El a subliniat că fraudele bancare deja sunt foarte sofisticate şi încep să fie făcute de oameni care au lucrat în sistem şi cunosc anumite breşe ale acestuia.
'Ce arată acest lucru şi ce am constatat noi: fraudele încep să fie făcute acum de oameni care au lucrat în sistem, care cunosc foarte bine anumite breşe sau anumite funcţionalităţi ale sistemului. Sunt oameni cu o specializare extraordinară, care au lucrat ani de zile de o anumită parte şi nu ştiu de ce au trecut de cealaltă parte. Singura metodă de a contracara aceste fraude este viteza de a reacţiona", a explicat Septimiu Tulpan.
Potrivit reprezentantului ARB, oamenii dau în continuare crezare zvonurilor, un exemplu fiind 'găselniţa' cu cardurile de sănătate în ATM-uri.
"În cazul fishing-ului, una dintre dovezile de încercări de acest gen este faptul că foarte mulţi oameni în continuare dau crezare zvonurilor. Şi ultima găselniţă o vedeţi cu cardurile de sănătate în ATM-uri. Dar a prins! Acum a apărut altceva: dacă decupezi SIM-ul din cardul de sănătate poţi să îl pui în telefon şi să vorbeşti gratuit cu medicul de familie. Şi acum o să vedeţi câţi deştepţi o să îşi taie SIM-ul ca să îl pună în telefon să vorbească cu medicul de familie gratis cât vrea el", a spus Tulpan.
Acesta a semnalat că educaţia clienţilor continuă să reprezinte o mare problemă.
"Deşi li se atrage atenţia să nu dea datele personale, să fie atenţi unde plătesc cu cardul, în foarte multe cazuri vorbeşti la pereţi. Şi se întâmplă (fraude -n.r.) şi atunci spune că nu a ştiut, că nu e treaba lui etc. Aici este unul dintre punctele foarte greu de depăşit. Eu nu am cum să îl văd pe cel care, de bună voie, şi-a dat toate datele şi apoi vine şi spune "nu am fost eu"", a subliniat reprezentantul ARB.
Septimiu Tulpan a mai menţionat că "în week-end a fost un atac la mai multe bănci, pe carduri de pe Facebook. Le-au luat la rând. Vroiau să transfere de pe Facebook în Israel. Şi asta pentru că se fac plăţi şi pe Facebook. Dar în momentul în care eu văd că un card pe care nu l-am emis deja a fost încercat de cinci ori pe Facebook să se facă o plată (acţionez – n.r.)", a mai spus oficialul ARB.
El mai dat un exemplu de fraudă sofisticată, de data aceasta de crimă organizată. "Ca să poată să fure din nişte conturi de card au intrat cu un soft prin instalaţia de aer condiţionat a unei clădiri ca să se instaleze. Le-au trebuit trei ani de zile ca să ajungă şi să poată să fraudeze cardul", a subliniat Septimiu Tulpan.
Potrivit acestuia, băncile din sistemul bancar din România colaborează foarte bine pe această direcţie, pentru a mări viteza de reacţie şi a contracara tentativele de fraudă. Tulpan a menţionat că rezultatele acestei colaborări se văd prin dispariţia din România a unora dintre tentativele de fraudă la ATM.
SURSA: Agerpres