la turatie maxima. Raportarile bancilor se fac acum in doua directii: Centrala Riscurilor Bancare (CRB) si Biroul de Credit. La CRB, bancile raporteaza lunar orice intarziere la plata a ratelor de credit care depaseste 30 de zile, in timp ce la Biroul de Credit raportarile se fac zilnic. Chiar daca momentan activitatea celor doua institutii se suprapune, BNR sustine ca, in timp, va ramane doar cu monitorizarea riscurilor bancare, inregistrand doar imprumuturile restante mai mari de 200 de milioane de lei. Biroul de Credit va fi cel care in timp isi va diversifica la maximum activitatea, urmand ca pana in martie 2005 sa aiba o baza de date completa asupra tuturor debitorilor din sistemul bancar, un fel de dosar financiar a fiecarei persoane fizice care intra in relatie cu o banca si nu numai. Biroul de Credit urmareste sa inceapa colaborarea si cu institutiile non-bancare: societati de credit, societati de leasing, societati de asigurari si companii de telefonie mobila si fixa.Ceea ce diferentiaza la ora actuala Biroul de Credit de CRB (n.r.-CRB are oglinda completa a rau-platnicilor, in timp ce Biroul acopera aproximativ 95% din sectorul bancar) este consistenta informatiilor. Debitorii inregistrati la Birou se impart in trei categorii: cei care inregistreaza intarzieri mai mari de 30 de zile la plata ratelor, cei fraudulosi, care au folosit documente false pentru contractarea unui credit si cei suspecti de frauda (n.r.- care au dat declaratii cu inadvertente). Pe langa aceste clasificari, Biroul de Credit ofera bancilor care cer informatii si un raport al debitorului. Raportul contine istoricul debitorului la Birou, un grafic al restantelor, sumele luate pe credit, precum si un indicator de risc. Raportand suma contractata de client la numarul de zile restante la plata, Biroul de Credit calculeaza un anumit grad de risc al clientului pe care il comunica bancii. Banca este cea care hotaraste daca mai acorda sau nu credite unui solicitant. Tot banca este cea care sesizeaza instantele de judecata pentru cei care apar cu inadvertente in declaratii si urmareste in instanta debitorii fraudulosi. Totodata, raportul de credit prezentat de Birou bancilor interesate contine si situatia fiecarui cont la care un client inregistreaza restante. serban Epure, directorul general al Biroului de Credit, arata ca, la ora actuala, institutia pe care o conduce are 24 de banci ca actionari, iar alte patru si-au exprimat intentia de a intra in sistemul Biroului de Credit. Primul pas pentru a intra in sistemul Biroului de Credit il constituie semnarea contractului de participare. „Pana in prezent au semnat 21 de banci care, impreuna, reprezinta 95% din intregul sistem bancar. Cele patru conditii care trebuie indeplinite pentru a fi banca participanta la Biroul de Credit, organizarea retelei de comunicare, mandatarea persoanei de legatura si transmiterea cu succes a datelor la Birou, au fost indeplinite de 16 banci, care impreuna reprezinta 70% din sistemul bancar”, precizeaza Epure, aratand ca restul bancilor se afla in diverse etape de implementare.
Zilnic bancile fac 4.000 de interogari la Biroul de Credit
Din datele existente in bazele de date ale Biroului de Credit la sfarsitul saptamanii trecute rezulta ca exista 80.000 de debitori activi (restantieri la plata ratelor creditelor) cu o valoare totala a ratelor si penalizarilor aferente catre banci de 417 miliarde de lei, adica zece milioane de euro. Suma nu cuprinde insa datoria de plata totala pe care clientii le au fata de banci. In afara acestora, bazele de date mai cuprind alti aproximativ 70.000 de debitori istorici, clienti care pana la ora actuala si-au platit restantele catre banci. Chiar si cei care si-au platit datoriile, dar au fost inregistrati la un moment dat ca datornici ai bancilor, raman in baza de date a Biroului de Credit si istoricul lor este transmis fiecarei banci care interogheaza sistemul. Biroul de Credit poate prezenta si o informare privind evolutia interogarilor pe care bancile le fac zilnic asupra clientilor persoane fizice. Astfel, daca in perioada de inceput, sfarsitul lui august-inceputul lui septembrie, interogarile bancilor la sistemul Biroului de Credit erau de circa 2.000 pe zi, acum acestea sunt in jur de 4.000, cel mai mare numar de interogari inregistrat pana in prezent fiind de 4.600 pe zi, semn clar ca solicitarile de acordare de credite se inmultesc, iar bancile devin din ce in ce mai prudente. In concluzie, etapa monitorizarii clientilor rau platnici a fost implementata cu succes, iar pentru listele albe, clientii buni platnici, se lucreaza deja, etapa urmand a fi incheiata in luna martie 2005.