Potrivit celor mai noi statistici, în România se află în circulaţie aproximativ şase milioane de autovehicule. Dacă multe maşini ajung în service o dată pe an, cu ocazia reviziei, când cheltuiesc pe consumabile şi manoperă câteva sute de lei, altele suportă reparaţii costisitoare, de mii de euro. Una peste alta, se poate estima că cifra de afaceri reală a atelierelor auto este de ordinul miliardelor de euro pe an. Pentru aceşti bani se luptă aproape 10.000 de service-uri autorizate.

Când concurenţa este atât de mare, nici nu e de mirare că sunt numeroşi competitori care încearcă să se impună prin mijloace mai puţin ortodoxe. Ionuţ A. este proprietarul unui service din Ilfov şi spune că primul sfat pe care l-ar da şoferilor care trebuie să meargă la service este să se documenteze înainte. „Internetul poate fi de mare ajutor. Orice informaţie în plus despre problema pe care o are maşina ta te poate feri de o păcăleală“, spune el.

Tot omul de afaceri le recomandă conducătorilor auto să facă un mic studiu de piaţă înainte de a apela la un service sau la altul: „Chiar dacă ai rămas în pană în faţa unui atelier auto e bine să mai dai câteva telefoane la concurenţă şi la cunoscuţi. S-ar putea dovedi că e mult mai ieftin sau mai sigur să urci maşina pe o platformă şi să mergi în altă parte.“

Reparaţii cu forţa

Odată ce aţi ales un service, chiar dacă are preţuri bune sau v-a fost recomandat de un prieten, pericolul de a fi tras pe sfoară de-abia începe. Cristi este mecanic auto în Bucureşti şi spune că patronul lor le impune să le bage pe gât clienţilor operaţiuni inutile. „Chiar dacă plăcuţele de frână nu sunt uzate sau dacă uleiul arată încă bine, noi le spunem că trebuie neapărat schimbate. Iar mai mult de jumătate din ei pică în plasă“, povesteşte acesta. Cristi mai dezvăluie că în destule cazuri clienţilor care par mai neştitutori li se facturează şi operaţiuni neefectuate: „Sunt piese şi subansamble care nu trebuie demontate pentru o anumită reparaţie, dar pe fişa de service se trece că au fost date jos şi apoi puse la loc. Tot aşa, apar piese şi consumabile care nu s-au folosit de fapt. Totul pentru a mai ciupi nişte bani, uneori de ordinul sutelor de lei.“

Piese scumpe

Mulţi şoferi preferă, piesele şi consumabilele originale. Sunt mai scumpe decât cele aftermarket, dar, teoretic, sunt mai bune. Dar tot mulţi nu ştiu că pot cumpăra piesele originale din alte locuri decât de la magazinul service-ului, uneori cu 20%-30% mai ieftin. Situaţia este identică şi atunci când se apelează la piese aftermarket: de foarte multe ori, service-ul le facturează la un preţ semnificativ mai mare decât cel oferit de furnizor. Ca să nu mai vorbim că furnizorul cu care lucrează s-ar putea să nu fie cel mai ieftin de pe piaţă. „Am găsit aceleaşi piese la aproape jumătate de preţ pe magazine online. Când le-am spus celor de la atelier, mi-au spus că le pot cumpăra eu, dar îmi va creşte preţul la manoperă cu 25%. Dovadă că ei câştigă bani buni şi din zona asta“, spune Ştefan, un şofer din Târgu-Mureş care se „laudă“ că a făcut cel puţin şase vizite pe an la service în ultimul deceniu.

Cu ochii-n patru

Indiferent de unde cumpăraţi piesele sau consumabilele, este bine să vă asiguraţi că acestea au fost montate/înlocuite cu adevărat. „În unele cazuri este simplu de văzut, doar se deschide capota motorului şi piesa nouă sare în ochi. În destule situaţii, însă, nu poţi fi sigur, de aceea le recomand şoferilor să ceară piesa veche şi ambalajul celei noi. Nu eşti 100% sigur nici atunci, dar cresc şansele să nu fii păcălit“, spune proprietarul de service Ionuţ A. O altă metodă de a preîntâmpina acest tip de înşelătorie este să stai în service pe perioada lucrărilor, mai ales că acum legea îi obligă pe proprietari să le ofere clienţilor posibilitatea de a asista, direct sau prin sisteme video, la intervenţie.

Ultimele două reguli au legătură cu ce se întâmplă după terminarea reparaţiei. Şoferii au dreptul să ceară efectuarea unei probe pentru a vedea că problema s-a remediat. Şi, nu în ultimul rând, ei trebuie să ceară factură fiscală pentru banii achitaţi. Nu numai pentru că aşa prevede legea, dar şi pentru că pe baza ei pot beneficia de garanţia pentru manoperă şi piese. „Din păcate, nu am cerut întotdeauna factură şi m-am trezit o dată că a trebuit să mai scot din buzunar 500 de lei pentru o reparaţie la ambreiaj care n-a fost făcută cum trebuie. Cei de la service mi-au spus că nu am nicio dovadă că reparaţia s-a făcut la ei“, povesteşte bucureşteanul Daniel P.

ZECE REGULI ELEMENTARE

1. Documentaţi-vă asupra problemei maşinii înainte de a merge la service.

2. Faceţi un mic „studiu de piaţă“ înainte de a alege un service.

3. Respingeţi operaţiunile inutile.

4. Atenţie la operaţiunile inexistente, dar facturate!

5. Uneori, piesele originale pot fi mai ieftine în altă parte.

6. Şi piesele aftermarket cumpărate din alte surse pot avea preţuri mai mici.

7. Asiguraţi-vă că piesele sau consu­mabilele au fost înlocuite cu adevărat.

8. Supravegheaţi, pe cât posibil, lucrările.

9. Cereţi efectuarea unei probe.

10. Cereţi factură – pe baza ei beneficiaţi de garanţie.