Ministerul Transporturilor, prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), după 10 ani de amânări, scoate la licitație construcția celei mai așteptate autostrăzi din România. Totuşi, documentaţia a fost finalizată doar pentru două loturi din autostrada Sibiu-Pitești.
Directorul general al CNAIR, Ștefan Ioniță este încrezător şi speră ca până la finele acestui an cele două loturi să aibă constructorii desemnaţi. „Tronsoanele de la Boița la Sibiu și de la Curtea de Argeș la Pitești, în total aproximativ 45 de kilometri, sunt primele loturi de autostradă scoase la licitație în acest an“, a explicat pentru Capital şeful CNAIR.

Potrivit acestuia, dacă nu vor exista contestații, „până la sfârșitul anului vom avea constructori pe cele două loturi de autostradă“. Pe lângă cele două loturi din autostrada de pe Valea Oltului, CNAIR este nevoită să reliciteze construcția șoselei la patru benzi Suplacu de Barcău-Borș. În cazul primului tronson din fosta Autostradă Bechtel, aflat la graniţa României cu Occidentul, este nevoie de o expertizare a lucrărilor, care au fost începute în urmă cu 13 ani. Aici, lucrările au stat în paragină o perioadă de câţiva ani, iar în decembrie 2016, asocierea Corsan SA – Corviam Construccion SA & SC Consinit SRL & SC Road Consulting & Design Solution SRL & Via Design SRL, care a câştigat licitaţia organizată în 2015, a anunţat că renunţă la proiect.
„În iunie-ilie relansăm și acest proiect. Aici avem o problemă, lotizăm cei 60 de kilometri ai acestui sector, astfel încât să existe o implementare mai rapidă. Vor exista trei loturi, fiecare în lungime de aproximativ 20 km. Cei 60 km de autostradă sunt finalizaţi în proporție de aproximativ 50%“, ne-a declarat șeful CNAIR, Ștefan Ioniță. Alți 80 km de autostradă, parte din autostrada Transilvaniei, între Mihăești și Suplacu de Barcău, sunt în faza de documentație. „Autostrăzile licitate în acest an, dacă nu sunt blocate de diverse contestații, se vor finaliza în 2019. Discutăm cu Ministerul Finanțelor procedura prin care se poate realiza o supracontractare pentru a asigura absorbția de fonduri europene“, a mai spus Ioniță.
Pe lângă noile proiecte de autostradă, CNAIR vrea să relanseze licitaţia pentru varianta de ocolire a oraşului Bacău şi cea pentru drumul expres între Craiova şi Piteşti, cu o lungime de 123 kilometri.  

 

Centura Sud a Capitalei,din nou discutată

Un alt proiect important care va fi relansat în vara acestui an este Centura Capitalei la nivel de autostradă. În urmă cu câţiva ani, acest proiect era inclus pe lista contractelor în concesiune. Aceasta prevedea atât construcţia celor 52 de kilometri între A1 şi A2, cât şi întreţinerea celor două autostrăzi care se află în circulaţie. În 2007, autostrada de centură a Capitalei era estimată la 1,1 miliarde de euro.Atunci se anunța că Bucureștiul va avea două centuri până la sfârșitul anului 2011. În prezent, Bucureștiul nu are modernizată nici măcar centura existentă.  
La sfârșitul lunii mai, CNAIR a transmis Agenției Naționale pentru Achiziții Publice proiectul noii autostrăzi de cen­tură sud a Capitalei.

„După ce CNAIR a inițiat procedura de achi­ziție publică, documentația pentru atribuirea contractului a fost trimisă la ANAP. Urmează ca ANAP să evalueze documentația, iar după validare, vom transmite anunțul de participare la licitație pentru construcția celor 52 de km ai inelului O al Centurii București“, ne-a precizat directorul general al CNAIR. Proiectul face parte din Master Planul de Transport și urmează să fie finanțat prin POIM 2014-2020.Rămâne de văzut câte din promisiunile şefului CNAIR se vor adeveri.