Piaţa globală de jocuri video a ajuns, în 2016, la nivelul de 91 de miliarde de dolari, iar spre comparaţie, industria cinematografică a generat 39 de miliarde de dolari. Anul acesta, la nivel mondial, se așteaptă ca cei 2,2 miliarde de gameri să genereze încasări de 99 miliarde de euro pentru industrie. Jocurile pentru smartphone-uri generează venituri de 41 de miliarde de dolari. Ele sunt urmate de jocurile video pentru PC şi console cu 26 de miliarde de dolari, iar jocurile online reprezintă 19 miliarde de dolari, conform cifrelor companiei de cercetare de piaţă SuperData Research. Potrivit unui studiu privind veniturile din gaming realizate de 100 de țări din lume, în 2016 România era pe locul 47 la nivel mondial și pe locul 4 în Europa de Est. Industria de gaming locală a înregistrat o cifră de afaceri de 145,3 milioane de dolari în 2016. În urma unui studiu realizat de Asociația Dezvoltatorilor de Jocuri din România (RGDA), cifra a crescut constant din 2014, când s-au atins 114,7 milioane de dolari în timp ce, în 2015, industria a realizat o cifră de 137 milioane de dolari. Circa 7.000 dintre cei peste 100.000 de angajați din industria IT&C lucrează în prezent în sectorul de gaming. Studiul realizat de RGDA a relevat că în industrie activează peste 80 de studiouri. Peste 50 dintre acestea dezvoltă jocuri în București în timp ce peste 16 companii își desfășoară activitatea în Cluj, Timișoara, Brașov și Iași. Creșterea industriei este susținută și de numărul mare de companii înființate doar în 2016, 25% din totalul studiourilor de gaming. În ceea ce privește activitatea, 85% din studiourile din România sunt specializate pe dezvoltare de jocuri noi, iar 15% din studiouri se focalizează pe servicii de specialitate pentru industrie. 

Jocuri dezvoltate sau co-dezvoltate în România

Conform cifrei de afaceri din 2016, cele mai mari companii dezvoltatoare de jocuri din România sunt Ubisoft România, Electronic Arts România, Gameloft România, Amber Studio, Bandai Namco Entertainment România, King Games Studio, Mavenhut, Super Hippo, Green Horse Games și AMC Pixel Factory.

Ubisoft a intrat pe piaţa locală în 1992, iar în prezent are 1.600 de angajaţi. Studioul Ubisoft din Bucureşti a lucrat de-a lungul timpului la cele mai mari branduri precum: „Assassin’s Creed“, „Watch Dogs“, „Ghost Recon“ şi „Just Dance“. În prezent, studioul din Bucureşti conduce dezvoltarea modului PvP al jocului Ghost Recon Wildlands şi colaborează cu alte studiouri Ubisoft la titluri deja anunţate ca „Assassin’s Creed Origins“ sau „The Crew 2“, dar şi la alte proiecte neanunţate. „Piaţa IT este din ce în ce mai puternică, iar dezvoltatorii de jocuri trebuie să crească miza. Avem dezvoltatori foarte talentaţi, cu expertiză tehnică bună, mai ales pe zona de programare. În prezent, industria s-a dezvoltat şi pe alte familii de job-uri, ca design şi artă, însă lipseşte în continuare componenta educaţională. Educaţia formală în industria noastră este foarte puţin dezvoltată. În România, în prezent, nu există încă o şcoală specializată pe industria jocurilor video. Aceasta este o problemă pentru care companiile de jocuri pot oferi suport“, spune Sebastien Delen, managing director Ubisoft Bucureşti. 

 

Cele mai populare jocuri din lume

Electronic Arts România a luat fiinţă în urmă cu 11 ani prin preluarea Jamdat, un jucător local şi a crescut de la 38 la peste 1.500 de angajaţi care ocupă toate cele 10 etaje ale clădirii AFI Park 2 din Bucureşti. Compania dezvoltă jocuri precum „Need for Speed“, „Crysis“, „Mass Effect“, dar şi cel mai popular joc video din lume „FIFA“. EA Sports FIFA 18, lansat în 29 septembrie, include şi echipa națională a României. FIFA 18 este dezvoltat de studiourile din București ale EA împreună cu EA Vancouver, Canada. „În spatele acestui joc se află o echipă de programatori, producători, project manageri, art directori, interface designeri și mulți alții care se asigură că fiecare detaliu din joc este redat întocmai. Această muncă presupune o lungă perioadă de documentare, de creație și de execuție și sunt foarte mândru că această colaborare între București și Vancouver a făcut posibil FIFA 18, jocul care pentru noi este cel mai bun FIFA pe care l-am făcut vreodată“, a declarat  Andrei Lăzărescu, Supervising Producer FIFA.
Pentru oficialii Gameloft, piaţa este foarte competitivă şi foarte mobilă, necesitând flexibilitate şi putere de adaptare. Desincronizarea masivă între cerere şi ofertă în ceea ce priveşte forţa de muncă de pe piaţa IT este principala provocare. 

 

Printre cele mai populare jocuri ale companiei, care angajează 1.015 persoane în ţara noastră,  se numără: „Modern Combat 5: Blackout“, „Sniper Fury“, „Brothers in Arms 2: Global Front“, „Blitz Brigade“ şi „Brothers in Arms 3: Sons of War“. „Anul acesta am lansat două jocuri noi în studiourile din Bucureşti şi Cluj:  „Asphalt Street Storm Racing“ şi „Iron Blade: Medieval Legends“, au declarat oficialii companiei. 

Printre pionierii industriei dezvoltatorilor de jocuri video din România se numără şi AMC Pixel Factory, activă de peste 20 de ani. AMC şi-a legat numele de reușite importante din domeniu jocurilor cum ar fi: „Call of duty“, „World of Tanks“, „The Witcher III“, „Mafia“ sau „Resident Evil“. AMC are în palmares colaborări repetate cu producători precum Sony, Warner Bros Games, Disney sau Zynga. Compania are în prezent 40 de angajați.

Pe lângă giganţii din industrie, pe piaţa locală activează şi nume precum Amber, care este cel mai mare studio de gaming independent din România. Condus de către Mihai Pohonțu, veteran al industriei de gaming, Amber a raportat pentru anul 2016 o cifră de afaceri de 6,5 milioane euro. Înființat în 2013, Amber are în prezent 280 de angajaţi, iar în 2016, Amber a lucrat la dezvoltarea unor jocuri precum „Disney Dream Treats“, „Dear Leader“, „Inside Out“ și „Cinderella Free Fall“. Amber are sediul central în București și branșe în San Francisco și Los Angeles, California.

Educaţia formală în industria noastră este foarte puţin dezvoltată. În România, în prezent, nu există încă o şcoală specializată pe industria jocurilor video. Aceasta este o problemă pentru care companiile de jocuri pot oferi suport. Sebastien Delen, managing director Ubisoft Bucureşti