Şampania de lux urcă din nou în topul preferinţelor consumatorilor, după ce, timp de doi ani, populaţia a dat prioritate brandurilor mai puţin prestigioase, dar mai ieftine, relatează Bloomberg.
"Piaţa devine polarizată", spune Andrew Hawes, managing director la Metzendorff, distribuitorul Bollinger în Marea Britanie, şi preşedintele Asociaţiei Distribuitorilor de Şampanie din această ţară. După ce au aplicat reduceri în 2009, "vedem că în acest an unele branduri nu mai apelează la această soluţie", susţine Andrew Hawes.El estimează că această tendinţă va continua.
Vânzările celor mai scumpe vinuri spumante, printre care şi cele produse de LVMH Moet Hennessy Louis Vouitton SA, susţin acest trend. Consumatorii bogaţi scot din nou din buzunare peste 100 de euro pentru o sticlă de şampanie. Vânzările pe acest segment au scăzut în 2008 şi 2009, când consumul de lux "era considerat inacceptabil de către societate", declară şeful Asociaţiei britanice a Distribuitorilor de Şampanie.
Vânzările de şampanie sunt estimate să scadă cu 0,9% în valoare în acest an, conform unui studiu Euromonitor. Însă volumele vândute ale celor mai scumpe şampanii vor creşte în fiecare an, până în 2015, cu o rată de 1,8% pe an.
Prăbuşirea vânzărilor "poate fi pusă pe seama Lehman", spune Hawes, referindu-se la falimentul băncii americane Lehman Brothers, din toamna anului 2008. "La sfârşitul anului 2008, dacă intenţionai să consumi un brand premium de şampanie, trebuia să o faci ascuns în magazia din curte", descrie el contextul de atunci.
Recunoscuţi de Ludovic al XIV-lea
Şampania este produsă din strugurii care cresc doar în regiunea Champagne, situată în nord-estul Franţei. Băutura se produce din trei soiuri de bază: Pinot Noir, Chardonnay şi Pinot Meunier şi a devenit populară după ce regii Franţei, printre care Ludovic al XIV-lea, i-a acordat recunoaşterea ca băutură exclusivistă, de lux.
"Şampania are ceva magic", spune Lionel Breton, de la Pernod. "Nu este doar un vin spumant, este şampanie".
Cel mai mare producător de şampanie din lume este LVMH Moet Hennessy Louis Vouitton, cu sediul în Paris. Vânzările de vinuri şi alte băuturi alcoolice ale companiei au crescut cu 22% în primele nouă luni ale acestui an, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Oficialii LVMH vorbesc despre o "revenire bună" a cererii consumatorilor pentru această băutură în al treilea trimestru.
Aproape jumătate din venitul diviziei de băuturi alcoolice ale companiei este generat de brandurile de şampanie, printre care Moet&Chandon şi Veuve Clicquot, cele mai bine vândute şampanii din întreaga lume, conform Euromonitor.
Preţurile acestor băuturi pornesc de la 35 euro pentru o sticlă de Brut Imperial non-vintage marca Moet&Chandon şi urcă până la 261 euro pentru un Veuve Clicquot vintage rose "La Grande Dame", din 1998, potrivit thedrinkshop.com.
Curajul de a nu face reduceri de criză
Divizia de şampanie a Pernod Ricard SA estimează că a avut "un sezon de Crăciun destul de bun", după o revigorare a cererii în trimestrul al treilea al anului, spune Lionel Breton, directorul executiv al diviziei Martell Mumm Perrier-Jouet, cu sediul în capitala Franţei. Vânzările Perrier-Jouet, care costă pe raft aproape 33 euro într-un magazin parizian, au urcat cu 36% în trimestrul al treilea al acestui an.
"Noi am luat decizia de a nu face reduceri în timpul crizei", a precizat Breton, citat de Bloomberg. "Noi construim branduri, nu creştem volume", a adăugat el.
Lanson-BCC, al doilea mare producător de şampanie din lume, cel care scoate pe piaţă mărcile Boizel şi Lanson, şi-a crescut vânzările cu 8,5% în prima jumătate din 2010.
Mărci premium
Vânzările de şampanie premium ale Laurent-Perrier au crescut în pondere de la 33,8%, în prima jumătate a anului trecut, până la 35,1% în aceeaşi perioadă din 2010. Reprezentanţii companii susţin că fenomenul scăderii vânzărilor din timpul recesiunii s-a atenuat în prima parte a acestui an, iar în preferinţele consumatorilor revin brandurile cu notorietate.
La celălalt capăt, se regăsesc şampaniile ieftine, care costă aproximativ 11 euro o sticlă de Charles de Villers în Marea Britanie, sau 20 de euro, preţ redus la jumătate al unei sticle de Louis Chaurey.
"Într-adevăr, printre mărcile care au anunţat reduceri de preţuri în acest an nu se numără Veuve Clicquot, Laurent-Perrier şi nici Perrier-Jouet", declară Simon Hales, analist al industriei băuturilor la Evolution Securities din Londra.
"Sunt acele branduri unde consumatorii nu se uită la ce scrie pe sticlă, ci o cumpără doar pentru că e ieftină", precizează el.
Şampanie mai scumpă, în 2011
Lucrurile nu arată la fel de bine pentru toţi producătorii de şampanie. Unii dintre ei continuă să se confrunte cu mari dificultăţi. Remy Cointreau SA, producătorul şampaniei Piper-Heidsieck (circa 23 euro/sticla) a anunţat, în luna noiembrie, că a angajat bancheri pentru a vinde fabrica. Aceasta este pe minus chiar şi în condiţiile unei creşteri a vânzărilor cu 12% în primul semestru al acestui an.
Producătorii speră că vor vinde multe sticle de şampanie în această perioadă a vacanţei de iarnă, astfel încât să înceapă să crească preţurile în 2011, potrivit lui Trevor Stirling, analist la Sanford C. Bernstein din Londra.