Delta Dunării revine în topul destinaţiilor turistice cu cea mai mare creștere a numărului de turişti străini, în timp ce staţiunile balneare au înregistrat cele mai mari creşteri în preferinţele turiştilor români, arată datele Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Turism.
Cele mai mari creşteri ale numărului de turişti străini, în primele nouă luni ale acestui an faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, au fost înregistrate în Delta Dunării (+45,2%), staţiunile balneare (+16,5%), localităţile mici, sate şi orăşele (+16,1%), Bucureşti şi oraşele mari (+12,4%) şi staţiunile montane (+11,2%), arată datele prelucrate de Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Turism. Per ansamblu, România a atras în primele nouă luni ale anului cu 12,6% mai mulţi turişti străini faţă de anul trecut.
Creşteri spectaculoase au avut loc şi în ceea ce priveşte preferinţele turiştilor români. Cele mai importante evoluţii au fost înregistrate la nivelul staţiunilor balneare (+23,7%), al Bucureştiului şi oraşelor mari (+20,7%), al staţiunilor montane (+17,9%) şi al localităţilor mici, sate şi orăşele (+15,7%). Per ansamblu, în primele nouă luni ale anului faţă de aceeaşi perioadă din 2010, numărul de turişti români a avut o creştere de 16,9%.
Ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Elena Udrea, spune că aceste evoluţii sunt o dovadă că, acolo unde ministerul a investit în infrastructura turistică şi în promovare, turismul românesc a fost relansat. „Vorbim despre creşteri de aproape 50% a turismului în Delta Dunării într-un singur an! De ce altă dovadă mai clară este nevoie pentru a arăta că ceea ce facem astăzi facem bine? De când am preluat conducerea acestui minister, am investit în Deltă cât n-a investit nimeni în ultimii 20 de ani. Anul acesta am inaugurat portul din Sfântu-Gheorghe şi Triunghiul Mănăstirilor, drumul care leagă cele trei mănăstiri dobrogene foarte vizitate de turişti, Celic Dere, Saon şi Cocoşu. Avem, apoi, investiţiile masive în amenajarea plajei şi a portului turistic de la Sulina. şi am dat doar câteva exemple. Uitaţi-vă, apoi, ce creşteri spectaculoase sunt înregistrate atât în rândul turiştilor străini, cât şi români pentru staiunile balneare. Ce dovezi mai clare trebuie pentru a arăta ce rezultate formidabile au aceste investiţii pe care le derulăm în staţiuni, dar şi toate celelalte demersuri pe care le facem pentru turismului medical şi balnear? Nu uitaţi de protocolul de colaborare semnat în acest an, la iniţiativa Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, de toate instituţiile direct implicate în turismul medical şi balnear. Am readus acest produs turistic în atenţia tuturor, a opiniei publice, a investitorilor şi, iată, deja şi în atenţia românilor, pentru care staţiunile balneare au devenit prima destinaţie turistică din punct de vedere a creşterii numărului de turişti, cât şi în rândul străinilor, care, după Delta Dunării, au preferat staţiunile balneare. Vorbim clar despre o relansare a turismului românesc pe toate aceste sectoare şi despre o construcţie solidă a căror rezultate vor fi din ce în ce mai vizibile în perioada imediat următoare. Mă bucură să spun că, aşa cum zice o vorbă românească, acolo unde pune mâna Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului se face treabă“, a declarat ministrul dezvoltării regionale şi turismului, Elena Udrea.
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) a derulat în ultimii doi ani investiţii masive în infrastructura turistică şi în marketingul şi promovarea destinaţiilor româneşti atât din fonduri europene, cât şi din fonduri de la bugetul de stat. În perioada 2009 – 2011, au fost alocate pentru dezvoltarea turismului fonduri europene şi de la bugetul naţional de 812 milioane de euro, faţă de 20 de milioane de euro, cât au fost alocate în perioada 2006 – 2008. În plus, dezvoltarea turismului s-a făcut în ultimii ani strategic, prin implementarea unor planuri de acțiune coerente de coordonare a domeniul (Planul Strategic şi Operaţional de Marketing Turistic al României 2011 – 2015, Planul Strategic şi Operaţional de Marketing Turistic pentru Bucureşti 2011 – 2015, Strategia de Creare şi Promovare a Brandului Naţional de Turism, Strategia Naţională de Dezvoltare a Ecoturismului, Strategia Naţională de Dezvoltare a Turismului Balnear).
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Turism (INCDT) este o unitate aflată în coordonarea MDRT, care realizează analize folosind datele Institutului Naţional de Statistică (INS), ale Băncii Naţionale a României şi ale mai multor organisme internaţionale de cercetare a turismului.