Lupta pe piaţa de electro-IT a devenit mai disputată odată cu dispariţia Domo. Altex şi Flanco sunt, în prezent, cei mai mari jucători pe o piaţă estimată la 2,3 miliarde de euro.
Altex, brand înfiinţat în urmă cu 24 de ani la Piatra Neamţ, este liderul pieţei româneşti de retail, iar odată cu închiderea magazinelor Domo, şi-a consolidat prima poziţie. Compania a înregistrat, anul trecut, o cifră de afaceri de 433 milioane de euro, iar pentru anul acesta se aşteaptă să treacă pragul de 500 milioane de euro. „Piaţa de electro retail creşte într-un ritm susţinut, însă noi am crescut peste media pieţei. Creşterea a fost determinată de mai mulţi factori precum scăderea TVA, ieşirea Domo de pe piaţă şi relaxarea creditelor“, spune Ştefan Vârşa, director de Retail Altex România. Altex a preluat 20 de magazine Domo pe care le-a integrat deja în reţea, iar până la finele anului va mai deschide alte două magazine, unul în Bistriţa Năsăud de 1.500 mp şi un altul în Veranda Mall, ajungând astfel la un total de 94 de magazine. Media Galaxy care face parte din Altex numără 19 magazine. Singura localitate unde Altex nu are nicin magazin este Caransebeş. În ceea ce priveşte comerţul online, Altex a înregistrat o creştere pe acest segment de la 20% anul trecut la 25% anul acesta. În 2017, acest procent ar putea ajunge la 30%, estimează compania. Coșul mediu de cumpărătturi a crescut cu circa 25% în acest an, de la circa 80 de euro anul trecut, la 100 de euro în prezent. Cel mai popular magazin Altex este Sibiu. Cel mai mic magazin Altex are 250 mp şi se află în Năvodari. Cel mai mare magazin este în Bucureşti Plaza cu o suprafaţă de 3.000 de metri pătraţi.
Obiectivul Flanco, creştere de 20%
Flanco a reuşit să depăşească Domo şi să obţină a doua poziţie pe piaţa locală de electro-IT înainte ca acesta din urmă să se destrame. Ieşirea de pe piaţă a Domo a adus Flanco trei puncte procentuale la cota de piață. Flanco și-a propus pentru acest an o creștere cu 20% a cifrei de afaceri, de la 175 milioane euro cât a înregistrat în 2015, cel mai bun an din istoria sa. „Noi credem că piața va crește între 12%-14%, iar Flanco și-a propus o creștere de 20%. Rămânem focusați pe experiența din magazine, pe flanco.ro, pe deschiderea de noi magazine“, potrivit lui Dragoș Sîrbu, CEO Flanco Retail. Retailerul are planificate pentru acest an investiții de 12 milioane lei în deschiderea de magazine, platforma IT, site și trainingul angajaților. În prezent, Flanco are o reţea de 114 magazine aflate în cele mai importante zone comerciale din 68 de oraşe. În ceea ce privește vânzările online, acestea au crescut cu 62% anul trecut și au ajuns la o pondere de 10%-12% din total, iar în acest an ar putea atinge 20%.
Pregătiri de Black Friday
Ambele companii se aşteaptă la vânzări importante în ultimul trimestru al anului şi au făcut pregătiri în vederea Black Friday. „Este cel mai important eveniment pentru noi. În ultima perioadă, am mărit suprafaţa de depozitare şi avem acest avantaj faţă de competitor când vine vorba de stoc. Avem stocuri generoase care pot fi fructificate. Vorbim şi de electrocasnice mari şi orice fel de produse“, a declarat Ştefan Vârşa. „În prezent, cele mai dinamice segmente pentru retaileri sunt electrocasnicele mari și smartphone-urile. În cazul smartphone-urilor, perioada medie de schimbare a ajuns la un an“, a adăugat Vârşa. Flanco a alocat, la nivelul anului trecut, 30% din totalul investițiilor, respectiv în jur de 3,2 milioane de lei în platforma IT. De Black Friday 2015, compania a implementat o nouă aplicație de Customer Relationship Management, care a redus semnificativ timpul de răspuns la solicitările primite. De asemenea, Flanco a alocat o echipă specială sesizărilor și comentariilor venite prin intermediul Social Media, cu un timp de răspuns de la câteva minute la maxim 24 de ore pentru aspectele complexe sesizate, care necesită expertiză sau informații de la producători ori partenerii de transport. În 2015, compania a răspuns la 5.000 de mesaje pe pagina sa de Facebook, iar anul acesta, până în luna iunie, la peste 2.000 de mesaje.
În ceea ce priveşte livrarea, cea mai mare problemă de Black Friday, oficialii Altex au declarat că livrările se vor face în cel mai scurt timp. Compania are locaţii în 60 de oraşe şi un contract cu firma de curierat Nemo Express. Flanco a încheiat un parteneriat cu furnizorul de servicii logistice KLG Europe Logistics România pentru închirierea a 10.000 de metri pătraţi, aflaţi în proprietatea operatorului, la Km 23 pe autostrada A1 Bucureşti-Piteşti. Acest spaţiu va deveni noul depozit central al retailerului începând cu luna octombrie a acestui an, ajutând la scăderea timpului de aprovizionare a magazinelor şi la livrarea mai rapidă a comenzilor către clienţii finali. Prin alegerea acestei noi locaţii, compania îşi dublează, practic, spaţiul de depozitare pe care îl avea până acum disponibil pentru magazinele din Bucureşti. „În prezent, peste 90% din livrări se realizează în aceeași zi, sau, în funcție de ora la care s-a făcut comanda, în următoarea zi lucrătoare. Ne dorim ca, treptat, acest interval de timp să se scurteze și mai mult.“ Pentru clienții din Flanco Băneasa, compania a pus deja la punct sistemul de livrare în maxim două ore la ușa clientului. Serviciul este gratuit și valabil inclusiv în zilele de sâmbătă și duminică“, a declarat Sîrbu.