Peste 11.000 de mii de români deţin, în conturi bancare, 17 miliarde de lei, ceea ce înseamnă că în fiecare cont al acestora se găsesc aproape 1,5 milioane de lei noi. Suma reprezintă lichidităţile pe care cei mai bogaţi români le au în bănci şi exclude activele sub formă de acţiuni sau imobiliare. E e drept, este vorba de milionari în lei noi, nu în euro.

În conturile celor mai bogaţi români se aflau, la finele trimestrului al treilea al anului trecut, peste 17 miliarde de lei, potrivit datelor Fondului de Garantare a Depozitelor din Sistemul Bancar. Iar numărul persoanelor fizice care aveau conturi peste 100.000 de euro se ridica la 11.762 de persoane, ceea ce înseamnă că fiecare avea, în medie, 1.447.000 de lei în cont. Suma medie din fiecare depozit reprezintă contravaloarea a aproape 1.100 de salarii medii nete pe economie. Spre comparaţie, un român obişnuit are puşi de-o parte, în medie, doar 5.660 de lei în conturi la bănci.

Potrivit datelor Fondului de Garantare, titularii de conturi de peste 100.000 de euro reprezintă doar 0,07% din numărul total al deponenţilor persoane fizice (17,1 milioane). Aceştia au însă în conturi aproape 19% din sumele atrase de bănci de la populaţie.

Pe lângă cei 11.000 de „milionari”, băncile mai au în evidenţă alte 31.710 persoane cu conturi între 50.000 şi 100.000 de euro.

Cine sunt milionarii români

Numărul românilor deveniţi milionari în euro pe seama afacerilor pe care le-au construit după revoluţie este de ordinul sutelor. Bancherii specializaţi în clienţi VIP explică, pentru capital.ro, cine sunt clienţii cu sute de mii de euro în conturi.

„De exemplu, dacă luam vârsta clienţilor, putem regăsi trei profiluri. În primul rând, putem vorbi de persoane care au acum peste 60 de ani, persoane care au acumulat de-a lungul vieţii. Vorbim aici atât despre proprietari de afaceri, cât şi despre persoane care au lucrat în străinătate sau foşti proprietari care şi-au recuperat proprietăţile sau au primit despăgubiri”, spune Alex Titus Dumitrescu, supervizor în cadrul Biroului de Private Banking al BCR.

„În al doilea rând, putem vorbi de persoane între 30 şi 60 de ani. Aici regăsim, în primul rând antreprenori, persoane care au dezvoltat afaceri proprii, dintre care unele au fost vândute şi altele dezvoltate, avocaţi, notari sau medici de succes, şi, bineînţeles, top-managementul companiilor. Întâlnim şi persoane care au ştiut să vândă la timp pe piaţa imobiliară şi care şi-au conservat astfel câştigurile”, continuă reprezentantul BCR.

Dumitrescu identifică şi un al treilea profit, al clientului sub 30 de ani. „În marea majoritate, este vorba aici fie de moşteniri, fie de cooptarea mai tinerei generaţii în afacerile familiei”, conchide specialistul în Private Banking al BCR.

Şi Unicredit face un profil similar al clienţilor cu conturi de sute de mii de euro. „Clienţii noştri de Private Banking sunt în primul rând antreprenori care şi-au dezvoltat propriile afaceri, persoane care au vândut terenuri când piaţa imobiliară era pe val, moştenitori (averi confiscate în regimul comunist şi recuperate acum), avocaţi, notari şi manageri de top din multinaţionale”, spun reprezentanţii Unicredit.

Servicii VIP

Clienţii cu sute de mii de euro au bancheri personali şi nu stau la cozi în faţa ghişeelor. Iar băncile le propun produse dedicate – de exemplu dobânzi mai atractive combinate cu plasamente pe piaţa de capital.

„Aceşti clienţi sunt trataţi de bancă în mod special. În primul rând, pentru clienţii Private Banking, banca tinde la o anumită excelenţă operatională. În al doilea rând, confidenţialitatea este un aspect cheie în gestionarea relaţiei. În al treilea rând, vorbim de produse tailor-made pentru aceşti clienţi, produse care sunt desenate de la bun început în funcţie de profilul de risk-return al fiecărui client individual. Nu în ultimul rând, consilierea personalizată şi economia de timp pentru client diferenţiază serviciile de Private Banking de serviciile bancare obişnuite”, explică Alex Titus Dumitrescu de la BCR.

La Unicredit, clientul de Private Banking beneficiază astfel de consultanţă pentru planurile de investitii, de produse şi servicii personalizate, rate şi comisioane preferenţiale în funcţie de sumele tranzacţionate, de oferte avantajoase pentru conturile membrilor familiei, facilităţi overdraft, servicii rapide 24 de ore din 24 în întreaga lume, şi, nu în ultimul rând, de disponibilitatea permanentă a consultantului şi de absoluta confidenţialitate.

„Cel mai important beneficiu pentru clienţii de Private Banking considerăm că este faptul că au propriul consultant, care gestionează în exclusivitate relaţia cu clientul – începând de la serviciul bancar standard ce presupune deschideri de conturi, oferirea de carduri, negocierea ratei de schimb, etc până la oferirea celor mai sofisticate instrumente finaciare: eurobond-uri, produse structurate, fonduri de investitii. Consultantul trebuie să fie unul dintre cei mai bine pregătiţi oameni din bancă, să fie în permanenţă la curent cu toate noutăţile”, spun reprezentanţii Unicredit.