În toamna anului trecut, „Tom Bugețel“, poreclă „făurită“ pe holurile BNR, – instituție la care va ajunge, de altfel, din octombrie Liviu Voinea, pe post de viceguvernator, ne anunța că pentru a avea autostrăzi și drumuri moderne e necesară introducerea unei taxe de 7 eurocenți pe litru de carburant, adică 41 de bani/litru.
Conform calculelor făcute de Voinea & Co, supra-acciza trebuia să aducă suplimentar la buget încasări de aproape 500 mil. euro/an, luând în calcul un consum anual de 6-7 mld. litri. Doar că planurile făcute acasă diferă ce cele din târg, astfel că s-a ajuns ca în prima lună de aplicare a taxei (1 aprilie – data de aplicare, n.r), încasările din acciză în loc să fie mai mari cu 50 mil. euro au fost mai mici cu 11 mil. euro decât cele din luna anterioară, conform calculelor realizate de Uniunea Transportatorilor Rutieri, în baza datelor comunicate de INS.
Practic, o gaură de 60 mil.euro. Iar acest lucru s-a întâmplat în ciuda tuturor semnalelor care arătau că impactul taxei nu va avea rezultatul scontat. Cifrele oficiale demonstrează acest lucru. De exemplu, Mariana Gheorghe, directorul general al OMV Petrom, explica într-un interviu acordat Capital, în luna mai, că în ultimele zile din martie s-au înregistrat vânzări la benzinării și cu 70% mai mari.
Și INS a raportat pentru luna martie o creștere de 32,5% a comerţului cu amănuntul al carburanţilor vânduți în benzinării, iar pentru aprilie un declin de 6,5% față de luna anterioară. Mai mult, datele menționate în rapoartele Finanțelor referitoare la execuția bugetară arată că în luna mai veniturile din accize (categorie care include pe lângă carburanți și celelalte produse accizabile: țigări, alcool etc.) au fost mai mici cu peste un miliard de lei față de nivelul din aprilie, atunci când au fost virate la buget accizele pentru carburanți comercializați în luna martie.
Păcăliți de 3 ori. Prețurile iar au crescut
Același ministru explica la finele anului trecut, atunci când s-a decis amânarea introducerii supra-accizei cu trei luni, că șocul noii taxe va fi absorbit de scăderea cotației petrolului. Acest lucru s-a întâmplat doar către finele lunii aprilie, apoi prețurile au crescut depășind nivelul de la 1 aprilie, așa cum se poate vedea și din graficul alăturat. Dacă la 1 aprilie un litru de benzină costa 6,15 lei, la 30 iunie prețul a ajuns la 6,348 lei.
Voinea a găsit modalitatea să scumpească benzina și motorina și la 1 ianuarie, data la care prețurile urmau să scadă. Atunci, guvernul a schimbat modului de calcul al accizei și al cursului de schimb valutar la care sunt calculate acestea. Și transportatorii rutieri au fost păcăliți, întrucât legilsția privind recuperarea unei părți din acciză este greu de pus în practică.