Fără să țină cont de absolut niciun document public de până acum, autoritățile române au lansat în dezbatere publică Master Planul General de Transport (MPGT). Dacă v-ați fi așteptat la promisiuni frumoase cu mii de kilometri de autostradă până în 2030, cu o listă a proiectelor prioritizate în funcție de necesități și realitate, trebuie să uitați totul.
Experții de la AECOM, firmă care a realizat documentul și care va încasa 2,2 milioane de euro pentru acest serviciu, spun că România nu are nevoie de autostrăzi. Asta contrazice total planul prezentat cu mândrie, în decembrie anul trecut, de premierul Victor Ponta, care anunța atunci că vor fi gata până în 2018 peste 1.500 de kilometri noi de autostradă. „În mod realist, România are nevoie de autostrăzi care să fie construite, nu doar proiectate. Și am stabilit anul 2018 ca un orizont posibil de realizare a acestor autostrăzi“ spunea prim-ministrul în decembrie 2013, la prezentarea programului de autostrăzi denumit „România 100“.
Doar 160 km în zece ani
MPGT este întocmit pentru perioada 2014-2030, dar nu ține cont de dezvoltarea economică a țării, mai ales pentru perioada 2021-2030. Conform documentului prezentat de ministrul transporturilor Ioan Rus, în următorii 6-7 ani se vor construi doar 320 de kilometri de autostradă: Sibiu-Brașov (103), Ploiești-Comarnic (49), Craiova – Pitești (115) și Comarnic-Brașov (54). Costurile estimate pentru cele 4 proiecte se ridică la circa 3 miliarde de euro. Nici măcar drumuri expres nu vor fi realizate în următorii 7 ani, cu excepția centurii de sud a Capitalei (35 km) și Sibiu-Pitești (115 km).
Pentru perioada 2021-2030, ministrul și cei de la AECOM propun o singură autostradă Brașov-Bacău, cu o lungime de 158 km. În urmă cu șase luni, atât fostul ministru al transporturilor Dan Șova cât și premierul Victor Ponta anunțau că în 2020 România va avea o rețea de peste 2.400 de kilometri de autostradă, lăudându-se totodată cu realizările Guvernului Ponta-242 de kilometri în doar doi ani de mandat. La finele anului trecut România avea 644 de kilometri de autostradă, iar dacă se va respecta actualul Master Plan în anul 2020 vom avea cel mult 1.100 sau 1.200 de kilometri.
De ce drumuri expres
O explicație a paradigmei drum expres în loc de autostrăzi a venit chiar din partea actualului ministru al transporturilor, potrivit căruia Masterplanul de transporturi va include mai puține autostrăzi, dar mai multe drumuri expres, deoarece drumul expres este cu aproximativ 25% mai ieftin decât o autostradă.“În acest moment, România are un document solid, fundamentat științific, care arată ce nevoi are România. Aceste nevoi sunt bine definite. Are nevoie de un număr de 1.300 de km de autostradă, de peste 2.000 de km de drumuri expres, de peste 3.000 de kilometri de drumuri regionale, de modernizare de cale ferată, de aeroporturi internaționale“, a spus Ioan Rus. Doar că ministrul a uitat să precizeze că aceste nevoi sunt acum și nicidecum la orizontul anului 2020 sau 2030.