Problemele prin care trec mai multe societăţi de asigurare din România au dat naştere unui nou tip de conflict care riscă să devină un fenomen. Şoferii încearcă să rezolve în Justiție problemele în cazul în care firmele de asigurare ale conducătorilor auto care au provocat accidentul nu îşi onorează corect obligaţiile. „Situaţia pe piaţa RCA trebuie reglementată cât mai rapid. S-a ajuns deja la situaţii foarte grave, care depăşesc sfera asigurărilor. Oamenii se dau între ei în judecată. Şoferul lovit vede că nu primeşte banii de la firma de asigurare a şoferului vinovat şi atunci se îndreaptă către instanţă.
Nu dă în judecată firma de asigurare, ci direct pe şoferul vinovat, cerându-i daune. Sunt deocamdată excepţii, însă este posibil oricând să devină un fenomen dacă firmele de asigurare nu înţeleg că trebuie să se concentreze pe plata daunelor, nu pe acapararea de cotă de piaţă. Trebuie să înţeleagă că, până la urmă, clienţii se vor îndrepta către instanţă şi împotriva lor şi nu cred că mai au nevoie de un nou val de procese, după cel pentru daune morale şi vătămări corporale“, arată un specialist în asigurări din zona reglementării.
Capital a găsit una dintre persoanele care a apelat la instanţă pentru a rezolva problema. Maşina lui A.Z, din Bucureşti, a fost lovită, anul trecut, de către un şofer care avea asigurare RCA la una dintre firmele cu probleme. După ce, timp de 30 de zile a fost amânat în mod repetat de respectivul asigurător în ceea ce priveşte reparaţia maşinii, A.Z a primit o ofertă de la companie. „Dauna a fost evaluată la vreo 12.000 de lei. După ce am aşteptat o lună să intru cu maşina în service, mi-au oferit 8.000 de lei, sugerându-mi că mă pot duce la orice service doresc pentru a repara maşina. Binenţeles că am refuzat. Până la urmă, i-am acţionat în instanţă atât pe ei, cât şi pe şoferul care a provocat dauna“, spune A.Z. Aceasta este una dintre situaţiile în care şoferul vinovat, posesor de RCA, are doar calitatea de intervenient, adică va suporta plata daunelor doar în situaţia în care instanţa decide că nu trebuie să o facă firma de asigurare. Sursa citată mai sus arată, însă, că există deja şi situaţii în care firma de asigurare nu mai este implicată, iar şoferul vinovat are calitatea de pârât.
Firmele de asigurare îşi reglează conturile în faţa judecătorilor
Tot în instanţă se duc pentru a-şi rezolva problemele şi societăţile de asigurare care au o activitate importantă pe zona asigurărilor de tip CASCO. Aceste trei-patru firme de asigurare au de primit bani de la asigurătorii care vând mai ales poliţe RCA, cele care au, de fapt, și cele mai grave probleme financiare.
Datoriile între firme cumulează, din informaţiile Capital, în jur de 100 de milioane de lei. Societăţile care au de primit cele mai importante sume sunt Omniasig, Generali Groupama şi Allianz Ţiriac, iar cele care au de dat cel mai mult sunt Astra, Euroins şi Carpatica. „Problema regreselor durează deja de ani de zile. Avem, în continuare, de recuperat câteva milioane de euro. Când nu reuşim să rezolvăm amiabil, mergem în instanţă. Avem deja astfel de procese în care cerem încuviinţarea executării silite“, arată şeful unei companii importante de asigurare.
De unde vin aceste datorii semnificative? O parte a şoferilor loviţi în accidente rutiere aleg, din diverse motive, să-şi repare maşina utilizând poliţa CASCO, fără a mai aştepta ca societatea care a emis RCA către şoferul vinovat să achite respectiva reparaţie. În aceste condiţii, potrivit legii, societatea care a emis CASCO informează asigurătorul RCA asupra costurilor reparaţiei, iar acesta din urmă trebuie să blocheze în rezerve şi, ulterior, să achite respectiva sumă sub titlu de regrese. Problema este că, în ultimii trei-patru ani, din ce în ce mai mulţi şoferi au ales varianta CASCO, în timp ce societăţile care asiguraseră şoferii vinovaţi întârzie cu plata către compania care a achitat reparaţia.
În acest fel s-au acumulat datorii de zeci de milioane de lei, care aduc după sine penalităţi şi pe care o parte a asigurătorilor care au de primit aleg să şi le recupereze în instanţă.
CIFRA 1
100 de milioane de lei este suma aproximativă pe care firmele care vând mai ales RCA le datorează celor mai importanţi asigurători CASCO
CIFRA 2
20.000 de milioane de lei este suma aproximativă pe care firmele care vând mai ales RCA le datorează celor mai importanţi asigurători CASCO
CASETA 1
Care sunt firmele cu probleme. De unde vine pericolul
Pentru că au dus o politică bazată pe acapararea de cotă de piaţă, societăţile care se susţin aproape exclusiv din poliţa RCA au şi cele mai mari probleme. Acest fapt este evident nu doar din măsurile luate de ASF, ci şi din faptul că Astra, Euroins şi Carpatica sunt cele mai reclamate societăţi din România. Primele două deţin mai bine de 60% din total.
În prezent, cea mai mare problemă a pieţei asigurărilor o reprezintă situaţia de la Astra Asigurări. Societatea, aflată în administrare specială, are nevoie urgent de o majorare de capital de aproximativ 100 de milioane de euro pentru a putea reveni la normal. Lichiditatea şi solvabilitatea acestei companii sunt cu mult sub nivelul minim admis.
La rândul ei, Carpatica Asig este în cadrul unui program de redresare pe care îl aplică însă fără administrator. Cele două au încă un deficit important de capital şi rezerve.
O a treia societate care, deşi a efectuat o majorare de capital, se menţine la limita de jos a solvabilităţii şi domină topul reclamaţiilor este Euroins, a cărei activitate constă aproape exclusiv în vânzarea de poliţe RCA. Cele trei firme sunt cele mai ieftine de pe piaţă, în privinţa preţurilor practicate la RCA şi, drept urmare majoritatea şoferilor au asigurare cumpărată de la ele. Şansa ca un şofer să fie lovit de un alt şofer care să aibă asigurare la una dintre cele trei este, deci, cu mult mai mare decât cea ca şoferul vinovat să fie asigurat la una dintre companiile care îşi îndeplinesc integral şi la timp obligaţiile.
CASETA 2
Un an cu record de reclamaţii
Într-un an de zile, numărul reclamaţiilor primite de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a depăşit constant 10.000, de la debutul crizei financiare.
Peste 90% din aceste reclamaţii vin de la şoferi nemulţumiţi de asigurătorii RCA. Cu alte cuvinte sunt reclamaţii făcute de oameni care fie nu şi-au primit deloc, fie au primit după mari întârzieri sau incomplet despăgubirile.
Datele aferente primelor şase luni ale anului 2014 arată că s-ar putea înregistra chiar un record în privinţa reclamaţiilor. Astfel, erau înregistrate peste 9.400 de sesizări. Din cele 9.426 de petiții, ASF a verificat peste 6.000, majoritatea fiind soluționate în favoarea petentului, a reclamantului, adică în favoarea persoanei asigurate care a pățit un accident cu mașina sa ori în favoarea service-urilor, care nu și-au primit de la asigurători banii aferenți reparațiilor efectuate.
Cele mai multe reclamații depuse la ASF au venit de la clienți, dar și de la service-urile auto care nu și-au încasat drepturile facturate pentru mașinile avariate, pentru care existau asigurări auto fie obligatorii (RCA), fie CASCO.
Aspectele cel mai des reclamate de către petenți au fost „plata parțială sau neplata despăgubirilor sau a valorilor de răscumpărare, care au făcut subiectul a 5.620 de petiții (95,43% din total)“. ASF a dat câștig de cauză reclamanților în cele mai multe cazuri, astfel că 72,5% din totalul reclamațiilor au fost soluționate în favoarea posesorilor de RCA și CASCO, respectiv în favoarea service-urilor auto care s-au adresat instituției cu rol de reglementare pe piața asigurărilor.
„Cele 6.278 de petiții înregistrate în mod unic pe petent analizate și soluționate reprezintă 0,0404% din numărul total al contractelor de asigurare aflate în vigoare (pe toate clasele) și 1,51% din numărul total de daune avizate de către asigurători în semestrul I 2014“, au precizat reprezentanții ASF, într-un comunicat.