Românii mănâncă la McDonald’s. În număr mare, s-ar putea spune, dacă ne uităm la cifre. Și nu miră pe nimeni: la McDonald’s mănâncă și spaniolii, și nemții, și francezii, și.. „toată lumea“ care s-a obișnuit cu fast-food-ul. Dă dependență? Nu dă dependență? Te îngrașă sau îți induce tot felul de pofte în creier? Ei bine, investitorii se concetrează mai degrabă pe schimbări, pe proiecte noi și extinderi și lasă alegerile în seama clientului. „Compania își vinde produsul, face campanii care intră în mintea consumatorului și activează nevoi. Nevoia de «tot felul de ingrediente» folosite în crearea acelui produs, tot felul de pofte. Bune, rele? Mai contează? O minte echilibrată nu se lasă prinsă în astfel de jocuri, ci face alegeri fără a se afla sub influența unei campanii de produs“, spune reprezentantul unei agenții de publicitate. Cazul McDonald’s în România, concludează el, este „cazul tuturor companiilor de fast-food din lume – au o rețetă pe care au extins-o și fac profit foarte mare“.
Ce înseamnă „rețeta McDonald’s“ pe piața românească? Anunțul că Premier Capital, divizie a companiei malteze Hili Ventures, a preluat franciza McDonald‘s pentru România, cu 65 de milioane de dolari, tranzacţie care include toate cele 67 de restaurante din piața locală și cele 19 cafenele McCafé, nu a mirat pe nimeni. Zvonurile existau deja, curiozitatea fiind îndreptată mai ales către proiectele noilor proprietari. Aceștia au precizat că, numai anul acesta, pentru piața românească, planurile includ remodelarea a cinci restaurante, deschiderea a șapte noi McCafe-uri și cel puțin două deschideri de restaurante. În total, investițiile vor depăși 25 de milioane de lei, aproape dublu față de valoarea din 2015.
„Opt restaurante în fiecare an“
„Vom continua să ne dezvoltăm în România și intenționăm să deschidem restaurante noi, însă nu avem un număr exact. Deschiderea unui restaurant costă aproximativ 1,4 milioane de euro, dar depinde şi de locaţie. Şi, dacă ne uităm la 2017 şi 2018, vom încerca să deschidem opt restaurante în fiecare an, la nivel de grup, nu doar în România, ci în toate cele şase ţări în care activăm“, spune directorul general al Premier Capital, Melo Hili. În context, și numărul angajaților va crește în funcţie de numărul de restaurante deschise, fiecare nou restaurant urmând să aibă circa 60-70 de angajaţi. Cu alte cuvinte, pentru Premier Capital România devine a şasea piaţă unde compania deţine franciza McDonald’s şi va fi totodată şi cea mai mare.
Mai mult, Daniel Boaje, care și-a păstrat funcția de director general pentru România, spune că grupul va înregistra o cifră de afaceri de 230 de milioane de euro, anul acesta, mai mult de jumătate fiind acoperită de activitatea din România. Iar planurile maltezilor nu se opresc aici: vor să ajungă la 150 de restaurante McDonald’s, până în 2018. O țintă pe cât de ambiționasă, pe atât de posibilă.
Matematic, având intenția de a deschide, în fiecare an, mai multe restaurante în piața locală, este clar că numărul clienților care vor trece pragul restaurantelor, într-o lună, ar putea depăși 6 milioane, până în 2018. Cel puțin așa ne dă la un calcul simplu, pornind de la ceea ce declara în urmă cu câteva luni Daniel Boaje: „Astăzi avem 4 milioane de clienți pe lună“. Cu o precizare: anul trecut, McDonald’s România a avut un rulaj de peste 100 de milioane de euro, iar restaurantele cu cele mai mari vânzări au fost cele de la Unirea şi Dristor (Bucureşti), urmate de cele din Constanţa, Braşov, Craiova, Timişoara şi Cluj.
Așa că, în timp ce timp ce McDonald’s va continua să investească, peste tot în țară, concurența – KFC, Subway, Springtime sau Nordsee – speră să-l ajungă din urmă. O privire de ansamblu demonstrează că toate companiile au început în București și s-au extins, apoi, în cele mai cunoscute orașe din țară. Rapid, poate chiar ușor agresiv, investitorii în industria de fast food au pus demult România pe harta celor mai atractive puncte de business din Europa.
„În 2015, am extins lanțul de restaurante KFC. Pentru o unitate, investiția medie este de 350.000 euro. Cred că industria românească de fast food este deja dezvoltată, cu jucători puternici. Însă, cu toate acestea, o diversificare a ofertei ar fi în folosul clienților“, spunea Monica Eftimie, Chief Marketing Officer KFC, Pizza Hut Delivery și Paul România, într-un interviu anterior pentru Capital.
Mai departe, spus diferit, dar la fel de repede ca și fast food, afacerile restaurantelor cu servire rapidă din țară vor continua să se dezvolte și să se axeze pe un nou segment: cel a drive-thru-urilor. Așa arată astăzi planurile marilor jucători.
4.000 de angajați sunt astăzi în restaurantele McDonald’s din România; numărul lor va crește odată cu deschiderea unor noi unități, în următorii doi ani