În perioadă de criză, oameni încearcă să economisească reducându-și numărul ieșirilor în oraș, și preferând să bea o bere cu prietenii acasă. Impactul asupra sectorului de baruri, restaurante și cafenele este unui semnificativ. În Europa, 73% din locurile de muncă legate de industra berii se află în baruri, pub-uri și restaurante. În perioda 2008-2010, În Europa numărul joburilor din sectorul berii a scăzut cu 12%, față de 2% la nivelul tuturor sectoarelor de activitate, tocmai pentru că vânzările au scăzut considerabil.
Există o teorie conform căreia atunci când chelnerițele sunt extrem de atractive este un semn că economia traversează vremuri grele. Explicația este simplă: în perioadă de creștere economică, oamenii atractivi își găsesc cu ușurință joburi mult mai bine plătite, astfel că nu le găsești servind în baruri. New York Magazine consideră că aceasta este o teorie pe care nu ar trebui să o ignorăm. ”Când lucrurile au început să mergă prost, au concediat băieții, apoi fetele mai puțin atractive pentru ca într-un final să angajeze niște tinere extrem de atrăgătoare pentru a aduce oameni în local”, a declarat o chelneriță din New York pentru publicația americană. Așa că data viitoare când ieșiți în oraș rugați-vă să nu vă servească o femeie frumoasă.
Cu cât fusta este mai scurtă, cu atât economia merge mai bine
Economistul George Taylor propunea, în anii ’20, lungimea fustelor fetelor ca indicator pentru cât de sănătoasă este o economie. Astfel, cu cât fustele sunt mai scurte cu atât economia merge mai bine. Acesta este un mit, potrivit retailerilor de îmbrăcăminte. Totuși unii dintre noi își aduc aminte de lungimile cuminți ale fustelor și rochiilor care erau la modă imediat după 2008, iar alții privesc deja cu îngrijorare la doamnele îmbrăcate cu fuste lungi.
Atunci când economia merge bine, acest lucru se simte și pe piața locurilor de muncă. Femeile își găsesc astfel mult mai ușor un job, indiferent de calificare. Prin urmare sunt mai puține prostituate pe străzi, iar prețul serviciilor oferite este astfel mai mare. Potrivit Business Insider, în 2009, o noapte cu o prostituată în țările baltice costa mai puțin de 50 de euro, în scădere față de 2008.
Încasările Hollywood-ului ne spun dacă suntem în criză
Firma de cercetare Mintel estimează că în 2009 vânzările de lenjerie intimă pentru bărbați s-au diminuat pentru prima oară după 2003. Scăderea a ajuns la 2,3%, astfel că teoria, potrivit căreia în vremuri grele bărbații vor cumpăra mult mai puțină lenjerie intimă pentru a economisi bani, este adevărată.
Atunci când probleme economice sunt la ordinea zilei, oamenii dau năvală în sălile de cinema pentru a uita măcar pentru câteva ore de greutățile zilei. Acestă teorie nu este de luat în râs, mai ales că 2009, anul în care criza s-a simțit puternic criza, Hollywood-ul a înregistrat venituri în creștere. Astfel, potrivit datelor Media By Numbers LLC, o companie de cercetare specializată în acest sector, Hollywood-ul a înregistrat în 2009 încasări de peste 10 miliarde de dolari. Vânzarile de bilete din acel an au crescut cu 17%. Cinci producții au reușit vânzări de peste 100 milioane de dolari în 2009, comparativ cu o singura peliculă în 2008, potrivit Box Office Mojo LLC, o altă companie de cercetare.
Cu cât mai ușor de ușor obții o reducere când vrei să-ți cumperi o mașină, cu atât mai slăbită este economia. Sau sectorul auto, am putea adăuga noi. De altfel, în timpul recesiunii industria auto a cunoscut pierderi importante. Scăderea vânzărilor a adus și o reducere a prețurilor. Un raport al Comisiei Europene arată că, în 2010, maşinile noi vândute în 24 de state din Uniunea Europeană, printre care se numără şi România, s-au ieftinit. Potrivit sursei citate, românii, care şi-au cumpărat anul trecut o maşină, au plătit cu circa 2,9% mai puţin decât ar fi dat în 2009 pentru a achiziţiona acelaşi model. La bulgari scăderea de preţ a fost una şi mai accentuată, de 13%. De altfel, în 18 state din UE scăderile de preţ au fost mai mari decât la noi, şi doar în cinci ţări acestea au fost mai mici.
Vânzările de conserve spun și ele ceva despre economia unei țări. Astfel, cei care nu știu să gătească și care înainte de criză mâncau în oraș vor renunța la acest obicei în timpul crizei și se vor îndrepta spre mâncarea la conservă sau spre produsele semipreparate. În 2009, În Marea Britanie, vânzările de conserve de mâncare de fasole au crescut cu 23% comparativ cu 2008.
Leonard Lauder, președintele companie de cosmetice Estee Lauder, este cel care a lansat teoria potrivit căreia atunci când problemele economice sunt la ordinea zilei, femeile vor cumpăra mai degrabă cosmetice, decât pantfi și genți. Potrivit Investopedia, vânzările de rujuri s-au dublat în recesiune.
Există de asemenea un index bazat pe ce fel de cravată este la modă. De fapt, această teorie pornește de la două premise: în criză bărbații se vor îmbrăca mai des la patru ace pentru a le demonstra angajatorilor că sunt oameni serioși și puși pe treabă și cravata devine mai subține pe timp de criză și predomină culorile vii atunci când economia dă semne de redresare. Datele pot suține cel puțin prima premisă, deoarece în Marea Britanie, vânzările de acest accesoriu bărbătesc au crescut de fiecare dată când erau anunțate disponibilizări importante. Moda o poate susține cea de-a doua premisă, deoarece specialiștii din acest domeniu anunță revenirea cravatei subțiri. Asta în timp ce analiștii economici dau ca sigură o nouă recesiune. Să fie doar o coincidență?