Ratan Tata, șeful grupului indian Tata, a prezentat la Mumbai un model Nano a cărui valoare este estimată la 4,68 milioane de dolari. Pare o glumă, dar nu este. Incredibilul vehicul este acoperit cu 80 de kilograme de aur, 15 kg de argint și 10.000 de pietre prețioase și semiprețioase.
Ceea ce trebuia să fie mașina poporului indian a devenit, în goana după imagine și notorietate, un exemplu de megalomanie și prost-gust. Șeful celui de-al doilea grup industrial din India a ținut să demonstreze că mica citadină Nano poate deveni o mașină exclusivistă de lux și a dat ordin subaltenilor săi să burdușească unul dintre modelele produse cu pietre prețioase și semiprețioase – nu mai puțin de 10.000 – și să acopere caroseria cu aur și argint. Rezultatul este un kitsch a cărui valoare estimată, calculată în funcție de prețul actual al lingoului de aur, depășește 4,68 milioane USD.
Lansată pe piață cu multă gălăgie și declarată ad-hoc drept mașina clasei de mijloc indiene, Tata Nano s-a dovedit un semi-eșec. Cel puțin până acum. În 2008, grație promovării excesive, modelul avea peste 100.000 de comenzi venite de la persoane care nici nu văzuseră vehiculul. Din momentul lansării și până acum doar ceva mai mult de 70.000 de unități au fost comercializate, mulți dintre doritori retrăgându-și comenzile făcute. Asta în ciuda faptului că Tata a încercat să redreseze imaginea vehiculului, puternic lovită de problemele tehnice, lipsa siguranței și întârzierea livrărilor, printr-o actualizare a sistemelor de siguranță, evacuare și electrice. În august, doar 1.202 unități Nano au fost comercializate, în scădere cu 88% față de luna aprilie când pe poarta uzinei ieșeau 10.012 unități. „Pentru ca proiectul Nano să aibă rost, ar trebui să fie vândute între 15.000 și 20.000 de vehicule în fiecare lună, pe o periodaă de câțiva ani”, consideră Deepesh Rathore, șeful IHS Automotive India. Mulți pun scăderea vânzărilor pe seama greșelilor de marketing și pe înțelegerea complet greșită a dorințelor clientului indian. „Nu și-au pus strategia de brand și cea de marketing la punct. Mesajul pentru clienți este confuz” spune și Surjit Arora, analist auto indian. Culmea este că Ratan Tata era absolut convins în momentul lansării modelului Nano că mașina de 2.500 de dolari va face furori atât în India cât și în alte state asiatice sau chiar Europa. Acum pare să încerce să își mascheze greșeala prin extravaganțe care să readucă în atenția publicului un eșec de piață care a costat câteva miliarde de dolari. De asemenea, oficialii Tata au anunțat demararea unui plan de a deschide unități de vânzare a modelului în zonele rurale ale Indiei, adică acolo unde se află clienții pentru care a fost construit acest vehicul.