‘Ceea ce mi-aş dori eu să facem este ca, împreună cu reglementatorii din România, să creăm mai multă transparenţă în pieţe. Dacă pentru bănci există DAE, nu există indicatori similari în ceea ce priveşte pensiile private, fie cele obligatorii fie pentru alte tipuri de pensii, gen unit-linked, care au apărut mai demult. În această zonă mi-aş dori să avem o transparenţă similară cu cea creată prin DAE la nivelul băncilor’, a spus preşedintele autorităţii naţionale de concurenţă.

Referindu-se la ‘parteneriatul foarte bun’ al Consiliului Concurenţei cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Bogdan Chiriţoiu a subliniat că susţine ‘o strategie naţională de informare a consumatorilor, dar dispune de pârghii mult mai importante în a genera indicatori, standarde care să facă mai transparentă piaţa’, transmite Agerpres.

În legătură cu investigaţiile deschise sau de perspectivă în zona serviciilor financiare, preşedintele Consiliului Concurenţei a remarcat suprapunerea cu agenda europeană.

‘Sunt o serie de lucruri la care ne uităm. Avem o investigaţie deschisă, în paralel cu Comisia Europeană, pe comisioanele la tranzacţiile pe card, care în România par să fie mai mari decât în multe ţări din UE. Totodată, este posibil ca, uitându-ne iarăşi la agenda pe care o are Comisia Europeană, să investigăm costurile legate de deschiderea conturilor şi de posibilitatea mutării lor de la o bancă la alta, dar aceasta este mai degrabă o preocupare de perspectivă’, a arătat Bogdan Chiriţoiu.

Potrivit acestuia, în zona serviciilor financiare consumatorii ‘au nevoie de ajutor, informaţia fiind mai tehnică decât în alte pieţe, iar alegerea greşită are un cost foarte mare la nivel individual’.

‘Evident, suntem o ţară care nu are o cultură financiară dezvoltată, aşa că informarea şi educarea merg mână în mână, dar consumatorii trebuie să primească informaţii cât mai clare. Nu o să transformăm populaţia României în experţi financiari, deci trebuie să avem grijă ca informaţia oferită să fie agregată, condensată, uşor de înţeles, ca în cazul DAE’, a adăugat preşedintele Consiliului Concurenţei.

Joi, ANPC a organizat un eveniment prilejuit de Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor, având ca temă ‘Alegerea serviciilor financiare, un drept şi o necesitate’, pentru a sublinia importanţa educaţiei financiare şi urgenţa organizării de acţiuni de informare privind legislaţia în domeniul financiar, dar şi a respectării acesteia de către instituţiile de credit, astfel încât consumatorii să poată face alegeri reale si să beneficieze de un tratament echitabil.