Aeronava, denumită SWAN, cântăreşte 115 kilograme
"SWAN este un avion surprinzător find mai uşor decât un … avion ultrausor. Conceput din start să respecte regulile Part103 din SUA şi microlight SSDR din Marea Britanie, SWAN este un avion monoloc care cântăreşte gol 115 kg", se arată într-un comunicat transmis de Asociaţia Piloţilor şi Proprietarilor de Aeronave (AOPA).
"Aceste reguli dau voie proprietarului să zboare fără să deţină licenţă de pilot (!!!) şi fără a avea avionul înmatriculat la Autoritate dar impun şi restricţii cum ar fi un rezervor de combustibil de maxim 25 de litri şi o viteză maximă în zborul orizontal de 100 km/h", menţionează comunicatul.
Potrivit documentului citat, avionul poate avea un rezervor de combustibil de maximum 25 de litri, iar limita de viteză în zborul orizontal este de 100 km/h.
Contactat de Capital, Radu Berceanu a afirmat, însă, că rezervorul poate avea o capacitate de 50 de litri, iar viteza maximă este de 140 km/h.
"L-am proiectat pe hârtie, cu mâna mea. Avionul consumă 6-7 litri pe oră, astfel că, având rezervorul plin, poate zbura pe o distanţă de 900-1.000 de kilometri. Preţul este de 24.730 de euro. Chiar acum sunt la expoziţia de la Friedrichshafen. La standurile vecine, aeronave din aceeaşi categorie costă 120.000-140.000 de euro", a mai spus Berceanu.
El a construit SWAN pe firma proprie, Avi şi intenţionează să demareze producţia de serie.
"Deşi este (cu mult) mai uşor decât o motocicletă, SWAN nu a făcut compromis la dimensiunea cabinei. Cu 75 de centimetri lăţime cabina lui este mai lată proporţional – de la un loc la două locuri cote-a-cote – decât cea mai lată cabina de ultrausor", informează comunicatul APOA.
"Suprafaţa vitrată mai mult decât generoasă combinată cu nişte stâlpi laterali subţiri oferă o vizibilitate fantastică pilotului fapt confirmat de către toţi cei care s-au asazat în el înainte de a fi expediat către Germania. Un avion aşa de uşor la dimensiuni atât de generoase a fost posibil numai datorită folosirii tehnologiilor materialelor compozite şi ingeniozităţii proiectantului. Tracţiunea va fi asigurată de un motor care dezvoltă doar 30 de cai putere", menţionează comunicatul.
UPDATE: SWAN poate fi pilotat cu licenţă pentru avioanele ultrauşoare
Există avioane care pot fi conduse fără permis, aşa cum spune comunicatul APOA, susţinut şi de declaraţia lui Berceanu?
"Nu există avion care să poată fi pilotat fără licenţă de zbor", a declarat pentru Capital Nicu Bâtă, fost pilot militar, actualmente pilot de aviaţie civilă.
"Într-adevăr, pentru avioanele ultrauşoare, care cântăresc mai puţin de 550 kg, nu este nevoie de PPL – Private Pilot Licence. Acestea necesită, totuşi, o licenţă specifică, pentru categoria lor", a completat Nicu Bâtă.