Gigantul american IBM a împlinit 100 de ani săpămâna aceasta şi s-a desprins puternic de activitatea de bază, adică producerea de calculatoare mecanice. Chiar dacă are un secol de activitate, compania încă mai are mult până să întreacă cele mai vechi corporaţii din Japonia, unde sunt afaceri care funcţionează încă din secolul al VIII-lea.
Interesant este cum a învăţat IBM din propria experienţă. Iată cele zece lecţii de afaceri pe care nu trebuie să le ignore nicio companie în drumul spre internaţionalizare.
1. Evită prezentările
IBM a devenit o companie infamă pentru excesul de prezentări, însă această lecţie încă nu au învăţat-o multe organizaţii. Gigantul american a fost unul dintre pionierii prezentărilor de afaceri, iar vânzătorii săi au fost printre primii care au adoptat proiecţiile pentru a-şi argumenta propunerile.
2. Nu e greşit să fii „fără luciu“
Când încerci să explici cuiva ce face IBM, lumea începe să caşte şi să fie plictisită. Compania nu face dispozitive pentru jocuri video precum Sony sau tablete ca Apple. Asta nu înseamnă că IBM nu are un model de afaceri solid şi profitabil. După cum sugerează şi numele, IBM este specializată în echipamente de business. Acel tip de echipamente hardware şi software pe care oamenii le observă foarte rar, dar pe care se bazează pentru a-şi face treaba.
3. Ai grijă cu cine faci afaceri
În 2001 a fost publicată o carte care detalia aparentele implicaţii ale IBM în Holocaust. Biroul german al companiei a fost acuzat că a ajutat regimul nazist pentru identificarea evreilor prin intermediul datelor de recensământ. Chiar dacă informaţiile s-au dovedit a fi nefondate, de atunci IBM Germania a plătit evreilor 3 milioane de dolari prin acte de caritate.
4. Costumul şi cravata nu ies din modă niciodată
IBM este înnebunită după personalul îmbrăcat la patru ace. Toţi executivii, managerii şi oamenii de vânzări IBM sunt bărbaţi sau femei în ţinută business. Acesta este unul dintre motivele pentru care compania a avut un asemenea succes în mediul de afaceri. Chiar dacă astăzi asociem zona IT cu coafurile neîngrijite, sandalele şi tricourile din Silicon Valley, psihologia şi aparenţa încă mai joacă un rol important în alegerea unui om de vânzări.
5. Ai grijă la fixaţiile tehnologice
IBM a luat o serie de decizii înţelepte dealungul anilor, însă a avut probleme în a se adapta la pieţele care se schimbă rapid. Aceasta este o problemă pe termen lung a companiei. Thomas Watson Senior a fost foarte ataşat de cartelele perforate ca o afacere de bază a IBM şi a eşuat în acordarea unor resurse adecvate electronicelor după Al Doilea Război Mondial. Din fericire, fiul său a preluat frâiele companiei şi a reconfigurat la timp compania spre un viitor al electronicelor.
6. Explorează noi domenii, dar nu te lăsa dus de val
IBM a fost un lider al lumii computerelor încă de la naştere, datorită dorinţei de a-şi lărgi orizonturile şi de a experimenta noi tehnologii. În anii ’90, IBM, alături de Apple şi Motorola, a încercat să dezvolte platforma PowerPC. Cipurile RISC (Reduced Instruction Set Computing) au fost desemnate ca o variantă alternativă mai viabilă pentru arhitectura x86 a computerele care foloseau Windows. Însă problemele de producţie, cele financiare şi certurile cu partenerii au făcut evident în scurt timp că PowerPC nu va avea succes şi IBM s-a retras din parteneriat şi s-a concentrat pe transformarea cipurilor Power în procesoare pentru servere.
7. Încrederea în Windows este o reţetă pentru dezastru
Istoria dintre Microsoft şi IBM este aproape comică, dacă nu s-ar fi transformat într-o tragedie pentru IBM. Microsoft nu a fost prima alegere a IBM atunci când era în căutarea unor sisteme de operare care să fie rulate pe primele sale PC-uri, însă a fost cea mai îngăduitoare. Microsoft a semnat cu IBM un contract legendar de confidenţialitate, vânzând un sistem de operare pe care nu îl aveau, după care au strecurat o clauză în contract care le permitea să deţină partea de software a afacerii cu PC-uri.
8. Nu încerca să forţezi un nou standard
La sfârşitul anilor ’80, computerele personale au luat avânt, în principal în lumea afacerilor. Pentru că avea nevoie de sprijin în lupta cu o piaţă în explozie, IBM a intrat în parteneriat cu Microsoft pentru dezvoltarea OS/2. Platforma a eşuat în faţa succesului răsunător pe care l-a avut propria platformă Microsoft, adică Windows.
9. Fii fără scrupule în eliminarea unor divizii eşuate
Când IBM a anunţat că îşi vinde divizia de PC-uri şi laptop-uri către Lenovo multă lume s-a minunat. Chiar dacă IBM era în spatele liderilor de piaţă ca HP sau Dell, ThinkPad-ul era încă cel mai dorit laptop din lumea afacerilor şi unul dintre cele mai scumpe. Privind în retrospectivă a fost o mişcare înţeleaptă. IBM a vândut într-o perioadă în care se putea obţine un preţ decent şi înainte ca marjele de profit să se prăbuşească în producţia de hardware.
10. Dacă îţi pasă de angajaţi şi lor le va păsa de tine
IBM este recunoscut pentru cum îşi tratează angajaţii. Când a lovit Marea Depresiune, Thomas J Watson nu a reacţionat prin tăierea salariilor, ci prin instalarea unui sistem radical de bonusul pentru cei care lucrau la IBM. Compania a fost printre primele care a oferit angajaţilor beneficii precum concedii plătite şi asigurări de viaţă, într-o perioadă în care companiile renunţau la angajaţi.