Din acest motiv, rezidenții din Estonia se bucură de o serie de beneficii. Tuturor rezidenților li se emite o carte de identitate, ce oferă acces la aproximativ 4.000 de servicii – care să le permită acestora să gestioneze finanțele lor, să înregistreze afaceri, să plătească tichete de parcare, să comande rețete sau chiar să voteze – în întregime online.De asemenea, transportul public este gratuit în capitala Tallin. 

Cu o populație de numai 1,3 milioane de oameni, abordarea orientată către viitor cu privire la tehnologia digitală se datorează parțial dimensiunilor reduse. Siim Sikkut, consilier de politică digital pentru Estonia a afirmat pentru Guardian în anul 2014: “Guvernul estonian și societatea au înțeles întotdeauna că trebuie să fie deschiși către lume, din cauza faptului că Estonia reprezintă o economie mica – în special în domeniul comerțului și al investițiilor.”

În acest context a devenit Estonia prima țară care a oferit permise de rezidență electronice pentru orice cetățean mondial.

 

Beneficiile unei identități electronice 

Programul ce presupune emiterea unei identități digitale de către guvern, permite cetățenilor ce nu au cetățenie estoniană să acceseze serviciile din acea țară, cum ar fi înregistrarea unei afaceri, servicii bancare, procesare de plăți sau impozitarea.

Beneficiile acestui program constau în faptul că orice antreprenor sau freelancer care derulează “o afacere internațională independentă de locație” se poate bucura de costuri mici de pornire și de întreținere a acelei afaceri; 0% impozit pe venit până la efectuarea distribuirilor; și includerea în cadrul juridic al UE – toate fiind disponibile în timp ce administrarea se poate face la distanță de oriunde în lume.

 

Cu toate acestea, pe cât de avantajos este acest lucru – precum și revoluționarea sistemului de servicii – conceptul unei identități digitale emise de guvern a un subiect de discuție în trecut, mulți oameni exprimându-și preocuparea cu privire la securitatea acestui tip de identitate și văzând aceasta ca o amenințare la adresa vieții private personale.

Asigurarea securității datelor

Guvernul Estonian asigură securitatea cetățenilor săi și data de baze a rezidenților electronici prin utilizarea unei infrastructuri de tehnologie rulată de guvern, denumită X-Road. Lansată în 1990, X-Road nu este o bază de date centralizată; mai degrabă, leagă bazele de date publice și private la serviciile digitale ale țării. Ca atare, aceasta nu are un gateway central sau un hub. Rețeaua rămâne, prin urmare, mai sigură, deoarece informațiile sunt păstrate pe servere separate.

 

Până în prezent, sistemul nu a experimentat nicio breșă de date majoră. Totuși, în 2009, serverele web din Estonia au fost supuse unor atacuri susținute timp de câteva săptămâni, atunci când cantități mari de trafic, instigate de mașini infectate au copleșit sistemele țării. Chiar dacă acest incident nu a fost cauzat de o eroare în sistem, atacuri de acest fel pot reprezenta un inconvenient major…sau mai rău.

În timpul unui discurs susținut în octombrie 2014, Andrus Ansip, fost prim-ministru al Estoniei și actual vice-președinte al Estoniei, a declarat: “Trebuie să protejăm confidențialitatea tuturor, iar încrederea este un principiu de bază. Dacă oamenii nu pot avea încredere în serviciile electronice, aceștia nu le vor folosi niciodată.”

Rezidenților estonieni li se oferă această încredere sub forma unei criptări cu cheie publică de 2048 de biți pentru toate documentele de identitate digitala. În plus, estonienii au un control complet asupra datelor personale, cu o transparență deplină cu privire la accesările informațiilor personale disponibile în portalul lor online. În cazul în care oamenii observă activități suspecte sau neautorizate, ei pot raporta aceste activități către entitățile obligate să justifice intruziunile.

Beneficiile economice ale unei societăți electronice

Un motiv pentru care Estonia este una dintre cele mai de succes e-societăți este de natură istorică. După prăbușirea Uniunii Sovietice în anii 1990, noul stat independent s-a aflat în postura în care avea nevoie disperată să se modernizeze.

Lipsa infrastructurii fizice și populația mică a presupus ca guvernul estonian să apeleze la internet, încorporând soluții digitale în bazele infrastructurii țării. Creșterea Estoniei ca un stat independent este, prin urmare, legată de revoluția digitală; cetățenii din această țară sunt foarte deschiși la tehnologia digitală; iar guvernul Estonian nu are sarcina dificilă de a convinge o populație de sceptici cu privire la beneficiile unei identități electronice.

Aruncând o privire asupra istoricului Estoniei, este dificil de negat faptul că această atitudine deschisă la progresul tehnologic nu are beneficii economice și sociale semnificative – Estonia este, în special, cea mai puțin coruptă și mai prosperă țară dintre toate țările post-sovietice.

Transferând serviciile din Estonia la nivel internațional și devenind prima țară care a extins identitățile electronice către cetățeni din afara țării, Estonia a făcut doar primul pas în asigurarea unui viitor prosper. Prin crearea unei diaspore electronice, cu o miză în progresul țării, Estonia își croiește în mod inteligent viitorul în complicatul peisaj digital și economic.

SURSA: blog.eset.ro