Indicatorii financiari ai UniCredit Bank relevă o poziţie echilibrată: rentabilitatea capitalurilor proprii (ROE) a fost 8,3 % la finalul anului 2015, în vreme ce rentabilitatea activelor (ROA) s-a plasat la 0,8%. Raportul între costuri şi venituri s-a situat la 51,1%.
La fel ca în anii precedenţi, banca a analizat atent riscurile efective şi potenţiale, reflectându-le adecvat în nivelul de provizionare. Astfel, provizioanele pentru credite au ajuns la 406,6 milioane de lei (91,5 milioane de euro) la finalul anului trecut. Rata de acoperire cu provizioane a creditelor din bilanț a fost de 8,9%, iar costul riscului anualizat de 186 bp. Rata creditelor neperformante, inclusiv expunerile cu improbabilitate de achitare integrală a obligaţiilor din credite (definiţia EBA*), s-a situat la 14,40%.
Volumul activelor consolidate la 31 decembrie 2015 a totalizat 34,6 miliarde de lei (7,6 miliarde de euro), în creştere cu 6,8% comparativ cu anul precedent. Portofoliul de credite brute (inclusiv finanţările acordate prin leasing) s-a plasat la 23,9 miliarde de lei (5,3 miliarde de euro), evoluţia pozitivă a acestuia fiind susţinută în principal de o creştere cu 7,3% în zona corporate şi cu 11,1% în leasing. Totodată, depozitele clientelei au ajuns la un volum de 17,9 miliarde de lei (3,9 miliarde de euro).
Astfel, UniCredit Bank a continuat să susțină finanțarea economiei românești, fiind implicată în finalizarea unor tranzacţii corporate de anvergură pe segmente precum industria de petrol şi gaze, telecom, automotive, servicii, farmaceutice, agribusiness, transporturi. În acelaşi timp, banca a continuat să dezvolte produse şi servicii complexe pentru clienţii corporate – precum produsele şi soluţiile destinate acoperirii riscului de preţ pentru mărfuri şi materii prime sau Angajamentul Bancar de Plată (o soluţie inovatoare de decontare, aliniată celor mai noi tendinţe şi tehnologii din industrie).
În zona de retail, direcţiile de acţiune urmărite de bancă s-au referit la simplificarea produselor şi proceselor pentru a răspunde nevoilor clienţilor (prin lansarea de carduri de credit cu beneficii unice de către UniCredit Consumer Financing, a soluţiilor alternative de economisire, remodelarea produselor legate de contul curent) şi introducerea în piaţă a unor platforme digitale moderne (prin relansarea Online B@anking şi Mobile B@anking).
Segmentul de cofinanțare a proiectelor cu fonduri europene a afișat o evoluție remarcabilă anul trecut, ultimul an de implementare al perioadei bugetare 2007 – 2013: soldul utilizărilor creditelor de către beneficiarii de fonduri europene a crescut cu 75% în intervalul 31 decembrie 2014 – 31 decembrie 2015. Din totalul facilităților destinate acestui segment aprobate în 2015, cea mai mare pondere a înregistrat-o sectorul industrial (Programul Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice) cu circa 40%, urmat de agricultură (Programul Naţional de Dezvoltare Rurală) cu 35%.
UniCredit Leasing îşi menţine poziţia de lider al pieţei de leasing financiar, cu o cotă constantă de 18% în ultimii cinci ani. Volumul noilor finanţări acordate în 2015 a fost de 242,7 milioane de euro iar valoarea de achiziţie a bunurilor finanţate de 294,7 milioane de euro.
În acelaşi timp, UniCredit Consumer Financing a continuat să îşi consolideze poziţia în segmentul creditelor de consum, cu o creştere anuală de 4,5%. La jumătatea anului 2015 compania a lansat carduri de credit, emiţând până la finalul anului peste 26.000, în timp ce rezultatele din activitatea de finanţare la POS au fost anul trecut duble faţă de 2014.
“Orientarea către client a rămas şi în 2015 o direcţie strategică în activitatea UniCredit, banca urmărind permanent creşterea nivelului de calitate în deservirea clienţilor săi. În acest fel, conform sondajelor pe care le-am realizat, am reuşit ca în 2015 să ne poziţionăm cu divizia de Corporate pe primul loc în topul celor mai apreciate bănci de către clienţi, iar în activitatea de Retail în primele trei din top – mărindu-ne avantajul competitiv şi înregistrând creştere faţă de 2014. Totodată, am continuat să ne dezvoltăm activitatea, înregistrând evoluţii pozitive atât în zona de creditare, unde am marcat anul trecut o creştere de aproape 5% a portofoliului de credite brute, cât şi în atragerea de resurse la nivel local, depozitele clientelei majorându-se în 2015 cu peste 12% faţă de anul precedent”, a declarat Răsvan Radu, Country Chairman UniCredit în România şi CEO al UniCredit Bank.
În conformitate cu situaţiile financiare individuale, UniCredit Bank a înregistrat anul trecut venituri operaţionale totale de 1,3 miliarde de lei (284 milioane de euro), în scădere cu 3,3% faţă de 2014. În acelaşi timp, cheltuielile operaţionale au scăzut cu 3,8% în 2015, până la 666,2 milioane de lei (149,9 milioane de euro), iar profitul operaţional s-a plasat la 596 milioane de lei (134,1 milioane de euro), în scădere cu 2,7% faţă de anul precedent. Profitul net al băncii a atins 222,1 milioane de lei, în creştere cu aproximativ 177% faţă de 2014. Raportul între costuri şi venituri a fost de 52,8%, în scădere cu 0,3 puncte procentuale faţă de anul anterior. Individual, UniCredit Bank a înregistrat un nivel de solvabilitate de 13,99% la 31 decembrie 2015, confortabil pentru pragurile reglementate şi recomandate. Costul anualizat al riscului a fost 181 bp potrivit raportării individuale pe bancă în 2015. Rata creditelor neperformante, inclusiv expunerile cu improbabilitate de achitare integrală a obligaţiilor din credite (definitia EBA*), s-a situat la 14,53%.
Volumul activelor a totalizat 30,6 miliarde de lei (6,8 miliarde de euro) la 31 decembrie 2015, în creştere cu 6,7% faţă de 31 decembrie 2014. Volumul creditelor a atins 19,7 miliarde de lei (4,3 miliarde euro) la 31 decembrie 2015, în creştere cu 4,1% faţă de finalul anului precedent. Depozitele clienţilor au ajuns la 18,1 miliarde de lei (4 miliarde de euro), în creştere cu 11,5% faţă de 31 decembrie 2014. Raportul între creditele şi depozitele băncii la nivel individual în 2015 s-a îmbunătăţit faţă de anul anterior, ajungând la 109%.