Marii actori de pe piata europeana a investitiilor imobiliare au aparut si i Rominia.
Companii mari, precum Bau Holding, Immo Consult, Skanska, Ashtrom, GTC Real Estates si Champegnon Bernard au demarat sau pregatesc proiecte de cladiri pentru sedii de birouri, la cele mai ridicate standarde de calitate. Victor Rosu, consultant al agentiei Jones Lang LaSalle, sustine ca acest interes se datoreaza si contextului european, favorabil la aceasta data investitiilor i birouri.
Potrivit studiilor agentiei Jones Lang LaSalle, i marile metropole europene, Londra, Paris, Madrid si Frankfurt, i 2000-2001 se vor da i folosinta 8,7 milioane de metri patrati de spatii de birouri. Dintre acestea, pentru circa 60% au fost deja semnate contracte de preichiriere, ceea ce denota ca aceste investitii se vor dovedi rentabile.
in Europa, un astfel de boom pe piata spatiilor de birouri s-a resimtit la iceputul anilor 90, cind rata spatiilor noi date i folosinta a crescut vertiginos, pina i 1994, urmat de o perioada de recul.
Rominia isa, din cauza ofertei foarte mici de spatii dotate la standarde ialte, a iregistrat constant un trend crescator, tendinta care se asteapta sa se mentina si i 2000-2001. Apoi, este posibil ca situatia sa se schimbe.
Cladirile noi de birouri care vor fi date i folosinta i 2000-2001 sunt de foarte buna calitate, iar tarifele de ichiriere pentru spatii vor fi ceva mai scazute decit cele vehiculate i ultimii doi ani, pentru acelasi standard (i 1998, nivelul mediu al chiriei pe metrul patrat depasea 40 USD, iar acum se cifreaza la cel mult 30 USD).
Victor Rosu afirma ca piata este mai matura, mult mai studiata – companiile care investesc i spatii isi fac bine calculele, construiesc cladiri de foarte buna calitate si accepta un timp mai mare de recuperare a investitiei, preferind un cistig sigur, nu neaparat rapid. Piata nu mai este speculativa, asa cum era i anii 90, cind, cu asumarea unui anumit risc, cei care au avut fler si noroc si-au recuperat banii i maximum patru ani, adauga consultantul agentiei LaSalle.
RomTelecom cauta un sediu de 30.000 mp
Un alt semnal bun vine si din partea solicitantilor de spatii, a cererii. Din acest punct de vedere, i anul 2000, cererea de spatii a depasit asteptarile expertilor.
Pe locul itii la acest capitol s-au situat firmele de audit (cel putin cinci de acest gen), care s-au orientat spre birouri situate i zona de centru-sud a Capitalei. Bugetele rezonabile alocate de aceste companii ichirierii de spatii au permis contractarea unor suprafete apreciabile, i medie de 1.500 mp per firma.
Pe locul doi s-au situat companiile de telecomunicatii, pe locul trei companiile farmaceutice, iar pe locul patru cele de asigurari. Cum firmele de audit s-au cam instalat, i perioada urmatoare se asteapta o schimbare, fiind posibil ca firmele de telecomunicatii sa treaca pe primul loc al cererii de pe piata, estimeaza Victor Rosu.
O cerere deosebita ca amploare si inedita ca formulare vine i aceasta vara din partea companiei RomTelecom. Conducerea ei cauta doua cladiri: una mai mare, pe care sa o cumpere (amplasata la cel mult 15 km de centrul Bucurestiului, complet finisata sau i faza de finisare, cu o suprafata utila cuprinsa itre 25.000 si 30.000 mp) si una mai mica, dar situata i zona centrala, pe care sa o ichirieze (cu o suprafata de circa 5.000 mp, pe chiria careia RomTelecom fiind dispusa sa dea maximum un milion de dolari anual, cu toate cheltuielile incluse). Specialistii imobiliari sustin ca exista oferta de acest tip, ca negocierile sunt avansate, dar ca este mult mai probabil ca RomTelecom sa accepte sa-si mute angajatii i mai multe sedii, i mai multe locatii, pentru ca suma de plata sa fie mai mica. Gruparea angajatilor ar costa prea mult firma de telecomunicatii. Oricum, indiferent de solutia adoptata, cererea RomTelecom ramine vedeta acestei veri.