In urma cu aproximativ o luna, Pro Sport Grup, cea care a detinut in ultimii doi ani drepturile de televizare a partidelor din divizia nationala, a fost invitata la Liga, in baza dreptului sau la preemtiune, pentru negocierea unui nou contract. Ovidiu Ioanitoaia, directorul general al firmei Pro Sport Grup, s-a aflat fata in fata cu o comisie formata din Dumitru Dragomir, presedintele Ligii Profesioniste de Fotbal (LPF), Gheorghe Stefan, presedintele clubului Ceahlaul Piatra Neamt, si Gheorghe N
In urma cu aproximativ o luna, Pro Sport Grup, cea care a detinut in ultimii doi ani drepturile de televizare a partidelor din divizia nationala, a fost invitata la Liga, in baza dreptului sau la preemtiune, pentru negocierea unui nou contract. Ovidiu Ioanitoaia, directorul general al firmei Pro Sport Grup, s-a aflat fata in fata cu o comisie formata din Dumitru Dragomir, presedintele Ligii Profesioniste de Fotbal (LPF), Gheorghe Stefan, presedintele clubului Ceahlaul Piatra Neamt, si Gheorghe Nedelescu, la vremea respectiva inca vicepresedinte al clubului Universitatea Craiova. Nu s-a pus problema unor negocieri.
Romanii sunt mai scumpi decat italienii
Reprezentantii LPF au decretat scurt ca totul pleaca de la valoarea contractului dintre cele doua parti, care expirase la finalul sezonului – aproximativ 3.100.000 dolari – la care s-a adaugat o crestere de zece la suta. Asa s-a batut palma pentru aproape 12 milioane de dolari pentru o perioada de trei ani, 2000-2004, cu mentiunea ca pentru 2001 – 2002 se vor plati 3,5 milioane, pentru 2002-2003 – circa 3,9 milioane, pentru ca in 2003-2004 bonificatia suplimentara de 10%, sa scoata din buzunarul Pro Sport Grup in jur de 4,3 milioane de dolari americani. „Suma este exorbitanta pentru ceea ce ofera campionatul autohton de fotbal. Vom pierde in primul an si vom pierde bine. Am preferat sa ramanem insa pe piata, facand un efort deosebit”, marturiseste Ovidiu Ioanitoaia. El isi nuanteaza insa declaratia: „Nimeni nu se apuca sa faca afaceri din care sa nu scoata profit, asa ca am avut calculele noastre. in primul rand am luat in calcul eventualitatea intrarii in functiune a canalului exclusiv de sport, Pro Sport TV, de la care speram multe. Apoi, nu am exclus nici varianta continuitatii, asa ca am sublicentiat drepturile de televizare canalelor PRO TV si Acasa, dar si postului national de televiziune”. In cazul postului Acasa, e vorba despre o premiera, sora mai mica a celor de la PRO TV pregatind insa, in ultima vreme, terenul, difuzand atat partide din Liga Campionilor, cat si reluari ale meciurilor din prima divizie.
Directorul Pro Sport Grup spune ca nu stie daca firma sa a avut sau nu concurenta serioasa, dar nu exclude si varianta unor posibili terti interesati de oferta LPF. „Oricum, eu zic ca a contat mult si faptul ca am fost cei mai buni parteneri ai LPF. Experienta arata ca am fost in general bun-platnici, iar atunci cand au existat ceva intarzieri, ele au fost produse de cauze obiective”, adauga cunoscutul ziarist sportiv. Ovidiu Ioanitoaia a facut si o comparatie sugestiva privind efortul financiar facut. Un meci din campionatul italian poate fi cumparat cu 2000 de dolari. Pentru o partida din campionatul nostru de zi cu zi, pretul creste, cel putin de sapte-opt ori. Pe de alta parte, Ovidiu Ioanitoaia crede ca cei care vor avea cel mai mult de castigat, date fiind conditiile, sunt cluburile mari. Mecanismul impartirii banilor e urmatorul: 10% din suma intra automat in fondurile LPF, in timp ce restul este impartit de echipe, in functie de locul final ocupat in intrecere.
Dumitru Dragomir spune ca Adunarea Generala a Ligii i-a dat mandat sa renegocieze drepturile de televizare a partidelor din prima divizie cu un plus de zece procente fata de contractul anterior, insa a reusit sa obtina, dupa parerea sa, de trei ori mai mult: „M-o fi injurand presa, dar la negocieri sunt bun. Rezultatele vorbesc pentru mine”. Pe de alta parte, „tatucul” fotbalului romanesc prim-divizionar are si o explicatie la diferenta de valoare dintre echipele noastre si cele de pe alte meridiane: „Cine raporteaza fotbalul romanesc la cel al nivelului din Liga Campionilor sau din campionatul italian face o greseala. Pai, italienii fac selectie din toata lumea, pe cand noi nu suntem in stare sa facem selectie nici macar la nivelul unui judet”.
Dumitru Dragomir adauga si el ca noul contract va avantaja cluburile mari, copiindu-se, ciudata coincidenta, criteriul italienesc. Astfel, o grila va fi aplicata campioanei, o alta echipelor de pe locurile II-IV, in timp ce echipele plasate in ordine pe V-VIII, si tot asa urmand, logic, sa aiba un procent mai mic de incasari. El a adaugat optimist ca, in cativa ani, drepturile de televizare se vor vinde si cu zece milioane de dolari. In ceea ce priveste numarul de partide pe care Pro Sport Grup are dreptul sa le preia, in baza contractului, se va putea ajunge si la situatia, pur ipotetica, a difuzarii televizate a intregii etape. Dumitru Dragomir spune insa ca acelasi contract stipuleaza ca partidele alese pentru televizare nu pot fi programate decat in zilele de week-end, de vineri pana duminica.
Derbiurile au fost impartite frateste
in ceea ce priveste televiziunea publica, aceasta va achita cam 40% din valoarea anuala a sumei cu care Pro Sport Grup a cumparat drepturile de televizare, adica, in medie, o suma cuprinsa intre 1,4 si 1,7 milioane de dolari. Gabriel Stanescu, seful Departamentului de Sport al SRTV, spune ca in baza intelegerii cu Pro Sport Grup, PRO TV si canalul 1 al televiziunii publice si-au impartit in mod egal cele sase partide ale derbiurilor campionatului, respectiv meciurile dintre Steaua, Dinamo si Rapid. De asemenea, cele doua televiziuni isi vor negocia un anume algoritm in televizarea meciurilor ce se vor desfasura in fiecare etapa in nocturna, PRO TV folosind si in trecut reteta unei asemenea partide ca preludiu la „Procesul etapei”, cel mai vizionat si mai vechi talk-show pe teme fotbalistice. „Sumele cu care am cumparat meciurile sunt foarte mari si nu vom reusi sa le acoperim prin banii atrasi din publicitate. Suntem constienti de asta. Insa, intr-un fel sau altul, era de datoria noastra de a face un asemenea efort in conditiile statutului nostru de televiziune publica”, explica Gabriel Stanescu.
Calculele lui Ioanitoaia difera de cele ale lui Dragomir
Ovidiu Ioanitoaia, directorul general Pro Sport Grup, sustine ca, in baza unor calcule aproximative, care tin cont de prevederile vechiului contract,echipa campioana a ultimei editii a campionatului national de fotbal, Steaua Bucuresti, ar urma sa primeasca circa 160.000 de dolari din drepturile de televizare. La rindul lor, echipele plasate pe ultimele locuri au primit aproximativ jumatatea din suma campionilor. In ce priveste viitoarea campioana la fotbal, aceasta va incasa, conform noului contract, circa 180.000 $. Presedintele LPF, Dumitru Dragomir, are insa un alt punct de vedere. El spune ca echipa ce se va plasa pe primul loc va primi mult mai mult, spre 400.000 de dolari, ceea ce va insemna vreo 15 miliarde de lei, tinindu-se cont si de deprecierea raportului leu – dolar.