"În România, cele mai recente statistici oficiale ale Poliţiei Rutiere arată faptul că 37,4% dintre şoferii vinovaţi de producerea accidentelor rutiere grave în anul 2013 sunt încadraţi în categoria de vârstă 16 – 30 de ani. Aceleaşi statistici arată că tinerii deţin o pondere de mai puţin de un sfert în totalul posesorilor de permise de conducere, respectiv de 23,9%", se menționează în studiul UNSAR.
Potrivit reprezentanților UNSAR, raportul demonstrează gradul ridicat de implicare a tinerilor conducători de autovehicule în producerea de accidente rutiere grave, în comparaţie cu alte categorii de vârstă.
Problema primelor uriaşe plătite de şoferii sub 30 de ani pentru asigurarea de răspundere civilă a ajuns subiect naţional, de la începutul acestui an. Oficiali guvernamentali, printre care ministrul Finanțelor și premierul Victor Ponta au cerut ASF să reglementeze situaţia, în timp ce Autoritatea promite o soluţie până la finele lunii februarie. Capital a consultat specialiști din piață pentru a anticipa măsurile pe care arbitrul pieţei le poate propune fără să-şi depăşească atribuţiile legale.
Conform studiului UNSAR, statisticile Poliţiei Rutiere mai arată că, în medie, 14 din 10.000 de posesori de permise de auto tineri (18-30 ani) au produs accidente grave, dublu faţă de media de 7 din 10.000 posesori de permise cu vârsta de peste 30 de ani.
"În medie, fiecare accident provocat de tineri a avut drept urmare 1,23 victime decedate sau rănite grav. De asemenea, şoferii tineri vinovaţi de accidente grave au avut, de regulă, mai mulţi pasageri care au decedat comparativ cu şoferii mai în vârstă: 34,4% dintre victimele decedate în accidente produse de tineri în 2013 au fost pasageri, în comparaţie cu 22% în cele ale şoferilor de peste 30 de ani", se precizează în sursa citată.
Alte statistici îngrijorătoare
Tot statisticile Poliţiei Rutiere, citate de studiul UNSAR, arată că tinerii domină categoriile de accidente grave cu cauze care reflectă un comportament riscant sau imprudent pe şosea cum ar fi:
- conducerea fără permis (tinerii au generat 58% din totalul cazurilor),
- vitezaneregulamentară (53,9%),
- depăşiri neregulamentare (44,8%)
- conducerea sub influenţa alcoolului (39,8%).
Preţul asigurării RCA pentru tinerii sub 30 de ani şi, mai ales, pentru cei cu vârsta între 18 şi 27 de ani, a crescut agresiv anul trecut şi a continuat să urce şi în prima parte a acestui an. Datele brokerilor de asigurare arată că prima aferentă celei mai ieftine poliţe de asigurare RCA a crescut anul trecut cu până la 100%, în cazul categoriei de vârstă la care facem referire. Concret, un tânăr sub 27 de ani care conduce un automobil cu capacitate cilindrică de 1,6 litri nu plăteşte sub 1.400 de lei pentru o asigurare şi aceasta dacă nu are nicio daună la activ în ultimul an. La începutul anului 2014, acelaşi tânăr ar fi plătit pentru aceeaşi poliţă în jur de 700 de lei.
Citiți și: ASF promite RCA mai ieftin pentru tineri. Dar poate face ceva?
Cum se întâmplă în alte state membre
Un studiu efectuat de compania britanică de consultanţă şi analiză de piaţă Oxera în 6 ţări europene (Germania, Marea Britanie, Olanda, Franţa, Italia şi Cehia), la iniţiativa Insurance Europe – Asociaţia profesională a Asigurătorilor şi Reasigurătorilor din Europa, relevă faptul că vârsta asiguraţilor este un element extrem de important pentru calculul primelor de asigurare, în special pentru poliţele auto, se menționează în studiul UNSAR.
Datele statistice colectate de Oxera au arătat că vârsta rămâne un factor de risc foarte important chiar şi după ce se ia în calcul experienţa în şofat. Spre exemplu, o persoană fără experienţă la volan, dar cu vârsta în jurul a 40 de ani are o probabilitate mult mai scăzută de a produce accidente decât una de 20 de ani, tot fără experienţă în şofat.
În toate ţările incluse în studiu nivelul sporit al daunei medii aferent şoferilor tineri se regăseşte într-un nivel mai ridicat al primelor de asigurare pe această categorie de vârstă, mai scriu reprezentanții UNSAR