În urmă cu un an, jucătorii din industria de mobilier, o piață estimată la 700 milioane de euro, își puneau mari speranțe în export care, deși a înregistrat o creștere, încurajată și de evoluția cursului de schimb, nu a adus şi profiturile aşteptate de cei mai mulți producători.
Pe de altă parte, datele Asociației Producătorilor de Mobilă au demonstrat că piața locală de mobilier s-a redus, în medie, cu 10%-12% în 2011, însemnând că nici vânzările locale n-au fost foarte profitabile. „Anul trecut, piața de mobilier a continuat să scadă.Calculele noastre arată că vorbim despre un declin de aproximativ 12%. Atâta timp cât veniturile nu cresc și cât piața imobiliară rămâne la nivelul actual, nu putem anticipa nicio creștere a pieței de mobilier“, spune Dan Șucu, proprietarul grupului Mobexpert. Acesta a prognozat, inițial, că 2012 și 2013 vor fi ani de creștere.
Însă, subliniază acum omul de afaceri, decizia din vara anului trecut, de majorare a TVA, a anulat toate aceste previziuni, ceea ce înseamnă că „vor mai trece ani“ până când efectul se va absorbi. Chiar și așa, alţi jucători locali importanţi, precum Rus Savitar, Lemet și Elvila, au continuat să se extindă prin deschiderea de noi magazine. În acest moment, cei mai mulți producători locali, care au și propriile lor magazine, încearcă să stimuleze vânzările prin reducerea prețurilor cu până la 50%.
Nu este o „găselniță“ pe timp de criză, ci o îmbunătățire a strategiei de marketing. „În industria noastră, decizia finală este la client. Orice fabricant trebuie să înțeleagă și să se adapteze la această realitate. Fie că vorbim despre producția pentru piața românească, fie de cea pentru piețele externe, comerciantul care agregă cererea clienților este cel care are ultimul cuvânt de spus. Nu este ușor, dar este singura condiție de supraviețuire“, detaliază Dan Șucu.
După exemplul giganților
În context, lichidările de stoc din magazinele Mobexpert sunt valabile până la 15 februarie, la zeci de produse. Nici Staer, Casa Rusu sau Silvarom nu renunță la campaniile de reduceri. Cu mențiunea că fiecare comerciant aplică aceste reduceri într-o anumită perioadă, cele mai multe fiind observate în luna ianuarie, pe modelul companiilor internaționale, cum sunt IKEA și kika.
Astfel, în timp ce kika încearcă să compenseze vânzările scăzute de anul trecut cu reduceri în primele zile din an, IKEA prelungește aceste reduceri până la începutul lui februarie. Până când încasările din perioada de reduceri vor fi cuantificate, producătorii îndrăznesc să-și facă planuri doar pentru producţia destinată piețelor externe. „Exportul ar fi calea extinderii pieței de desfacere și a creșterii cifrei de afaceri. Acum câțiva ani, aveam 12 milioane de euro încasări numai din export, iar acum aproape deloc.
Totuşi, ar fi semnale pozitive din Ungaria, Serbia, Ucraina și Germania, care ar putea deveni piețe-cheie pentru noi“, spune Ioan Mărginean, director economic al Silvarom, care se mai gândește la o piață: Irakul. „De ce nu?“, se întreabă el retoric. Mai ales că vânzările de mobilă nu sunt prea bune nici în Europa, mulți parteneri ai companiilor de mobilier din România având prețuri de desfacere cu 40%-50% sub costurile de producție.
De aici şi explicaţia profiturilor minime realizate de exportatorii de mobilă locali, care au fost nevoiți să-şi adapteze preţurile cererii din pieţele externe.
12% a însemnat scăderea pieței de mobilier anul trecut
700 milioane de euro reprezintă valoarea pieței de mobilier din România
În industria noastră, decizia finală este la client. Orice fabricant trebuie să înțeleagă și să se adapteze la această realitate. Dan Șucu, proprietarul Mobexpert