatul a fost că, din noiembrie 2014 până în decembrie anul trecut, am crescut vânzările cu 40%, iar profitul cu 47%. Am făcut optimizare fiscală cu tot ce am învăţat”, spunea Cori. Cu alte cuvinte, a schimbat complet cultura organizaţională la companie.
Privind din exterior, este clar că MBA-urile fac diferența și, indiferent de planurile pe care le are un manager, absolvirea unui astfel de program va aduce, cu siguranță, plus valoarea în afacerea pe care o dezvoltă.
……………………………………………………………………….
CASETĂ
Despre bugetul mediu al unui MBA
*15.000 de euro este valoarea medie la care poate ajunge un MBA, cu o durată de doi ani și diploma recunoscută la nivel internațional;
*Un astfel de program poate fi studiat în România sub îndrumarea unor profesori de afaceri recunoscuți în străinătate;
*În general, cursurile sunt ținute atât în limba română, cât și în limba engleză și se pot adapta pentru programul majorității participanților;
*Există și situații în care se plătesc 2.000 – 3.000 de euro în plus pentru deplasările externe, ca și ”schimb de experiență”.