Vânzările de arme şi servicii militare ale celor o sută de mari fabricanţi de arme din lume, cu excepţia Chinei, au crescut cu 1% în 2010, cifrându-se la 411,1 miliarde de dolari (aproximativ 310 miliarde de euro), potrivit unui studiu realizat de Institutul Internaţional de Cercetări pentru Pace din Stockholm (SIPRI) și preluat de AFP.
Astfel, studiul relevă că ”vânzările de arme şi de servicii militare şi-au menţinut trendul ascendent în 2010, cu o creştere mai lentă faţă de 2009, de aproape 1%”. În 2009, vânzările au crescut cu 7% şi au ajuns la 406 de miliarde de dolari.
”Datele din 2010 arată capacitatea marilor producători de a continua vânzarea de produse şi servicii militare, în pofida crizei financiare care au lovit alte sectoare ale economiei”, estimează Susan Jackson, expertă în industria de armament în cadrul SIPRI.
Clasamentul ”Top 100” continuă să fie dominat de 44 de firme americane, care reprezintă aproape 60% din piaţa de profil, cu 246,6 miliarde de dolari. Şapte dintre acestea se clasează printre primele zece companii din lume. Pe poziţia a doua se situează BAE Systems din Marea Britanie, cu 32,9 miliarde de dolari, în timp ce grupul european EADS se plasează pe locul şapte, cu 16,4 miliarde de dolari, fiind urmată de Finmeccanica din Italia, cu 14, 4 miliarde de dolari. Primul vânzător de arme la nivel mondial rămâne grupul american de apărare Lockheed Martin, cu o cifră de afaceri de 35,7 miliarde de dolari.
Numărul societăţilor europene din acest clasament a scăzut de la 33 de companii în 2009, la 30 în 2010, cu un total cumulat de 29% din vânzări (119 miliarde de dolari).
Piaţa serviciilor militare care include suport pentru sisteme, instruire şi logistică, precum şi mentenanţă este în creştere continuă cu nu mai puţin de 20 de companii incluse în ”Top 100”. Numeroase companii au procedat, de asemenea, la achiziţionarea altor societăţi, ceea ce le-a permis creşterea vânzărilor în 2010 în raport cu 2009.
Războaiele din Irak şi Afganistan n-au avut decât un ”impact limitat”, în pofida începerii retragerii trupelor din Irak, la începutul anului 2010, precizează SIPRI, care defineşte vânzările de arme ca vânzări de produse şi servicii militare unei clientele militare, atât pe plan intern, cât şi în străinătate. Înfiinţat la Stockholm în 1966, SIPRI este un institut internaţional independent, specializat în conflicte, armament, controlul armelor şi dezarmare. El publică în fiecare an începând din 1990 un top al celor 100 de mari fabricanţi de arme din lume, cu excepţia China, din cauza lipselor de date exacte. (Sursa Agerpres)