Echivalentul în lei a circa 15.000 de euro – atât au plătit câţiva clienţi ai parfumeriilor de lux Elysée pentru o sticluţa de XJ 17/17 Quartz, cu flacon sculptat din cuarț rutilat și decorat cu aur de 18 carate și diamante. Preţioşii mililitri sunt disponibili doar la comandă.
Chiar şi într-o perioadă în care auzim des cuvintele „criză financiară“, cele mai scumpe parfumuri pe care le vând parfumeriile de lux Elysée – un business de peste un milion de euro – şi-au găsit cumpărători.
Chiar şi pe Cristina Balan, coproprietara Elysée, a surprins-o „deschiderea pentru parfumuri care se fac la comandă, flacoane în ediţie limitată… s-a cumpărat nu numai un astfel de flacon, al cărui preţ poate ajunge chiar la 10.000 – 15.000 de euro“.
Că piaţa românească este promițătoare pentru companiile de lux, confirmă şi Sergio Momo, fondatorul casei italiene de parfumuri Xerjoff, care spune despre clientul român că este „matur, foarte bine pregătit (…) ştie să facă diferenţa între un parfum comercial şi unul de nişă“. Deşi parfumeria exclusivistă nu e uşor de înţeles, admite Momo, „nu ne-a fost greu deloc să ne introducem pe piaţa românească. (…) Suntem prezenţi în 23 de ţări, dar Rusia, Ucraina, Italia şi România generează cele mai mari vânzări“; parfumurile Xerjoff sunt prezente pe piaţa locală din 2009, prin Elysée, şi sunt cele mai scumpe comercializate în ţară (ex: XJ 17/17 Quartz costă aprox.15.000 euro).
„În industria luxului – explică Momo-, calitatea, designul sau inovaţia înseamnă mai mult decât în oricare alt sector şi contează mai mult decât preţul. Prin natura sa, luxul nu este accesibil tuturor. Sigur, vremurile pe care le trăim sunt dure, dar, pe de altă parte, calitatea face diferenţa“.
Cele trei parfumerii Elysée în Bucureşti şi una în Constanţa, la care se adaugă şi Hip–nose, un concept care, în afară de esenţe si produse cosmetice rare, oferă iubitorilor de arome exclusiviste și posibilitatea de a-şi crea propriul parfum, afacerea Cristinei Balan a ajuns la vânzări de circa 1,5 mil. euro. Adică în jur de 0,2% dintr-o piaţă a cosmeticelor evaluată anul trecut la circa 600 mil. euro, potrivit Euromonitor.
În România, această piaţă a parfumurilor exclusiviste este împărţită de patru nume: după Madison Perfumery, în 2007, au apărut, pe rând, Beautik Haute Parfumerie, Createur 5 D’Emotions şi Elysee Concept Maison des Parfums.
Top 3 cei mai preţioşi mililitri
1 Xerjoff, XJ 17/17 – aproximativ 15.000 euro. Flaconul este sculptat din cuarț rutilat și decorat cu aur de 18 carate și diamante. Este disponibil numai la comandă.
2 Clive Christian, No.1 – peste 4.000 euro. În fiecare an se produc doar 1.000 de sticluțe, iar flaconul este realizat din cristal Baccarat, cu un inel de aur în care este încrustat un diamant.
3 MDCI – 3.500 euro. Reprezentând coloane de sticlă sau stâlpi în tradiția clasică a arhitecturii, flacoanele susțin busturi miniaturale realizate în cristal sau porțelan de Limoge.