Construcția metroului din Cluj-Napoca avansează conform planului, iar autoritățile locale au anunțat că lucrările de săpătură vor începe în luna aprilie. Proiectul, considerat cel mai ambițios din infrastructura urbană a orașului, are finanțarea asigurată pentru 2024, însă costurile vor crește considerabil în următorii ani.

Estimările bugetare indică o creștere de șase ori a cheltuielilor în 2026, iar în 2027 acestea vor atinge valori record. Cu un traseu de peste 21 de kilometri și 19 stații, metroul clujean va contribui la reducerea traficului și a poluării, oferind o alternativă modernă de transport public.

Finanțare și planificare bugetară pentru metroul din Cluj

Bugetul aprobat pentru acest an prevede o alocare de 310 milioane de lei pentru lucrările de construcție ale metroului care va conecta localitatea Florești de partea estică a Clujului.

Viceprimarul Dan Tarcea a confirmat că suma alocată va fi utilizată în mod direct pentru avansarea proiectului.

Dan Tarcea, viceprimar Cluj
SURSA FOTO: Facebook, Dan Tarcea

Pentru următorii ani, bugetul de stat indică necesitatea unor sume considerabil mai mari. În anul 2026, cheltuielile estimate vor ajunge la 1,7 miliarde de lei, iar în 2027 se estimează că vor fi necesare 3 miliarde de lei.

„Proiectul metroului merge mai departe, există finanțare asigurată, iar lucrurile sunt în graficul pe care l-am discutat cu constructorul. Pentru metroul clujean sunt alocați 310 milioane de lei.

Acest fapt poate fi verificat și în bugetul Guvernului României pentru anul 2025, în anexa numărul 3/24, la pagina 16, pagina 994 și la pagina 1070. Banii sunt suficienți pentru a asigura continuitatea acestui proiect”, a declarat Dan Tarcea.

Caracteristicile proiectului

Lucrările efective au început pe 5 iunie 2023, marcând startul celui mai mare proiect de infrastructură urbană din Cluj din ultimele trei decenii. Linia de metrou ușor va avea o lungime totală de 21,03 kilometri, incluzând 19 stații subterane și un depou.

Planul proiectului prevede proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a liniei de metrou, cu integrarea acesteia în sistemele existente de mobilitate urbană.

Acest aspect este esențial pentru a optimiza transportul public și a reduce aglomerația din trafic.

Impact asupra orașului și beneficii pe termen lung

Conform estimărilor, până în anul 2031, când metroul este planificat să devină operațional, aproximativ 164.000 de persoane vor utiliza zilnic această modalitate de transport.

Acest lucru va duce la eliminarea a 29.000 de autoturisme din traficul rutier, contribuind semnificativ la fluidizarea circulației.

Din punct de vedere ecologic, noul sistem de transport subteran va reduce emisiile de gaze cu efect de seră, având un impact echivalent cu plantarea a 500.000 de copaci anual.

Linia de metrou va avea o capacitate nominală de 15.200 de pasageri pe oră, cu posibilitatea de extindere până la 21.600 de persoane.

Trenurile vor circula la un interval de 90 de secunde, asigurând un transport rapid și eficient.