Gheorghe Florescu a scris o carte. I-a dat numele „Confesiunile unui cafegiu“ și a pus în paginile ei toată pasiunea sa pentru cafea. Cartea a avut un asemenea succes, încât drepturile de autor s-au transformat în capitalul de pornire al uneia dintre cele mai dinamice afaceri cu „gusturi fine“ din București: „Delicatese Florescu“. Astăzi, chiar dacă a distribuit familiei o parte din atribuţiile sale, cafegiul este prezent mai tot timpul în magazinul pe care îl deţine în Piaţa Rosetti din Capitală şi obișnuiește să stea la poveşti cu toți cei care îi calcă pragul micuţei prăvălii. Mai rar ajunge la cel de-al doilea magazin al său, cel de la parterul librăriei Mihai Eminescu, dar și acolo lucrurile merg bine. Dovada? Din deliciile pe care le aduce din toate colțurile lumi, din numai două magazine, Florescu a reuşit să obţintă în 2014 o cifră de afaceri de 2 milione de lei.
Noua „fabrică de bani“ a cafegiului Florescu
În această lună, Florescu deschide un magazin în Centrul Comercial Jolie Ville Mall, unde va vinde peste 40 de sortimente de cafea. „Trebuia să fim prezenţi în zona de nord a Capitalei, deoarece acolo sunt mulţi cunoscători de cafea. Vom păstra un format mic de magazin, cu o suprafaţă de 20 de metri pătraţi“, își expune strategia întreprinzătorul.
Aflat mereu în competiţie cu marii comercianţi, Florescu spune că a supravieţuit pentru că întotdeuna şi-a respectat politica firmei, pe care şi-a construit-o după cinci criterii: vadul comercial, materia primă de calitate bună, utilajele de top (de aceea a şi plătit 20.000 de euro pentru o maşină de prăjit cafea din Germania), un maestru în arta cafelei şi personal bine instruit.
Pasiunea pentru gustul bun
Pentru Florescu, cafeaua este mai mult decât business. Vorbeşte despre ea cu patos, ca și cum ar fi fost o dragoste veche de curând regăsită. Asta deși, în viața lui, aroma cafelei a ocupat dintotdeauna primul loc. „Această pasiune a venit în copilăria mea, pe la vârsta de 8 ani. Aveam în curtea naşului o familie de armeni care prăjeau cafea. Şi eu eram pasionat de acest miros. Şi luam câte un bob. Prima dată am mâncat cafea, nu am băut-o“, îşi aminteşte cafegiul.
Ulterior, Florescu a învăţat meşteşugul pregătirii cafelei de la Avedis Carabelaian, unul dintre celebrii cafegii armeni din Bucureştiul anilor ’60. Acesta i-a predat ștafeta tânărului Florescu, care în scurt timp, a devenit maestru preparator și şef peste magazinul de cafea şi delicatese din strada Hristo Botev, unde veneau scriitori, actori sau medici cunoscuți, dar şi personaje importante din Securitate şi Miliţie „Era o firmă de stat, dar nu se intervenea în modul de preparare a cafelei. Am devenit la 30 de ani cel mai cunoscut cafegiu“, spune Florescu.
După ’90, s-a gândit să-şi deschidă propria afacere. Norocul a dat peste el abia în 2008, când a lansat „Confesiunile unui cafegiu“, cartea care i-a împlinit visul. Din banii obţinuţi pe cele 60.000 de volume vândute a reuşit să construiască „Delicatese Florescu“, o afacere centrată pe pasiunea pentru gustul bun. „În 2010, am găsit această locaţie, din centru (n.r- din Piaţa Rosetti), şi am închiriat-o. Atunci am luat-o de la capăt cu o investiţie de 60.000 de euro“, îşi aminteşte Florescu. Magazinul din centrul Bucureştiului arată astăzi la fel ca în urmă cu cinci ani, dar cafegiul se laudă cu unele sortimentele de cafea care nu se regăsesc nici măcar în Viena. „Există două tipuri de cafea: arabica şi robusta. Din 100 de kilograme de cafea, 30 sunt robusta și 70 arabica. Din cafeaua arabica, doar 10% este cafea selecţionată. Din cafeaua selecţionată doar 2% este de înaltă clasă, iar eu am toate aceste sortimente prăjite în magazin“ se mândreşte cafegiul.Dacă ne uităm la prețuri, avem toate motivele să-l credem: un kilogram din cea mai scumpă cafea pe care o are pe tejghea costă 1.600 de lei.