Mijloacele de plată fără numerar câștigă tot mai mult teren pe piața românească. Nu doar din nevoia românilor de a compensa lipsa temporară de lichiditate, ci și pentru că utilizarea acestora este mai comodă și poate fi chiar mai ieftină decât utilizarea cash-ului. Creșterea plăților cu cardul este și în beneficiul companiilor. Pe lângă diminuarea costurilor cu procesarea cash-ului, un sistem electronic de plată permite comerciantului creşterea volumelor prin accesarea disponibilului de pe cardudurile cumpărătorilor, dar şi un control rapid şi eficient al vânzărilor.
Creșteri consistente
Atât anul trecut, cât și în prima parte a lui 2014, în România s-au consemnat creșteri în ceea ce privește numărul și valoarea tranzacțiilor cu carduri de credit. Astfel, în 2013, numărul acestora s-a majorat cu peste 15%, de la 27,29 la 31,55 milioane. De asemenea, valoarea totală a tranzacțiilor a crescut cu peste 13%, de la 4,18 la 4,73 miliarde lei, potrivit datelor BNR.
Trendul de anul trecut s-a menținut și în primele trei luni din 2014, când numărul de tranzacții cu carduri de credit a crescut cu 8,2%, de la 7,29 la 7,89 milioane, iar valoarea acestora s-a majorat cu 7,6%, de la 1,047 la 1,126 miliarde lei. Perspectivele pentru întregul an sunt încurajatoare, dat fiind că de-abia începe perioada concediilor, când se fac cumpărături mai multe și de valori mai mari.
Aceste majorări au fost facilitate și de adaptarea comercianților la nevoile clienților. Astfel, numărul de POS-uri din România a crescut cu 1.788 anul trecut, de la 126.255 în decembrie 2012 la 128.043 în decembrie 2013.
Peste media pieței
Unele bănci, care au lansat produse și facilități speciale dedicate posesorilor de carduri de credit, au crescut și mai mult. Astfel, la Bancpost, numărul de carduri a crescut cu 20% în 2013 și cu 15% în primul trimestru al anului în curs. Și valoarea tranzacțiilor a cunoscut un salt important, majorându-se cu 31% în 2013 față de 2012 și cu 19% în primele trei luni din 2014, comparativ cu perioada corespunzătoare a anului trecut.
Potrivit reprezentanților Bancpost, creșterile s-au datorat facilităţilor asociate cardurilor de credit ale băncii, o contribuţie importantă având-o programul Puncte Oriunde sau sistemul de Rate fără Dobândă, dar şi comunicarea constantă cu consumatorii români pentru a le prezenta modalităţile de utilizare eficientă, în propriul beneficiu, al acestor facilităţi.
“Prin programul Puncte Oriunde, posesorilor de carduri de credit VISA şi American Express de la Bancpost li se oferă puncte de loialitate pentru fiecare cumpărătură achitată cu cardul, indiferent dacă tranzacţiile sunt efectuate în România sau în străinătate, la comerciant offline sau online. Punctele de loialitate se transformă ulterior în până la 2% bani înapoi pe card, unul dintre cele mai mari procente de bani returnați dintre toate programele din piață. Pentru cumpărăturile de valoare mai mare, oferim sistemul de rate fără dobândă, care permite plata în 2 până la 6 rate cu dobândă zero, fără cost suplimentar, și care aduce de asemenea puncte de loialitate pe card. Aceste facilităţi transformă cardul de credit Bancpost într-un instrument de plată puternic, cu avantaje nete faţă de plăţile în numerar, fapt care determină din ce în ce mai mulţi clienţi să îl prefere numerarului”, ne-au declarat reprezentații băncii.
Acceptare în 9.000 de locații
În ceea ce privește sistemul de plată în rate fără dobândă prin intermediul POS-urilor, Bancpost are un portofoliu format din peste 3.000 de magazine partenere, cum ar fi Altex, Media Galaxy, Domo, Germanos, Bricostore, BauMax, Praktiker, Mobexpert, Elvila sau Staer, la care se adaugă numeroși retaileri din segmentul fashion.
Doar în ultimele șase luni, au fost încheiate noi parteneriate care au extins rețeaua de acceptare cu peste 200 de locații, reprezentând o creștere de 7%, iar reprezentanții băncii se așteaptă să dubleze acest număr până la sfârșitul anului. În total, rețeaua de acceptare a băncii depășește 9.000 de locații. Printre numele noi intrate în portofoliul de parteneri ai Bancpost se numără Dedeman, LEMs, Christian Tour, Hervis sau Benvenuti.
"Bancpost a colaborat foarte bine cu toți acești parteneri, generând vânzări suplimentare pentru aceștia și creşterea valorii medii a plăților cu cardul prin sistemul de rate fără dobândă. Pentru noi, acest lucru înseamnă creșterea cotei de piață și a notorietății, precum și, scopul final, o eficienţă mai mare a operaţiunilor cu carduri”, conchid reprezentanții Bancpost.