Începe discuţia cu o mărturisire: „Am avut contact cu hainele tradiționale încă din copilărie. Mama mea este iubitoare și colecționară de ii și, mai nou, s-a apucat și de cusut“, spune Alina Isakovic (34 de ani). „M-a rugat să fac poze cu iile pe care le avea în magazinul ei – continuă ea să povestească – și am postat câteva fotografii pe internet. La momentul respectiv aveam o agenție de modele și implementare de promoții. Eram furnizor pentru agențiile de publicitate mari“.
Cum diferite cunoștințe o tot întrebau cum ar putea să intre în posesia unei ii ca cele pe care le purta ea, Alinei i-a încolţit în minte ideea că dacă reușește să transforme portul popular într-o piesă vestimentară modernă, ușor de integrat într-o ținută obișnuită, ar putea să construiască un business în adevarătul sens al cuvântului. Așa se face că pe piața locală de modă, dominată de import, în care jucătorii de renume se bat în prețuri tot mai mici, și în care fabricile de textile sunt acuzate că practică sclavagismul modern, tânăra a venit cu o alternativă: haine de inspirație etnică sau neo-etnică gândite și făcute în România. În doar patru ani de la lansarea magazinului online, Iiana.ro a reușit să-şi formeze o clientelă fidelă și a ajuns la vânzări de peste 350.000 de euro.
Ca pe roate! Așa merge acum afacerea de la care Alina Isakovic așteaptă, anul acesta, o creștere de 15%. Cei cărora le surâde ideea unui astfel de magazin online trebuie să știe că au nevoie de o investiție inițială semnificativă.
Tot profitul este reinvestit în producție
„Am cheltuit circa 40.000 euro la început, plus ce s-a adăugat pe parcurs. Pentru a capitaliza businessul, tot timpul banii s-au reinvestit. De-abia de acum încolo încercăm să găsim varianta în care să ne și dezvoltăm cu produse noi și materiale sofisticate, dar și să scoatem profit“, explică Alina Isakovic. Dacă e să ne uităm la cifre, perspectivele sunt încurajatoare: rulajul lunar este de aproximativ 30.000 euro, iar clienţii ei sunt cumpărători fideli. „Să ai 70% rată de întoarcece în ziua de astăzi este fenomen“, punctează proprietara Iiana.ro. Un fenomen care i-a adus și câțiva pețitori. „Am avut foarte multe presiuni din partea unor oameni foarte serioși, business angels, care au vrut să investească în Iiana. Însă eu nu pot să accept un investitor la momentul acesta, tocmai pentru că afacerea mea este una foarte nișată“, subliniază antreprenoarea, care s-a convins între timp că a avea un astfel de magazin online este și o mare provocare. Și totul pornește de la primii pași pe care trebuie să îi faci ca să ai marfă, pune punctul pe „i“ Alina Isakovic.
„Sunt multe particularități, iar prima și cea mai importantă este handmade-ul, care nu se face cu deadline. Chiar dacă vii și îmi dai 5.000 euro pe două ii, îți spun clar că dacă nu le am pe stoc nu am cum să ți le dau. Nu poți să pui presiune pe femeile care lucrează și care și așa sunt puține“, spune Alina.
Nu sunt mulți meșteșugari care pot broda manual
Să te îmbraci de la Iiana nu e ieftin: iile costă peste 600 de lei bucata. Dar poți fi sigur că banul plătit în plus nu e degeaba: mare parte merge la cusătoresele care lucrează iile manual. Alina Isakovic asigură salariul lunar pentru 36 de angajați, plus câteva zeci de femei din țară care sunt plătite pe convenție. Iile, sumanele, fotele și celelalte produse de inspirație etnică vândute pe site sunt lucrate în atelierele proprii din București (design, croitorie) și Oltenia, unde se realizează partea de broderie manuală.
„Un alt lucru pe care oamenii nu-l știu despre businessul acesta este că iile, broderia manuală, se face doar iarna. Vara femeile sunt la munca câmpului și nu cos indiferent ce sumă le dai tu ca manoperă pentru o ie“, mai spune proprietara Iiana, care ține să sublinieze că stocul de ii se face iarna și e foarte scump. Pe scurt, un astfel de magazin înghite mulţi bani ca investiţie iniţială – e „cash-intensive“, cum se spune – şi se amortizează lent. „Să nu-și imagineze cineva că businessul este cu investiție mică sau că este ușor. Femeile vin în fiecare zi la atelier cu iile cusute în funcție de cum le termină. Trebuie să ai cash tot timpul“.
Alina Isakovic și alte sute de tineri curajoși, care au știut să aibă încredere în ideea lor, încep să conteze în economia românească. Au creat mici afaceri fără niciun ajutor de la stat, dar cu o ambiție nebună. Șansa lor a fost internetul, creațiile lor s-au propagat mai întâi pe rețelele de socializare, iar acum generează nu doar bun gust, ci și locuri de muncă, taxe și impozite, și evident profit care rămâne în țară și se reinvestește. Așa că… un pic de mândrie națională la cumpărături, nu strică niciodată.