Urmare a tranzacției, retailerul belgian Mega Image îşi adaugă la reţeaua actuală de 326 de magazine – 173 sub brandul Mega Image, 151 sub brandul Shop&Go, plus un supermarket cu produse congelate (AB Cool Food) -, încă 20, preluate de la Angst.
“Această preluare se încadrează în strategia de dezvoltare Mega Image prin magazine care au o poziționare foarte bună în zona urbană. Cele 20 de magazine Angst vor consolida rețeaua noastră de magazine. În același timp, preluarea ne va aduce noi oportunități de vânzări și sinergii de achiziții,” explică Xavier Piesvaux, director general al Mega Image România, logica tranzacţiei încheiate.
Cele 20 de magazine preluate de la Angst – fiecare cu suprafețe totale între 90 și 750 mp – ar urma să genereze venituri anuale de 21 milioane de euro, extimează managerul.
De partea cealaltă, Sorin Minea, preşedintele Angst, spune că decizia de vânzare a reţelei de retail este o urmare a strategiei anunţate, “de a ne concentra efortul doar în direcția domeniului propriu de expertiză, adică productia de carne procesată”.
“Un alt aspect important al acestui proces de preluare este consolidarea colaborării între Mega Image și brandul Angst, prin îmbinarea tradiției și expertizei într-o ofertă care va răspunde celor mai exigente si noi cerințe ale consumatorilor privind alimentația sănătoasă”, afirmă Sorin Minea.
De menţionat că magazinele Angst sunt cumpărate de Mega Image la puţin peste două luni de când acţionarii Angst au decis retragerea celor 22 de magazine ale companiei din franciza Express a Carrefour. În urma acestei decizii, reţeaua de magazine de proximitate Express a Carrefour a rămas cu 44 de magazine.
Prezent pe piaţa locală din 1995, extinderea acelerată a Mega Image, partea a Delhaize Group (retailer internaţional înfiinţat în 1867 în Belgia ce operează în prezent pe trei continente), este efectul unui plan gândit încă din 2008, când a cumpărat rețeaua de 14 de supermarketuri La Fourmi pentru 18,6 mil. euro.
Cel mai mare lanţ de supermarketuri din România a obţinut, anul trrecut, o cifră de afaceri de 532 milioane euro şi un profit net de 12,5 milioane de euro, potrivit datelor raportate la Ministerul de Finanţe.
Angst Ro, care administra până anul trecut, şi operaţiunile de retail, şi pe cele de producţie ale Angst, a încheiat 2013 cu afaceri de circa 37 mil. euro, cu aproape 12% sub nivelul din 2012, şi pierderi de aprox.700.000 de euro.
Dar Mega Image nu este singurul mare retailer care, în paralel cu investițiile în noi magazine construite de la zero, a început să preia reţele locale sau să se asocieze cu acestea. Miza este câștigarea consumatorilor de proximitate.
Primul parteneriat „strategic“ a fost semnat, în 2011, chiar de Angst cu francezii de la Carrefour. (Magazinele de proximitate Express sunt dezvoltate în principal prin intermediul parteneriatelor cu antreprenori locali, precum Angst, Gulliver sau Tradiţional Ecologic). Şi Profi a cumpărat în ultimii doi ani reţele locale din Sibiu (Alcomsib), Cluj (ALimrom) sau Botoşani (Pita).
România rămâne nr. 1 în topul creșterilor așteptate de retaileri
“În context european, retailul FMCG din România se afla la începutul procesului de maturizare, având în vedere o cotă a retailului modern de 50-52%”, explică Dragoş Popa, senior consultant la Roland Berger Strategy Consultants România, de ce rămâne piața românească de retail rămâne una dintre cele mai atractive din regiune.
În România există există apoximativ 89 de metri pătrați de spațiu de retail modern la 1.000 de locuitori, de vreo trei ori mai puțin decât media spațiului de retail modern din țări precum Polonia (247 mp/1.000 locuitori), Ungaria (400 mp/1.000 locuitori) sau Austria (441 mp/1.000 locuitori). Prin urmare, ţara noastră oferă în continuare un potenţial bun de dezvoltare pentru reţelele de comerţ modern, în special pentru cele internaţionale.
“În contextul unei evoluţii macroeconomice stabile, fără şocuri semnificative”, consultanţii de la Roland Berger se aşteaptă la o creştere anuală a retailului de 3-5%, în următorii doi-trei ani, anticipând şi o creştere a ponderii retailului modern la aproape 60% din total. O creştere determinată tocmai de această extindere a marilor lanţuri de magazine.
“Există în continuare potenţial de expansiune în special pentru formatele supermarket, discount şi de proximitate (…) vedem un nivel accelerat de creştere a retailului modern în oraşele sub 20.000 locuitori, şi un nivel moderat de creştere în restul oraşelor”, anticipează Dragoş Popa. Consultantul se aşteaptă la o “extindere moderată a retailului alimentar şi pe canalul online, unde e posibil să regăsim şi alţi retaileri mari, în afara de Carrefour şi Cora (cu conceptul actual de "store pick-up" în cazul Cora)”.
Până în 2020, arată şi un studiu al Oxford Economics, retailul românesc ar urma să crească până la 26 de miliarde de euro, adică un plus de aproape două treimi faţă de nivelul actual.
Deja România se află în fruntea clasamentului european la crestere a PIB-ului pe primul trimestru al anului, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, depăşind chiar şi Polonia, ţara care nu a intrat în criză. Este pentru prima dată de la începutul crizei când avem o creştere economică bazată şi pe consum.
Institutul Naţional de Statistică a anunţat că Produsul Intern Brut a crescut în primul trimestru al acestui an cu 0,1% faţa de ultimele trei luni din 2013 şi cu 3,8% comparativ cu primul trimestru de anul trecut.
MARII COMERCIANŢI DIN ROMÂNIA
După preluarea celor 20 de hipermarketuri real-, de la grupul german Metro, Auchan a trecut pe locul doi în topul comercianților din România, după Kaufland şi înaintea Carrefour. Iată evoluţia afacerilor primilor 10 mari retaileri în 2013:
Retailer CA (mil. euro) Profit net (mil. euro) Nr. mediu angajaţi Reţea actuală
Kaufland 1.651 75,2 12.589 89
Auchan 1.040 -89,5 11.000 31
Carrefour 975,4 32,8 6.703 155
Metro Cash&Carry* 977 15,2 5.603 32
Selgros 702 12,2 4026 19
Lidl ** 700 NA 3.800 175
Mega Image 532 12,5 6.107 326
Penny Market/XXL 498 0,126 3.028 157
cora 406 5,5 3.972 12
Profi 331 6,1 4.440 236
*estimare cifra de afaceri pentru 2013, potrivit datelor din piaţă; profit înregistrat în 2012
**conform datelor din piaţă
Sursa: Companiile, Ministerul de Finanţe