Ghidul solicitantului si toate celelalte documente necesare intreprinzatorilor mici si mijlocii pentru ultima licitatie de proiecte RICOP este aproape gata. Acest lucru este declarat de catre reprezentantii Ministerului Finantelor Publice (MFP). Delegatia Comisiei Europene (CE) trebuie acum sa aprobe forma finala. Se pare ca vor fi anumite modificari in conditiile de eligibilitate, structura bugetului si chiar sumele maxime care pot fi solicitate. „Pentru a repartiza banii la cat mai multi intreprinzatori, sumele alocate pe un proiect se vor diminua”, spune Bogdan Popescu, purtator de cuvant al MFP. „S-au mai introdus criterii clare referitoare la prioritatile regionale si s-au corectat cateva erori prezente in documentatia din anul 2000 ca, de exemplu, includerea TVA la capitolul venituri”, mai spune Bogdan Popescu.
In ceea ce priveste procedura de desfasurare a selectiei de proiecte si a incheierii contractelor, reprezentantii MFP considera ca este mult imbunatatita, data fiind experienta de pana acum. Asta, daca si solicitantii vor depune proiecte bine intocmite. „In cadrul programului au existat si momente mai dificile. Spre exemplu, in prima etapa de evaluare, comisiile de evaluare ale Consortiului condus de BCR au constatat ca lipsesc diverse informatii din dosare. Timp de cateva zile, a fost necesar sa se trimita scrisori catre solicitanti, in care li se recomanda sa completeze documentatia. Astfel, intr-un singur raport de evaluare se gaseau patru sau cinci bibliorafturi cu corespondenta”, explica purtatorul de cuvant. Aceste rapoarte de evaluare trec de la BCR la Comitetele de Coordonare Zonala (CCZ), apoi la Unitatea de Management al Proiectului, la Oficiul de Plati si Contractari Phare si, in final, la Delegatia CE. In tot acest lant pot aparea reevaluari, care intarzie procesul. De aceea, reprezentantii MFP recomanda solicitantilor sa nu omita nici un amanunt din continutul dosarelor.
Unele dintre activitatile eligibile din cadrul componentei „Finantarea intreprinderilor mici si mijlocii” sunt din domeniul constructiilor, serviciilor, industriei alimentare, industriei textile, de prelucrare a lemnului.

In cadrul primei runde nu s-au incheiat contractele

In ceea ce priveste prima cerere de oferta din cadrul componentei pentru IMM, aceasta nu s-a finalizat inca. Procesul de contractare a fondurilor, in valoare de 19,58 milioane de euro, a fost initiat in cursul lunii decembrie 2002. Tehnic vorbind, banii sunt contractati in intregime. Insa nu cu firmele, ci doar cu gestionarul de fonduri, adica BCR. Acesta, la randul sau, trebuie acum sa incheie contractele cu beneficiarii finali. „Intregul proces ar trebui sa fie finalizat pana in luna decembrie 2003. Exista riscul ca, pana in acel moment, BCR sa nu poata contracta intreaga suma. Speram insa ca nu vor fi probleme, mai ales daca BCR va obtine prelungirea perioadei cu 11 luni”, spune Radu Gavrila, sef echipa „Coeziune Ecconomica si sociala” in cadrul Delegatiei CE.
Pentru trei din cele cinci zone RICOP, respectiv 1, 3 si 5, rapoartele de evaluare a proiectelor pentru prima licitatie de proiecte depuse de managerii IMM-urilor au fost deja aprobate de Delegatia CE. Rapoartele pentru zonele 2 si 4 sunt in curs de aprobare.
„Procesul de evaluare si selectie nu a fost facil pentru nici una dintre partile implicate. O cauza principala a fost numarul mare de proiecte, 765 in toate cele cinci regiuni. Totusi, si noi, si Delegatia CE ne-am straduit sa imbunatatim procedura, pentru noua runda, din anul 2003”, adauga Bogdan Popescu.

Stadiul prezent al programului RICOP

„Pe componenta IMM, prima cerere de oferta cu un buget de 19,5 milioane euro se prezinta astfel: pentru 3 regiuni rapoartele de evaluare au fost aprobate, pentru regiunea 4 s-a facut o reevaluare, iar in zona 2, din cauza unor probleme de natura tehnica, raportul a fost respins,
fiind si el in stadiul de reevaluare”, spune Radu Gavrila, sef echipa „Coeziune economica si sociala”
la Delegatia CE.

· Proiecte depuse in cele
cinci regiuni: 765. In cele trei regiuni cu rapoarte aprobate, sunt 82 de proiecte.

· Fonduri disponibile pentru
runda din anul 2003, componenta IMM: 14,5 milioane euro.
Din acestia, 6 milioane euro sunt bani realocati de la componenta „Plati compensatorii”.

· Buget total al programului RICOP: 86,28 milioane euro. Din acesta, fondul special pentru IMM: 34 milioane euro. In acest moment, toti banii sunt contractati cu gestionarul de fonduri, adica BCR. Nu insa si cu firmele.
Etapele ce trebuie parcurse In selectia proiectelor si contractarea fondurilor
1. Proiectele ajung la comitetul de evaluare din cadrul BCR. Aici evaluarea dureaza cel putin sase saptamani, in functie de numarul proiectelor si de acuratetea intocmirii lor. Daca se constata lipsuri
in dosare, evaluatorii trimit scrisori solicitantilor pentru a efectua completarile necesare.
Se elaboreaza raportul de evaluare.
2. Raportul si proiectele ajung la Comitetul de Coordonare Zonala (CCZ). Acesta studiaza raportul
si il aproba sau cere reevaluari. In final, intocmeste un raport de evaluare.
3. Urmatorul drum, la Unitatea de Management al Proiectului. Acesta studiaza, la randul sau, raportul si proiectele. Sunt posibile si aici reevaluari.
4. Oficiul de Contractare si Plati Phare
5. Delegatia Comisiei Europene. Ajunse in acest punct, proiectele sunt din nou studiate, si, de regula sunt cerute reevaluari.
In fine, dupa aprobarea proiectelor, incepe incheierea contractelor intre gestionarul de fonduri (BCR) si beneficiarii finali. Acest proces poate dura, si el, cateva luni de zile bune.