Cum va arăta piața de retail din România peste cinci ani?

Piața românească de retail ar putea ajunge la saturație în următorii cinci ani. Altfel spus, rețelele de magazine vor încetini investițiile în noi spații, dar vor începe, în schimb, să facă tranzacții între ele și să-și reamenajeze magazinele proprii. Se întâmplă deja în Polonia, Cehia, Ungaria și Slovacia.

Sunt ocupate orașele mici, magazinele vechi sunt reamenajate, marii retaileri dezvoltă mai multe formate de magazine, iar magazinele cu delicatese câștigă în popularitate “ – așa sugerează un raport al firmei poloneze de consultanță PMR Publications că va arăta piața de retail din România peste cinci ani. În acest context, o formă a comerțului modern care nu este suficient de prezentă în România este cea a retailului de proximitate – convenience store. ”În varianta modernă, chioșcurile și magazinele de cartier vor fi înlocuite de magazine de proximitate care vor avea pe rafturi alimente proaspete și produse nealimentare de strictă necesitate“, explică Bogdan Belciu, partener la PwC.

Iar marii retaileri și-au intensificat deja extinderea cu magazine pe suprafețe mai mici – de la începutul anului s-au deschis peste 300 de magazine noi, iar trei sferturi dintre ele au suprafețe de vânzare sub 2.000 mp. Deschid astfel de magazine inclusiv primii doi „cei mai“ (prin definiție operatori pe spații mari): francezii de la Carrefour, cel mai mare operator local de hipermarketuri, are deja 38 de supermarketuri Carrefour Market (600–800 mp), iar Metro Cash and Carry, cel mai mare retailer din țară în termeni de vânzări, are acum patru Metro Punct (2.000 mp). Și nici Selgros, concurentul direct al rețelei Metro în țară, nu exclude posibiliatea de a deschide și alte formate de magazine. ”Am învățat dintr-un serial american ca niciodată să nu spun niciodată”, spune Alexandru Vlad, directorul executiv al Selgros România. El recunoaște că atunci când vine vorba despre noile preferințe de cumpărare ale clienților, cel mai mult au avut de câștigat magazinele de tip discount și supermarketurile, în defavoarea hipermarketurilor sau celor de tip cash&carry.

Să fi ajuns segmentul cash&carry la maturitate pe piața locală?Pe suprafață  mare, nu mai e mult loc de expansiune. Pentru comercianții pe suprafată mică, mai ales pentru comerțul de tip hard discount, expansiunea este doar la început”, este de părere șeful Selgros, care urmează să deschidă, la sfârșitul anului, al 19 – lea magazin din rețea, la Constanța. În condițiile în care conaționalii de la Metro nu au anunțat nici o dechidere în 2011, acesta ar putea fi singurul magazin cash&carry deschis anul acesta în România. În vremuri tulburi ca acestea, conducerea Metro (26 de magazine – format mare) este mai preocupată să-și adapteze oferta în special la noile cerințe ale clientului, în cazul acesta micii comercianți, care cumpără și revând.

Tendința nu este însă diferită de cea constatată în general în piață; conceptul de magazin cu cele mai mari șanse de reușită e definit acum de consultanți prin ”suprafață mai mică, prețuri mici și distanță mai mică de parcurs până la el”.

Ofensiva a început, așadar, de sus în jos – cash and carry, variante express ale hypermarketurilor, companii independente gen chioscuri moderne -, și cum este un business cu marje de profit mici, unde volumul este esențial pentru a fi competitiv și pentru a te dezvolta, retailul de proximitate va pune o presiune mare pe actualele magazinele de cartier, pentru care va fi din ce în ce mai greu să își adapteze sortimentele și structura magazinelor, politica de prețuri și gestiunea stocurilor pentru a face față concurenței.

În loc de concluzie, e doar o chestiune de timp până când rețelele de retail vor încetini investițiile în noi magazine, dar vor începe, în schimb, să facă tranzacții între ele, susțin consultanții. Simplificând la maximum lucrurile, orice companie va fi de vânzare.