Bugetul mediu alocat de români în acest sezon pentru sărbătorile de Crăciun şi Revelion este de 1.523 lei, iar mai mult de jumătate (51,9%) dintre respondenţi afirmă că acesta este mai mic decât anul trecut, potrivit unui studiu realizat de compania MEDNET Marketing Research Center.
Pentru produse alimentare ocazionate de sărbătorile de iarnă, respondenţii vor să aloce, în medie 556,13 lei, această sumă fiind pentru 47,6% dintre aceştia mai mică comparativ cu cea alocată anul trecut pentru această categorie de cheltuieli.
Produsele nealimentare specifice sărbătorilor de iarnă (brad, ornamente, îmbrăcăminte, încălţăminte) au o pondere mai mică în bugetul de cheltuieli, orăşenii alocând, în medie 321,09 lei acestei categorii de produse. Ca şi în cazul celorlalte tipuri de cheltuieli, comparativ cu anul trecut, bugetul alocat este mai mic pentru 45,3% dintre respondenţi.
70% dintre români renunţa la unele produse
Potrivit studiului, reducerea cheltuielilor pentru sărbătorile de iarnă se va face în două direcţii. Astfel, 70% dintre cei intervievaţi vor renunţa în totalitate la anumite produse, pe care anul trecut le-au cumpărat, cum ar fi ornamente pentru bradul de Crăciun, 56,5% nu vor mai cumpăra bradul de Crăciun. În acelaşi timp 41% nu vor mai cheltui pe băuturile alcoolice iar 32% nu vor să mai audă la prăjituri sau cozonaci (32,7%). Nici electronicele, electrocasnicele, îmbrăcămintea nu mai intră în coşul de Sărbători al românilor.
De asemenea, 35,6% dintre respondenţi spun că vor lua mai puţină carne, iar 37% renunţă la o parte din fructe şi legume.
În ceea ce priveşte călătoriile/excursiile organizate în perioada sărbătorilor de iarnă, în jur de 10% dintre persoanele intervievate au alocat buget pentru acest tip de cheltuieli, suma medie fiind de 1.312,50 lei.
De asemenea, şi bugetul alocat ieşirilor în oraş sau la restaurant în perioada Crăciunului şi a Revelionului este pentru 47,3% dintre respondenţi mai mic decât anul trecut, fiind, în medie, 346,28 lei.
500 de lei doar pentru cadouri
Bugetul pentru cadouri a fost şi el afectat de efectele crizei, având o valoare medie de 526,82 lei, fiind pentru aproape 50% dintre participanţii la studiu mai mic ca anul trecut.
Chiar dacă suma pe care au alocat-o pentru acestea este mai mică sau cel mult egală cu cea de anul trecut, 81,4% dintre persoanele intervievate intenţionează să cumpere totuşi cadouri cu ocazia sărbătorilor de iarnă.
Tipurile de cadouri pe care respondenţii intenţionează să le cumpere sunt: articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte (54,5%), cosmetice şi parfumuri (37,4%), jucării (30,6%), ciocolată şi cafea (20,4%), cărţi (17,4%) sau bijuterii şi ceasuri (14,8%).
Subiecţii care au declarat că nu vor cumpăra cadouri (18,6%) sunt persoanele cu vârsta peste 55 ani, care nu mai au copii sub 18 ani, au venituri mai mici de 2000 lei/familie şi se declară afectaţi de criză în “foarte mare măsură” şi “în mare măsură”.
Unii români fac economii
Peste jumătate (52,6%) dintre participanţii la studiu nu obişnuiesc să stabilească un buget pentru sărbătorile de iarnă, în timp ce numai 33,4% fac acest lucru cu regularitate, iar 12,9% vor stabili unul pentru anul în curs.
Totuşi, procentul celor care economisesc bani pentru sărbătorile de iarnă este ridicat, ajungând la 45,4%.
Există şi respondenţi, doar 6,1%, care intenţionează să împrumute bani pentru sărbătorile de iarnă din acest an.
Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ pentru Bucureşti şi oraşele cu peste 100.000 locuitori, în perioada 16 – 23 noiembrie 2009. Au fost intervievate telefonic 854 persoane cu vârsta cuprinsă în intervalul 18 – 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,35%.