„Investitorii se uită la România, dar încă există o problemă de finanţare a achiziţiilor pe piaţa locală. Vedem fonduri care vin pentru profituri imediate. Vor să intre acum şi să iasă în trei ani când vor veni investitorii instituţionali. Când nu mai poţi ţine banii în bănci şi în bonduri, imobiliarele sunt o alternativă relativ sigură“, a declarat Silviana Badea în cadrul unui seminar de specialitate organizat de Business Review.
În contextul unei economii cu o creştere constantă şi a aglomerării pieţei imobiliare din Polonia, care în ultimii ani a atras o mare parte din investiţiile regionale, România intră din nou pe radarul investitorilor străini. În plus, pentru prima dată după 2009, putem vorbi de o referinţă pentru randamentele investiţionale (yielduri), spune Georgiana Andrei, director office & retail agency în cadrul Colliers International România.
CITIŢI ŞI Bancher austriac: România are şanse să devină o a doua Polonie
„Investitorii instituţionali vin când se pot baza pe un flux constant din chirii, însă noi încă avem contracte pe cinci ani sau pe zece ani cu posibilitate de întrerupere la clădirile de birouri“, menţionează Ştefan Tudos, leasing manager în cadrul Genesis Development, firma omului de afaceri Liviu Tudor.
Totuşi, conflictul din Ucraina şi carenţele politice locale sunt elemente care dau încă de gândit investitorilor când vine vorba să aleagă România.
„Investitorii au nevoie de stabilitate şi predictibilitate, iar în contextul în care sunt legi care se schimbă de mai multe ori pe an e dificil. Mai trebuie îndeplinite nişte condiţii pentru a vedea noi investitori pe piaţă. Aceştia sunt aşteptaţi pentru a valorifica ceea ce au dezvoltat deja jucătorii prezenţi pe piaţă“, spune Sorin Vişoianu, country manager office & logistics România şi Bulgaria al Immofinanz Group.
Chiriaşi noi
În ceea ce priveşte sectorul de birouri, cel mai dinamic din piaţa imobiliară locală, reprezentantul Immofinanz susţine că acesta a atras investitori noi, dar la nivel de achiziţii, nu şi de dezvoltare. Cât despre chiriaşii care ocupă noile spaţii de birouri, aceştia fac parte din categoria companiilor cu profil de business process outsourcing (BPO), shared services center (SSC) şi back office.
30% dintre companiile care solicită proiecte de amenajare a spaţiului de lucru provin din industria de outsourcing, acestea fiind urmate îndeaproape de cele din sectoarele FMCG și IT – telecomunicaţii, fiecare ocupând 25% din total, potrivit furnizorului de soluţii pentru amenajarea spaţiilor de birouri Techno Office. Bugetele alocate de aceştia pentru amenajare variază între 80 – 350 euro/mp, pentru o amenajare completă, fără instalații.
„Tot mai multe companii se orientează spre România pentru că oferă condiţiile necesare. Economia a avut o creştere constantă, iar forţa de muncă calificată este îndreptată spre inovaţie şi este vorbitoare de limbi străine. Aş sugera să nu ne pripim să spunem că am avea de-a face cu o cerere în creştere pentru spaţii de birouri, chiar dacă există o tendinţă crescătoare“, adaugă Sorin Vişoianu.
El mai spune că Immofinanz îşi concentrează acum activitatea de dezvoltare de spaţii de birouri în Bucureşti şi că aşteaptă o dinamică mai mare pentru a intra pe pieţe secundare precum cele din Cluj-Napoca, Iaşi sau Timişoara.
„Atât timp cât piaţa nu e suficient de lichidă pentru a putea vinde produsele dezvoltate, nu o să vedem o direcţionare a dezvoltărilor noi spre oraşele secundare“, menţionează Silviana Badea.